Osoby

Trwa wczytywanie

Zizi Halama

HALAMA Zizi, właśc. Józefa H., 1° v. Karniszyn, 2° v. Parnell, 3° v. Sędzimir (17 I 1905 Czerwińsk - 3 X 1975 Zakopane), tancerka. Była córką ar­tysty cyrkowego Stanisława H. i tancerki Marianny (Marty) z Cegielskich, siostrą tancerek Leokadii (Lody) H i Alicji H, żoną - Feliksa Parnella, matką tancerki Magdaleny Parnell. Pierwszy raz wystąpiła jako pięcioletnie dziecko w tańcu szkoc­kim na arenie cyrku w Tomsku. Tańca uczyła się pocz. pod kier. rodziców (ojciec uczył ją akrobatyki), potem u B. Niżyńskiej w Moskwie i M. Taglioni w Charkowie. Po powrocie do kraju w 1921 mieszkała pocz. w Sosnowcu. Rodzina H. utrzymy­wała się z występów wędrownych w różnych mia­stach polskich. Zizi tańczyła m.in. tańce ros., z matką i siostrą Lodą, w nocnym lokalu w Bielsku. W 1926 występowała, z siostrą Lodą, w nocnym lokalu w Warszawie. Od września t.r. została zaan­gażowana do t Perskie Oko, najpierw jako girlsa, potem z matką i siostrą Alicją, wykonywała wią­zankę tańców ros. "Pod samowarem" zdobywając wielkie powodzenie. Odtąd występowała na scenach kabaretów i teatrzyków rewiowych w Warszawie: Perskie Oko (1926, 1927), Morskie Oko (1928, 1929, 1930, 1932), Wesoły Wieczór (1930, 1931), Banda (1932), Cyganeria (1933, 1934), Rex (1933), Hollywood (1934, 1935), Stara Banda (1934), Wiel­ka Rewia (1935). Tańczyła solo lub w duetach, najczęściej z siostrą Lodą, E. Bodo, T. Olszą (słynna "Złota pantera") i z przyszłym mężem F. Parnellem. Znała podstawy tańca klasycznego, opanowała świetnie taniec akrobatyczny. W rec. pisano, że występy jej stanowią "wybitnie interesującą atra­kcję" programów kabaretowych. Od 1935 tańczyła w zespole kabaretowym prowadzonym przez Par­nella, którego poślubiła w 1931 (rozwód w 1943). Uczestniczyła w licznych tournee zagranicznych. Z powodzeniem występowała w stylizowanych ukła­dach baletowych tańców pol., a także w układach klasycznych i charakterystycznych, które wykony­wała "żywiołowo i z talentem znakomitym". Pró­bowała także kariery piosenkarskiej, ale bez wię­kszego powodzenia. Okres okupacji niem. spędziła w Warszawie i Krakowie, niekiedy występowała w kawiarniach. W 1945-49 występowała w Krakowie i w objazdowych zespołach baletowych, prowadzo­nych przez Parnella, a także pod własnym kier. (m.in. 1948 w Szklarskiej Porębie). W Poznaniu w T. Wielkim 8 XI 1947 odbył się jej recital. Zaj­mowała się również pracą pedagogiczną. Ostatnie lata życia spędziła w Zakopanem. Należała do najpopularniejszych tancerek estradowych okresu międzywojennego. W 1932 wystąpiła w filmie pol. "Biała trucizna".
Bibl.: Almanach 1975/76; L. Halama: Moje nogi i ja, Warszawa 1984 (il.); Hist. filmu t. 2; Łoza: Czy wiesz; Mamontowicz-Łojek: Terpsychora (il.); Sempoliński: Wiel­cy artyści (il.); Wysocka; Dzieje (il.); Scena 1975 nr 43 (il.); Teatr 1975 nr 23; Życie Warsz. 1975 nr 232 (il.);
Akta (tu fot.), ZASP.
Ikon.: Fot. - Aren. Dok. Mech., MTWarszawa, ZASP.
Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1900-1980 t.II, PWN Warszawa 1994

1 zdjęcie w zbiorach :+

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji