Osoby

Trwa wczytywanie

Karolina Felińska

FELIŃSKA Anna Karolina, właśc. Passakas z Bitkowskich (26 X 1864 Warszawa - 1 IV 1927 Kraków), aktorka. Była żoną - Felicjana F. Uczyła się na pensji, potem w szkole dram. E. Derynga. Do 1883 występowała pod nazwiskiem panieńskim. W sez. 1881/82 należała do zespołu t. poznańskiego. W 1883 występowała w zespołach: J. Grabińskiego w Płocku, A. Myszkowskiego i J. Nowakowskiego w Lublinie, J. Otrembowej w warsz. t. ogr. Belle Vue oraz w Ło­wiczu, Płocku, Lipnie i Włocławku. W tym okresie wyszła za mąż za Felicjana F. i zaczęła używać nazwi­ska męża. W następnych latach występowała u: J. Żołopińskiego w Lublinie (1885), T. Smotryckiego w Ło­wiczu, Piotrkowie i Łodzi (1885-86), J. Puchniewskiego w Łowiczu i warsz. t. ogr. Belle Vue (1887, 1888), L. Dobrzańskiego, J. Reckiego i T. Smotryckiego w Lu­blinie (sez. 1889/90), L. Dobrzańskiego i J. Reckiego w Zgierzu (sierpień 1890), A. Łaskiego w Płocku (sez. 1890/91) i warsz. t. ogr. Eldorado (1891). W 1891-93 należała do zespołu L. Czystogórskiego; występowała z nim głównie w Lublinie (sez. zimowe 1891/92 i 1892/ 93), a także w Radomiu, Kielcach oraz w warsz. t. ogr. Eldorado. W sez. 1893/94 należała do zespołu B. Ma­reckiego, z którym występowała w Lublinie, Siedlcach, Radomiu i warsz. t. ogr. Belle Vue. Sez. 1894/95 spędzi­ła w Lublinie w zespole I. Józefowicza. W 1895 dyrekcję t. w Lublinie objął jej mąż; odtąd F. występowała stale w jego zespole: w 1895-1900 w Lublinie, skąd wyjeż­dżała z nim m.in. do Radomia i Ciechocinka. W 1900 wraz z częścią zespołu pod dyr. męża przeniosła się do Sosnowca; z Sosnowca w 1904 wyjechała do Lublina, gdzie od maja 1904 występowała przez lato w zespole H. Halickiego. W 1904-1908 znowu była w zespole męża, m.in. w Lublinie, Częstochowie, Ciechocinku, Płocku, Włocławku. We wrześniu 1908 przeniosła się do Kalisza do t. pod dyr. J. Zakrzewskiego, a potem (do 1910) S. Książka-Staszewskiego. Podczas I wojny świat. występowała w Warszawie w T. Powszechnym (1916), po wojnie mieszkała jako emerytka w Kra­kowie i w sez. 1918/19 występowała jeszcze w zespole T. Powszechnego. 7 III 1925 obchodziła w Krakowie jubileusz czterdziestopięciolecia pracy scenicznej. Grała przeważnie role charakterystyczne (często komiczne), m.in. Annę ("Rewizor"), Agatę ("Teatr amatorski"), Jacentową ("Noc świętojańska"), Reginę ("Czartowska ła­wa"), Pulcherię ("Dom otwarty"), Millerową ("Intryga i miłość"), Panią Erazmową ("Okrężne"). W początkach kariery śpiewała też w operetkach, m.in. Cziprę ("Baron cygański"), Sydonię ("Dziesięć cór na wydaniu").
Bibl.: Koryzna I s. 148; Olszewski: Z kronik teatr.; Scena pol. 1925 z. 1; Afisze, IS PAN, MTWarszawa, Tow. Naukowe Płockie, WAPŁódź; Okólnik ZASP 1925 nr 75/IV; Straus: Repertuar 1915-16; Krzesiński: Raptularz.
Ikon.: Fot. pryw. i w rolach MTWarszawa, IS PAN, zb. S. Dąbrowskiego.
Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji