Osoby

Trwa wczytywanie

Helena Miłowska

MIŁOWSKA Helena, zamężna Niewiarowicz, pseud. Miłowicz (1880 Lwów - wrzesień 1944 Warszawa), śpiewaczka, aktorka. Była matką aktora Romana Niewiarowicza. Śpiewu uczyła się pod kier. W. Wysockie­go, potem A. i A. Souvestre'ów we Lwowie. Prawdo­podobnie już w 1896 występowała w zespole E. Majdrowicza i M. Skirmunta w Toruniu, a następnie u E. Majdrowicza w Łowiczu, Radomiu i Kielcach grając drobne role komediowe. W 1898 zaczęła wy­stępować w t. lwów. zarówno w komediach, jak i ope­retkach, w początkowym okresie używając pseud. Miłowicz. W repertuarze dram. grała do ok. 1903, m.in. role Julii ("Dziewiczy wieczór"), Józi ("Damy i huzary"), Heleny ("Kapelusz słomkowy"), Zosi ("Wesele"). Później występowała wyłącznie jako śpiewaczka. Do 1914 stale śpiewała w t. lwow. główne partie sopranowe w repertuarze operetkowym. Kilkakrotnie wystąpiła też w operach śpiewając m.in. Musettę ("Cyganeria"), Siebla ("Faust"), Giuliettę ("Opowieści Hoffmanna"), Esmeraldę ("Sprzedana narzeczona"). W 1899-1914 niemal co roku występowała z lwow. zespołem operetkowym w Krakowie. W kwietniu 1904 była na gościnnych wy­stępach w T. Nowości w Warszawie. Śpiewała tu m.in. partię Loli Winter ("Słodka dziewczyna"). Po wy­buchu I wojny świat. znalazła się w Wiedniu i występo­wała tam w Carltheater i Raimundtheater, m.in. w operetkach "Polska krew" i "Druciarz". W 1917-18 na­leżała do zespołu T. Ludowego w Krakowie, w 1918 występowała gościnnie w T. Miraż w Warszawie, a w 1920 w T. Nowości w Krakowie. Następnie wróciła do Lwowa i do 1930 z krótkimi przerwami występo­wała w operetkach w tamtejszych T. Miejskich. W pa­ździerniku 1925 była na gościnnych występach w T. Nowości w Warszawie, a w lecie 1927 w Krakowie. Po 1930 usunęła się ze sceny, jedynie jesienią 1935 występowała przez pewien czas w Operetce na Chłod­nej w Warszawie. Jako śpiewaczka cieszyła się we Lwowie dużą popularnością. Po ustąpieniu ze sceny mieszkała w Gliniku Jampolskim pod Gorlicami, a podczas II wojny świat. w Warszawie. Została za­strzelona przez hitlerowców podczas powstania war­szawskiego.
Wg F. Pajączkowskiego "miała doskonałe warunki zewnętrzne, podkreślano szereg razy jej urodę", ce­chował ją "ładny, rozległy sopran". L. Sempoliński chwalił jej "duży temperament, głos, aktorstwo". Waż­niejsze partie: Germana ("Dzwony z Corneville"), Książę Golesco ("Zemsta nietoperza"), Helena ("Piękna Helena"), Eurydyka ("Orfeusz w piekle"), Hrabianka ("Sztygar"), Hanna ("Wesoła wdówka"), Zuzanna ("Cnotliwa Zuzan­na"), Sylva Varescu ("Księżniczka czardasza"), Maria Anna Elżbieta ("Paganini"), partia tyt. w "Hrabinie Maricy".
Bibl.: Almanach, Lwów 1911 (il.); Cudnowski; Pajączkowski: Teatr lwow. (il.); Sempoliński: Wielcy artyści; Afisze Bibl. Jagiell.
Ikon.: Fot. pryw. i w rolach - IS PAN, MTWarszawa, Mu­zeum im. Mickiewicza Warszawa, SPATiF.
Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji