Osoby

Trwa wczytywanie

Leonia Barwińska-Hertz (Ładnowska)

BARWIŃSKA Leonia Roberta, początkowo pseud. Ładnowska, właśc. L.R. Hertz, z domu Urbanowicz (7 IV 1882 Poznań - 12 XI 1964 Warszawa), aktorka, reżyser. Była córką Antoniego Urbanowicza i Włady­sławy z Łuczkowskich, żoną aktora Henryka B., matką aktorki Zofii B. Ukończyła prywatną szkołę A. Warnkówny w Poznaniu. W 1900 została zaangażowana przez E. Rygiera do t. poznańskiego. Do 1905 grywała tu epizody pobierając równocześnie lekcje u aktorów sceny poznańskiej. Występowała początkowo pod pseud. Ładnowska. 11 II 1902 w Łodzi wyszła za mąż za aktora Henryka Hertza; oboje przybrali wówczas pseud. Barwińscy. W sez. 1905/06 występowała w Wil­nie, w 1906-09 w T. Miejskim w Krakowie, w sez. 1909/10 w Łodzi, w sez. 1910/11 powtórnie w Krako­wie. W 1911-31 występowała z przerwami w t. lwow­skich; oprócz tego występowała gościnnie, m.in. w Warszawie, w Poznaniu (marzec-kwiecień 1915, sez. 1920/21), w Łodzi (sez. 1922/23, 1928), w Krakowie (sez. 1924/25), w krak. T. Bagatela (1924), w Wilnie (sierpień 1924). W sez. 1931/32 wraz z mężem kierowa­ła T. Miejskim w Lublinie. W 1934-39 mieszkała w Warszawie i Leśnej Podkowie. Współpracowała w tym okresie z Polskim Radiem, w t. występowała tylko goś­cinnie, m.in. w Częstochowie, Radomiu, Kielcach, Łuc­ku, także w Rydze (1936). W czasie II wojny świat. brała udział w koncertach konspiracyjnych dla mło­dzieży. W 1945-46 wykładała w Studio Dramatycznym w Poznaniu. W 1946-47 wraz z mężem zorganizowała i prowadziła T. Miejski im. Korzeniowskiego w Go­rzowie Wielkopolskim; tu zaczęła reżyserować. W sez. 1947/48 była aktorką i reżyserem w Opolu oraz gościn­nie reżyserowała w Gnieźnie, w sez. 1948/49 reżysero­wała w Toruniu, w sez. 1949/50 w Olsztynie, w 1951 w Rzeszowie. W 1951 przeszła na emeryturę z powodu złego stanu zdrowia. W 1957 przyznano jej godność członka zasłużonego ZASP.
Grała głównie role dramatyczne. Miała "niezwykle szlachetną, piękną aparycję" i dobrze opanowane rze­miosło. "Słowackiego wielbiła szczególnie i wiersz jego mówiła wzorowo. Jednocześnie z przedziwną lekkością prowadziła finezyjny dialog komediowy, potrafiła ubar­wić go nader subtelnym humorem interpretacji, tak rzadko spotykanym u heroin" (J. Warnecki). Ważniej­sze role: Agnieszka ("Sułkowski"), Nike Napoleonidów i Joanna ("Noc listopadowa"), Maria ("Warszawianka"), Lucjana ("Komedia omyłek"), Balladyna ("Balladyna"), La­dy Makbet ("Makbet"), Rozalinda ("Jak wam się podoba"), Hamlet ("Hamlet"), Lady Milford ("Intryga i miłość"), Althea ("Meleager"), Maryna ("Wesele"), Kornelia ("Iry­dion"), Maria Stuart ("Maria Stuart" F. Schillera), Judyta ("Ksiądz Marek"), Matka ("Niespodzianka"), Lulu ("Skiz"), Wapowska ("Król Stefan"), Matka ("Szklana menażeria"). Reżyserowała m.in. "Ich czworo", "Starego kawalera", "Szczęście Frania", "Gałganek", "Wczoraj i przedwczoraj".
Bibl.: Almanach 1964/65; Koller: Gawędy; Misiorny: Teatry Ziem Zachodnich; Orlicz (il.); Rocz. lub. 1971 s. 142-143 (M. Gawarecka); Teatr 1952 nr 4, 1958 nr 24 (W. Hahn, tu il.), 1965 nr 3 (J. Warnecki, tu il.); Akta SPATiF.
Ikon.: K. Laszczka: Portret, marmur, ok. 1916, repr. Sztuki Piękne 1925/26 s. 337; Fot. pryw. i w rolach - MTWarszawa, SPATiF.
Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji