Hasła

Trwa wczytywanie

Autor: Małgorzata Leyko (2019)

scena sukcesywna

(niem. Sukzessionsbühne)

Termin określający zasadę przedstawiania miejsca akcji dramatycznej na scenie, które – w przeciwieństwie do średniowiecznej sceny symultanicznej – ukazywane jest oddzielnie dla każdej kolejnej sceny lub aktu za pomocą dekoracji zmiennych. Zbigniew Raszewski uważał, że „przejście od scenografii symultanicznej do sukcesywnej należy do najważniejszych przełomów w dziejach inscenizacji europejskiej” [Raszewski 2009, s. 19].

 
Zmiana otwarta z użyciem telari
według systemu Niccolò Sabbatiniego
(przeciągnij myszą, by śledzić w zwolnionym tempie)

Zasada sukcesywnej zmiany scenerii, związanej z przenoszeniem akcji przedstawienia w inne miejsce, wykształciła się w XVI wieku wraz z utrwaleniem modelu przestrzeni teatralnej usytuowanej w odrębnym, całkowicie zadaszonym budynku.

Twórcy włoskiego teatru renesansowego zasadę dekoracji zmiennych wywiedli ze studiów nad traktatem Witruwiusza O architekturze ksiąg dziesięć, który opisał dwa typy urządzeń umożliwiających szybką zmianę dekoracji – scena versilisscena ductilis oraz zasadę działania períaktoi (wł. telari) – ustawianych parami po bokach sceny, obracanych graniastosłupów, których poszczególne ściany przedstawiały fragment obrazu wyobrażającego inne miejsce akcji.

Metoda zmiany dekoracji przy użyciu telari upowszechniła się w teatrach europejskich do połowy XVII wieku, do czego oprócz włoskich inżynierów-dekoratorów – m.in. Bernarda Buontalentiego, Giulia Parigi, Giacoma Torellego – przyczynili się Inigo Jones w Anglii, Joseph Furttenbach w Niemczech, Jean Dubreuil we Francji czy Maciej Sarbiewski w Polsce.

Joseph  Furttenbach, „Architectura recreationis”, Augsburg 1640. Z lewej przykłady efektu perspektywy w scenie kulisowej, z prawej zasada działania. Trójkatne obiekty w miejscu kulis to telari (periaktoi).
 
 
Zmiana otwarta z użyciem wynalazku Giacomo Torellego – wózków z masztami, do których mocowano blejtramy z malowanymi dekoracjami (przeciągnij myszą, by śledzić w zwolnionym tempie).
Źródło grafiki: Encyclopédie ou Dictionnaire raisonné des sciences, des arts et des métiers, vol. 10 (plates). Paris 1772.
Przekrój przez scenę teatru w Reims. Alphonse Gosset „Traité de la construction des théatres”, Paris 1886.

Od około 1620 telari zaczęto zastępować kulisami zastosowanymi po raz pierwszy przez Giovanniego Batistę Aleottiego i Giacomo Torellego w Teatro Farnese w Parmie. Dzięki sprzężeniu wszystkich kulis i uruchamianiu ich za pomocą przeciwwagi można było dokonać bardzo efektownej „zmiany otwartej” na oczach widzów.

System dekoracji kulisowej z kompletami blejtramów przesuwanych na wózkach lub w prowadnicach umieszczonych w podłodze sceny stosowano do połowy XIX wieku, kiedy zastąpiono je malowanymi płótnami podnoszonymi do sznurowni na podciągach.

W drugiej połowie XIX wieku, zwłaszcza w inscenizacjach zaliczanych do nurtu weryzmu historycznego, zmiana wieloelementowej dekoracji trójwymiarowej trwała długo i wymagała – czasami kilkakrotnie w czasie jednego aktu – opuszczenia kurtyny (niem. Zwischenvorhang), co zakłócało wrażenie iluzji scenicznej. Problem ten został rozwiązany dzięki wprowadzeniu sceny obrotowej.

Bibliografia

  • Bożyk, Eugeniusz: Historia architektury budynku teatralnego i techniki sceny w teatrze europejskim, Warszawa 1956;
  • Braun, Kazimierz: Przestrzeń teatralna, Warszawa 1982;
  • Furttenbach Joseph, Architectura recreationis, Augsburg 1640 [wersja cyfrowa];
  • Furttenbach Joseph: O budowie teatrów, przeł. i oprac. Zbigniew Raszewski, Gdańsk 2009;
  • Król-Kaczorowska Barbara: Teatry Warszawy. Budynki i sale w latach 1748–1975, Warszawa 1986;
  • Raszewski Zbigniew: Przedmowa, [w:] Marie-Antoinette Allévy-Viala: Inscenizacja romantyczna we Francji, przeł. Wojciech Natanson, Warszawa 1958;
  • Miszalska, Jadwiga; Surma-Gawłowska, Monika: Historia teatru i dramatu włoskiego od XIII do XVIII wieku, Kraków 2008;
  • Witruwiusz: O architekturze ksiąg dziesięć, przeł. Kazimierz Kumaniecki, Warszawa 1999.
  • Sabbatini Niccolò: Pratica di fabricar scene e machine ne’ teatri, Ravenna 1638 [wersja cyfrowa];
  • Sabbatini Niccolò: Praktyka budowania scen i machin teatralnych, Gdańsk 2009;
  • Serlio Sebastiano: Il primo libro d’architettura di Sabastiano Serlio, Bolognese, Paris 1551 [wersja cyfrowa];

Wideo

 Film prezentujący m.in. zmianę dekoracji w  Slottsteater w Drottningholm.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji