Hasła

Trwa wczytywanie

Autor: Małgorzata Leyko

scena pudełkowa

(fr. théâtre à l’italienne, niem. Guckkastenbühne)

Guckkasten – pudło do patrzenia, nazywane też skrzynią optyczną. Źródło: Abraham a Sancta Clara „Centifolium stultorum in quarto”, Wien, Nürnberg 1709.

Scena o zamkniętej przestrzeni, ograniczonej po bokach i od góry dekoracjami, nazywana także sceną typu włoskiego; polska nazwa wywodzi się z terminu niemieckiego Guckkasten – pudło do patrzenia. Wczesną formą sceny pudełkowej była scena kulisowa.

Od połowy XIX wieku, w miarę zastępowania dekoracji kulisowej przez dekoracje trójwymiarowe łączone z malowanymi prospektami, zmianie uległy proporcje sceny, która nie musiała już być tak głęboka, jak przy dekoracji kulisowej, natomiast wymagała większego zaplecza scenicznego: kulis bocznych (kieszeni), zascenia, a także nadsceniapodscenia, które służą do przygotowania dekoracji do kolejnych części przedstawienia i ich zmiany w jego trakcie.

Gmach Opery w Paryżu, fragment przekroju podłużnego. 1 – rampa, 2 – scena, 3 – podscenie, 4 – nadscenie, 5 – widownia.
Źródło: Charles Garnier, „Le nouvel opéra de Paris”, Paris 1880.

Wraz z doskonaleniem technik oświetlenia teatralnego (oświetlenie gazowe, elektryczne) gra aktorska mogła obejmować całą przestrzeń sceny. W okresie realizmu i naturalizmu pomieszczenia wewnętrzne przedstawiano jako tzw. „pawilon” – pokój z trzema ścianami i sufitem [niem. Zimmerdekoration].

Rzut parteru Teatru im. J. Słowackiego w Krakowie, fragment.
1 – rampa, 2 – budka suflera, 3 – portal, 4 – fosa orkiestrowa, 5 – scena, 6 – kieszenie boczne, 7 – zascenie, 8 – widownia, 9 – loże parteru. 
Źródło: Teki architekta Jana Zawiejskiego, Archiwum Narodowe w Krakowie.
Stanisław Wyspiański, makieta scenografii do „Legendy II”, przeznaczona dla Teatru Miejskiego we Lwowie, wyk. 1904, prem. 1905, Ze zbiorów Muzeum Historycznego Miasta Krakowa. 

Do końca XIX wieku nadrzędną zasadą sceny pudełkowej było wywołanie przez obraz sceniczny wrażenia doskonałej iluzji rzeczywistości. Sprzyjało temu oddzielenie terenu gry i obserwacji; okno sceniczne od strony widowni otaczała rama prosceniowa (portal), a oddzielała od niej rampa przednia oraz (czasami) fosa orkiestrowa. Wprowadzone pod koniec XIX wieku wygaszanie świateł na widowni podczas przedstawienia koncentrowało uwagę widzów na wydarzeniach scenicznych, ale jednocześnie powodowało ich wzajemną alienację.

Großes Schauspielhaus w Berlinie, proj. Hans Poelzig,  rzut parteru, fragment.
1 – scena główna (wyposażona w scenę obrotową), 2 – przedscenie (przykryta fosa orkiestrowa), 3 – scena niższa (możliwość umieszczenia miejsc dla widzów), 4 – widownia, 5 – loże parteru, 6 – portal.
Źródło: Architekturmuseum der Technischen Universität Berlin

Artyści reprezentujący nurty awangardowe w teatrze od początku XX wieku występowali przeciwko modelowi teatru iluzjonistycznego, którego symbolem była scena pudełkowa. Przeciwstawiano jej różne rozwiązania architektoniczne z otwartą, zmienną przestrzenią gry, połączoną bądź przenikającą się z przestrzenią obserwacji. Przykładem odejścia od sceny pudełkowej może być Großes Schauspielhaus w Berlinie wybudowany w 1919 przez Maxa Reinhardta według projektu Hansa Poelziga, wyposażony w zmienne tereny gry z usytuowaną centralnie sceną arenową.

Projekt teatru symultanicznego Andrzeja Pronaszki i Szymona Syrkusa przy współpracy Zygmunta Leskiego.
1 – pierścienie sceny, 2 – widownia. Źródło: Helena i Szymon Syrkusowie, „O teatrze symultanicznym”, „Praesens” 1930 nr 2.

W Polsce w nurcie reformy teatru pojawiły się projekty sceny narastającej Feliksa Krassowskiego, teatru symultanicznego Andrzeja PronaszkiSzymona Syrkusa, sceny „Białej Ściany” Iwo Galla.

Jakkolwiek scena pudełkowa nadal stanowi dominujący w architekturze teatralnej układ przestrzeni gry, to od drugiej połowy XX wieku twórcy kwestionują jej historyczne zasady i na przykład przenoszą teren gry na widownię lub aranżują miejsca dla widzów na scenie.

Bibliografia

  • Allévy-Viala, Marie-Antoinette: Inscenizacja romantyczna we Francji, przeł. Wojciech Natanson, Warszawa 1958;
  • Bożyk, Eugeniusz: Historia architektury budynku teatralnego i techniki sceny w teatrze europejskim, Warszawa 1956;
  • Braun, Kazimierz: Przestrzeń teatralna, Warszawa 1982;
  • Wiles, David: Krótka historia przestrzeni teatralnych, przeł. Łukasz Zaremba, Warszawa 2012.

Wideo

 Wielki teatr, scenariusz i reżyseria Sławomir Batyra, 2016.
Za kulisami Teatru Wielkiego w Warszawie podczas przygotowań do spektaklu Madama Butterfly 
w reż. Mariusza Trelińskiego – m.in. praca ekipy technicznej.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji