Osoby

Trwa wczytywanie

Richard Schechner

Reżyser, krytyk, badacz teatru, wydawca. Jedna z czołowych postaci życia teatralnego II poł. XX wieku. 

Ur. 23 sierpnia 1934 w Newark w stanie New Jersey (USA). 

Twórca eksperymentalnego teatru The Performance Group (1967, po jego odejściu w 1980  zespół zmienił nazwe na The Wooster Group). Zrealizował tam  Dionysus in 69 (prem. 6 czerwca 1968, Nowy Jork), przedstawienie uważane jest za punkt zwrotny w historii teatru amerykańskiego. Kolejne przedstawienia to: Makbeth (1970), Commune (1970–1972), Tooth of Crime (1972–1974), Matkę Courage i jej dzieci (1975–77), The Marilyn Project (1975–76), Edyp Seneki (1977), Fox's Cops (1978), Balkon (1979).

W 1971–72 wraz Joan MacIntosh (współzałożycielką The Performance Group; zoną Schechnera w latach 1970–1978) odbył podróż do Indii i innych krajów Azji, która znacząco wpłynęła na jego sposób myślenia i postrzeganie świata. 

W latach 80. prowadził warsztaty w USA, Indiach, Chinach, Ameryce Łacińskiej i w Afryce południowej. 

W 1991 założył grupę East Coast Artists, gdzie zrealizował: Faust/gastronome (1993), Trzy siostry (1995–97), Hamleta (1999), Czekając na Godota (2002) oraz – we współpracy z Savianą Stanescu YokastaS (2003) i YokastaS Redux (2005). 

Równolegle z twórczością teatralną prowadził działalność naukową, pisarską i wydawniczą. W latach 1962–69 i od 1986 był redaktorem czasopisma „TDR” („The Drama Review”).

Twórca performatyki (performance studies). Z Victorem Turnerem organizował pod koniec lat 80. XX w. serię konferencji World Conference in Theater and Ritual, które przyczyniły się do rozwoju tej dziedziny refleksji nad teatrem. Jest profesorem performatyki w Tisch School of the Arts Uniwersytetu Nowojorskiego.

Był w USA promotorem Jerzego Grotowskiego. W „TDR” publikował materiały Grotowskiego i jego teksty, przeprowadził z nim kilka wywiadów. W 1969 współorganizował protest przeciwko odmowie wiz dla Teatru Laboratorium; był współorganizatorem wizyty, która się wóczas odbyła. Udzielał pomocy Grotowskiemu, kiedy w 1982 wyemigrował do USA. W 1997 z Lisą Wolford Wylam wydał fundamentalną The Grotowski Sourcebook – podstawowe źródło wiedzy w języku angielskim o twórczości Grotowskiego (oprócz obszernego wyboru tekstów Grotowskiego i wywiadu z Thomasem Richardsem zawiera m.in: eseje Eugenia Barby, Petera Brooka, Jana Kotta, Erica Bentleya, Harolda Clurmana, Charlesa Marowitza;  studium historyczno-krytyczne Richarda Schechnera; bogaty wybór ilustracji).  

W 2009 Richarda Schechner został odznaczony Odznaką Honorową Zasłużony dla Kultury Polskiej.  

 

Bibliografia

  • Public Domain : Essays on the Theatre (1969);
  • Environmental Theater (1973);
  • Theatres, Spaces, Environments: Eighteen Projects (1975; współautorzy: Jerry Rojo i Brooks McNamara);
  • Essays on Performance Theory (1976);
  • The End of Humanism (1981);
  • From the Ramlila to the Avantgarde (1983);
  • Between Theater and Anthropology (1985);
  • The Engleburt Stories (1987; współautor Samuel MacIntosh Schechner);
  • The Future of Ritual (1993;  wyd. polskie Przyszłość rytuału, 2000);
  • Performance Theory (wyd. poprawione Essays on Performance Theory, 1988; ponownie , 2004)
  • Performance Studies — An Introduction (2002, wyd. drugie 2006, wyd. trzecie 2013; wydanie polskie Performatyka: Wstęp, 2007);
  • Over, Under, and Around (2004);
  • Performed Imaginaries (2015).

Prace redakcyjne

  • The Grotowski Sourcebook (1997, wspólnie z: Lisa Wolford).

opr. Janusz Legoń

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji