Osoby

Trwa wczytywanie

Michalina Łaska

ŁASKA Michalina Karolina, z Blechowskich, 2° v. Rembielińska (ok. 1868 - 26 IX 1939 Warszawa), tan­cerka, aktorka, śpiewaczka. Była córką Andrzeja i An­ny Blechowskich, żoną -> Aleksandra Łaskiego. Uczy­ła się na pensji w Warszawie. Debiutowała w 1885 pod nazwiskiem panieńskim w warsz. t. ogr. Nowy Świat, następnie występowała w Łowiczu, a w 1886 w warsz. t. ogr. Promenada. Przeniosła się do zespołu K. i S. Sarnowskich i występowała tam do 1889, po­czątkowo jako tancerka i aktorka, później jako śpie­waczka operetkowa. W tym czasie wyszła za aktora Aleksandra Ł. i już pod tym nazwiskiem występowała w jego zespole w 1890 w Płocku i 1891 w warsz. t. ogr. Eldorado. W 1891-95 należała do zespołu t. pozn.; grała tam m.in. Ludwikę ("Ulicznik paryski"), Adelę ("Zemsta nietoperza"), a nawet śpiewała partię operową Zofii ("Halka"). Rozwój talentu zawdzięczała w znacz­nym stopniu radom i pomocy męża. W lecie 1895 wy­stępowała w warsz. t. ogr. Nowości (dyr. F. Kwaśniew­ski i W. Gloger), 21 IX 1895 debiutowała w T. Nowym w roli Małgorzaty ("Biedna dziewczyna") i została zaan­gażowana na stałe do zespołu farsy i operetki WTR, w którym pozostała do 1909. Celowała w rolach subre­tek, dziewcząt wiejskich oraz młodych chłopców. Grała m.in. Molly ("Gejsza"), Pepi ("Wiedeńska krew"), Kasię ("Słodka dziewczyna"), Orestesa ("Piękna Helena"), Pepe Crevete ("Dama od Maksyma"). Sukcesy swe zawdzię­czała wielkiemu temperamentowi, talentowi parodystycznemu i specyficznemu humorowi. Wszechstronnie uzdolniona, umiała dobrze tańczyć i śpiewać. Cieszyła się wielką popularnością. "Jak skra żywa - pisał o niej A. Grzymała-Siedlecki - i jak skra gorąca z nieprzebranym zasobem sprężyn uwodzenia scenicz­nych swoich partnerów, najswobodniejsza czuła się w rolach kokotek, damulek, w ramach półświatka czy to jawnego, czy zawoalowanego. Tutaj dawała koncer­ty bezpardonowej zalotności". Wyjeżdżała często z Warszawy na występy gościnne, m.in. do Sosnowca (1903), Poznania (1904), Lublina (1904), Łodzi (1905) i Wilna (1906). 21 III 1909 wyszła powtórnie za mąż za ziemianina Wacława Rembielińskiego i opuściła teatr. Jednak już w marcu 1911 występowała w Kijo­wie. Jesienią otworzyła w Warszawie t. na Oboźnej, a w marcu 1912 wyjechała z jego zespołem w objazd odwiedzając m.in. Łódź, Piotrków, Sosnowiec, Kielce, Zawiercie, Radom, Łomżę. W 1914 występowała w Lublinie oraz w T. Małym w Warszawie, w 1915-16 kilkakrotnie gościnnie w Kijowie. Następnie znowu na kilka lat usunęła się ze sceny. Powróciła do t. w sez. 1924/25 występując w rolach charakterystycznych w Lublinie, w 1925/26 grała w t. Szkarłatna Maska w Warszawie, a od września 1926 należała do zespołu warsz. T. Miejskich występując najczęściej na scenie T. Letniego (grała m.in. Emilię - "Wesele Fonsia"), odnosząc ponownie sukcesy dzięki swym zdolnościom charakterystycznym. 16 XI 1934 obchodziła w T. Let­nim jubileusz piędziesięciolecia pracy scen. w komedii "Kwiecista droga". Pod koniec życia grała epizody w kil­ku filmach.
Bibl.: Dymek z papierosa (il.); Filler: Operetka (il.); Grzyma­ła: Świat aktorski; Koryzna II s. 17, 18; Owerłło; Sempoliński: Wielcy artyści (il.); EMTA 1891 nr 414, 1895 nr 39; Kur. warsz. 1926 nr 268, 1934 nr 316; Pam. teatr. 1963 z. 1-4; Świat 1934 nr 46.
Ikon.: S.J. Kozłowski: Portret, karyk., akw., ok. 1915 - MT Warszawa; Fot. pryw. i w rolach - MTWarszawa, IS PAN, SPATiF, Bibl. Nar. (Zakład Grafiki), Muzeum im. A. Mickie­wicza Warszawa.
Film.: 1933 - Każdemu wolno kochać; 1937 - Książątko, Ułan księcia Józefa; 1938 - Wrzos.
Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973

1 zdjęcie w zbiorach :+

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji