Osoby

Trwa wczytywanie

Bolesław Marecki

MARECKI Bolesław, właśc. Gerkenkopf (1861 - 9 IX 1921 Warszawa), śpiewak, aktor, dyr. teatru. Był mę­żem -> Franciszki Mareckiej, potem -> Marii Żochowskiej. Debiutował w t. krak. w kwietniu 1875 pod naz­wiskiem Marecki i prawdopodobnie występował tam do końca 1877 w rolach epizodycznych (zapewne także pod nazwiskami Marczewski i Marcewicz). Latem 1876 grał w zespole W. Terenkoczego i K. Doroszyńskiego w warsz. t. ogr. Tivoli. W sez. 1877/78 występował w Lublinie w zespole K. Filleborna, w lecie 1879 i 1880 w warsz. t. ogr. Belle Vue, w 1883 w Łomży i Pułtusku w zespole F. Idziakowskiego oraz w warsz. t. ogr. Nowy Świat, od lata 1884 do jesieni 1886 w zespole J. Puchniewskiego (m.in. w Płocku, Lublinie i warsz. t. Ogr. Belle Vue, Eldorado i Nowy Świat), następnie w zespole J. Szymborskiego w Płocku, w 1886-87 w zespole J. Teksla w Lublinie, w sez. 1889/90 w zespole L. Dob­rzańskiego, J. Reckiego i T. Smotryckiego, m.in. w Lublinie, 1890/91 w zespole K. Kopczewskiego w Ło­dzi i warsz. t. ogr. Belle Vue, w 1891-93 w zespole L. Czystogórskiego, m.in. w Lublinie i warsz. t. ogr. Wo­dewil i Eldorado. W 1892 był też prawdopodobnie przez krótki czas w Łodzi w zespole Cz. Janowskiego. W 1893 założył własny zespół dram. i operetkowy. Występował z nim w Lublinie (23 IX 1893-17 II 1894), Siedlcach i Radomiu, a od 1 VI do 12 IX 1894 w warsz. t. ogr. Belle Vue. W sez. 1894/95 występował w zespole I. Józe­fowicza w Lublinie, wiosną 1895 w zespole L. Czysto­górskiego m.in. w Sielcu i Radomiu. Następnie znów prowadził własny zespół w Radomiu (od 22 IX do listopada), Kielcach (od 12X111895 do kwietnia 1896), Sielcu pod Sosnowcem (od 12 IV do maja) i Odessie (maj 1896). Latem 1896 występował w zespole M. Wołowskiego w sali warsz. Cyrku, a w sez. 1896/97 w Stanisławowie w zespole J. Reckiego, z którym był też w 1897 w t. letnim w Parku Krakowskim. Od wrześ­nia do listopada 1897 prowadził zespół w Płocku, w 1898 w Piotrkowie, Łodzi, Częstochowie oraz w t. let­nim w Parku Krakowskim, gdzie dawał przedstawienia także w lecie 1899. W sez. 1899/1900 kierował zespo­łem w Lublinie, później w Radomiu i Kielcach (marzec 1900), Łodzi (od maja), Częstochowie (od października 1900 do lutego 1901), w Płocku (jesień 1901), w Łowi­czu (1903), w Dąbrowie Górniczej (maj 1904), Będzinie (maj 1904), Sosnowcu (czerwiec 1904), Płocku (od października 1904). W 1904-05 aktor o tym nazwisku grał role epizodyczne w t. lwów., ale nie wiadomo, czy to Bolesław M. W 1909 znów kierował zespołem w Ło­wiczu, w 1910 w Płocku, w 1911 w warsz. T. Renesans, a w 1913 w T. Małe Miniatury. Podczas I wojny świat. przebywał w Moskwie i w 1916 występował tam w pol. zespole operetkowym. Po powrocie do kraju zorganizo­wał w grudniu 1918 Wielki T. Ludowy przy ul. Oboźnej w Warszawie, ale wkrótce wycofał się z pracy w teatrze. W początkach swej działalności występował w drama­tach, m.in. w roli Teobalta ("Maria Joanna"), później śpiewał partie barytonowe w operetkach, jak np. Agamemnon ("Piękna Helena"), Gaspard ("Dzwony kornewilskie"), Ottokar ("Baron cygański"), Krebs ("Ptasznik z Tyrolu"), a niekiedy także w operach, jak np. Janusz ("Halka"), Alfio ("Rycerskość wieśniacza"), Hrabia Luna ("Trubadur"). Bardziej znany był jednak jako dyr. zespo­łów prowincjonalnych. Wystawiał zarówno operetki i opery jak komedie i dramaty, ale zawsze bardziej dbał o dobór śpiewaków niż aktorów.
Bibl.: Estreicher: Drużyny s. 7; Got: Teatr Koźmiana; Olszew­ski: Z kronik teatr.; EMTA 1893 nr 519; Gaz. kieł. 1895 nr 97, 99, 1896 nr 29; Gaz. radom. 1895 nr 77, 78; Kur. warsz. 1918 nr 338, 1921 nr 282; Afisze i programy, IS PAN; Krzesiński: Raptularz.
Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji