Osoby

Trwa wczytywanie

Helena Lipowska

Helena Lipowska, także Klimek, Gołubek, zam. Mazurek (ok. 1893 - 26 V 1985 Toronto), śpiewaczka, pedagog. Była kwia­ciarką, kiedy głosem jej zainteresowały się Maria i Zofia Kozłowskie. Wkrótce też roz­poczęła we Lwowie edukację muz. pod ich kierunkiem. Ok. 1917 zadebiutowała z po­wodzeniem na scenie lwowskiej i pozostała w zespole operowym do końca sez. 1925/26. Z zespołem lwów. wyjeżdżała na gościnne występy do Krakowa (np. w 1924 jako Zofia w "Halce" Moniuszki). W sez. 1925/26 zaproszo­na na występy do Opery Warsz. śpiewała tytułową partię w "Madame Butterfy" Pucci­niego, Małgorzatę w "Fauście" Gounoda i Bar­barę w "Zygmuncie Auguście" Joteyki. Od sez. 1926/27 przeszła na stałe do zespołu Opery Warsz. i była jedną z jej najpopularniej­szych solistek. Śpiewała tu z niewielkimi przerwami aż do wybuchu wojny (była już zaangażowana na sez. 1939/40). W swym repertuarze miała wiele wiodących partii so­pranowych. Poza wymienionymi m.in. Fatmę ("Casanova" Różyckiego), Micaelę ("Carmen" Bizeta), Rachelę ("Żydówka" Halevy'ego), Han­nę ("Straszny dwór" Moniuszki), Bronię ("Hra­bina" Moniuszki), Elzę ("Lohengrin" Wagnera), tytułowe partie w "Królowej Jadwidze" Jotey­ki, "Jenufie" Janaczka, "Goplanie" Żeleńskiego, "Aidzie" Verdiego oraz swą popisową partię Halki, wykonywaną wielokrotnie w różnych inscenizacjach, a także na pierwszym płyto­wym nagraniu w pocz. 1. trzydziestych. W okresie warsz. występowała gościnnie m.in. we Lwowie (1928), w Operze Poznańskiej (1929, 1932, 1933, 1934), np. jako Leila ("Poła­wiacze pereł" Bizeta), Giulietta ("Opowieści Hoffmanna" Offenbacha), Mimi ("Cyganeria" Pucciniego), w Pradze (1930) i Zakopanem (1931) jako Halka, znów we Lwowie (1932, 1935, 1938) m.in. jako Aida. W 1938 brała udział w przedstawieniach Polskiej Opery Lu­dowej w warsz. Łazienkach. Śpiewała też na wielu scenach i estradach Austrii, Francji, Jugosławii, Niemiec, St. Zjednoczonych i Szwajcarii. Po II wojnie świat, znalazła się w pierwszym zespole Sceny Muzyczno-Operowej przy ul. Marszałkowskiej w Warsza­wie (sez. 1945/46), gdzie śpiewała Neddę w "Pajacach" Leoncavalla. Wkrótce rozpoczęła działalność pedagogiczną, której po wyjeździe (w początkach 1949) do Kanady poświę­ciła się całkowicie, prowadząc przez wiele lat własną szkołę śpiewu w Toronto.

Źródło: Almanach sceny polskiej 1984-85. Tom XXVI. Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe - Warszawa 1989.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji