Osoby

Trwa wczytywanie

Michał Bisesti

BISESTI, Bizesti, Besesti, Bessesti, Michał Franciszek (ur. 1744 Warszawa – działał do 1783),

antreprener, reżyser.

Forma nazwiska Bisesti lub Bizesti, rzadko spotykana w źródłach, przyjęła się pod wpływem “Dziejów Teatru Narodowego” Wojciecha Bogusławskiego; Bisesti używał zawsze formy Bessesti. Z pochodzenia Włoch, był synem Piotra Bisestiego, osiadłego w Warszawie kupca z Mediolanu, i Katarzyny Conventati, córki architekta króla Augusta III, mężem tancerki Teresy Simonetti. 16 września 1765 został wpisany w poczet mieszczan warszawskich (w tzw. Album Civile).

Na wiosnę 1774 został reżyse­rem sceny polskiej w nowo otwartym teatrze warszawskim (antrepryza Johanna Kurza i Franciszka Ryxa). Był pierwszym kierownikiem (i zapewne organizatorem) odtworzonego na nowo z woli Stanisława Augusta zespołu Teatru Narodowego. Jako zaufany Ryxa (i być może człowiek z wyboru króla) nie liczył się, także od strony finansowej, z „do­zorem” Kurza; już w maju 1774 Kurz zwrócił się do Ryxa z „bezwarunkowym” żądaniem zwolnienia Bisestiego (co pozostało bez następstw). Po przejęciu antrepryzy teatru warszawskiego przez Augusta Sułkowskiego (od 1 sierpnia 1774, z udziałem Antoniego Ponińskiego i Franciszka Ryxa) Bisesti pełnił funkcję reżysera jeszcze przez rok, otrzymując dziesięć dukatów gaży miesięcznie; ustąpił (albo został zwolniony) z koń­cem sezonu 1774/75 lub (co bardziej prawdopodobne) w lipcu 1775, po demonstracyjnym odejściu Ryxa z an­trepryzy (25 sierpnia 1775 reżyserem sceny polskiej był już Franciszek Sotro). Po przejęciu monopolu teatralnego przez Ryxa (1776) Bisesti nie wrócił do teatru, pozostawał jednak w ścisłym kontakcie ze środowiskiem teatralnym (był też zapewne uży­wany do załatwiania spraw związanych z teatrem).

W 1778 (od 9 kwietnia do 1 września) objął ponownie w teatrze warszawskim (antrepryza Ludwika Montbruna) funkcje kierownika zespołu polskiego z oficjalnym tytułem: Dyrektor Komedii Polskiej. W tym czasie ożenił się z tancerką Teresą Simonetti. Po upadku Montbruna objął antrepryzę teatru warszawskiego (w lecie 1779). Mimo sprzyjających warunków (inaugu­racja antrepryzy Bisestiego odbyła się już w nowym budynku teatralnym na placu Krasińskich), znacznych subwencji króla i pomyślnych innowacji repertuarowych (Bisesti sprowadził dobry zespół opery włoskiej, poparł także inicjatywę Bogusławskiego wprowadzenia oper włoskich do re­pertuaru sceny polskiej) antrepryza zakończyła się 14 stycznia 1781 bankructwem i ucieczką Bisestiego przed wierzycielami do klasztoru kapucynów (potem teatynów); zasadniczym powodem upadku były konflikty Bisestiego z zespołem polskim w lecie 1780, które doprowadziły do odejścia z Teatru Na­rodowego najlepszych aktorów (Kazimierza Owsińskiego i Agnieszki i Tomasza Truskolaskich).

Uwolniony dzięki machinacjom Ryxa (wymógł on na aktorach zrzeczenie się roszczeń wobec Bisestiego za obietnicę utworzenia „societas”) Bisesti wy­jechał do Włoch, do Bolonii (gdzie mieszkał pod mia­nem barona Sabo) i Wenecji (22 grudnia 1781 pisał stamtąd, oferując swe usługi, do Karola Radziwiłła). W 1782 wrócił do Warszawy. W sierpniu 1783 jako pełnomocnik Jerzego Marcina Lubomirskiego prowadził teatr polski w Poznaniu. Wiadomości w gazetach pisanych z Bibliteki Kórnickiej (m.in. o terminowaniu Bisestiego u bankiera Brentano w Hamburgu i ucieczce z Warszawy w 1783 ze sprzeniewierzo­nymi pieniędzmi do Anglii) są niepewne (mogą doty­czyć któregoś z braci Bisestiego).

Bibliografia

Bernacki: Teatr; Bogusławski: Dzieje T.N. s. 23-29; Teatr Narodowy 1765-94; Teatr Narodowy w dobie Oświece­nia; Warsz. t. Sułkowskich; Wierzbicka: Sześć studiów; Pam. lit. 1970 z. 2 s. 151-52, 161-62 (Z. Raszewski); Pam. teatr. 1961 z. 1 s. 55-59 (R. Kaleta), 1966 z. 1-4 s. 107-08, 136, 144 (Z. Raszewski), 1969 z. 1-2 s. 77, 107-08 (J. Jackl); Archiwum Kameralne sygn. III 823, AGAD; Archiwum Radziwiłlowskie sygn. 18 nr 645, AGAD; Archiwum Tyzenhauzów sygn. H-l, AGAD; Bibl. Kórnicka sygn. 1330 k. 60-61, 79, 103; Bibl. Nar. sygn. akc. 7877; Zb. Rulikowskiego sygn. 63 k. 180-81, IS PAN.

Źródło: Słownik biograficzny teatru polskiego 1765–1965, PWN, Warszawa 1973.

Zachowano konwencję bibliograficzną i część skrótów używanych w źródłowej publikacji.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji