Autorzy

Trwa wczytywanie

Paweł Jurek

Urodził się 1966 roku w Kaliszu. Absolwent Studium Scenariuszowego przy PWSFTviT w Łodzi oraz Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie. Pracował jako monter silników lotniczych, referent, technolog, copywriter, dziennikarz, recenzent, redaktor naczelny i kierownik literacki.

Pisze od 1990 roku, od 1995 scenariusze i sztuki teatralne, których dotąd napisał 15, a otrzymał za nie 12 nagród w konkursach dramaturgicznych. Jako dramatopisarz debiutował w 1992 przedstawieniem telewizyjnym Teatralna ballada w reżyserii Wiesława Komasy oraz dramatem Zniewolenie opublikowanym w „Czasie Kultury”. Jego dramaty były wielokrotnie wystawiane, m.in. przez Bartosza Szydłowskiego, Monikę Powalisz, Krzysztofa Rekowskiego. Sztuka Pokolenie porno stała się tekstem programowym Antologii najnowszego dramatu polskiego pod redakcją Romana Pawłowskiego (wyd. 2003).

Od wielu lat zajmuje się pisaniem scenariuszy seriali telewizyjnych, m. in. Złotopolscy (1998–2000), M. jak Miłość (2001–2008), Na Wspólnej (2008–2012) oraz Barwy szczęścia (od 2012). W latach 2004–2005 był członkiem grupy dramaturgicznej G8, a między rokiem 2003 a 2010 wiceprezesem Towarzystwa Autorów Teatralnych. Wykładowca Szkoły Dramatu w latach 2008–2011. W 2006 roku opublikował powieść Pora na miłość, pisze także opowiadania. Mieszka w Warszawie.

Sztuki Pawła Jurka ukazały się w 2013 roku nakładem wydawnictwa ADiT pod tytułem Wścieklizna i inne... Urojenia

Opr. Kamila Paprocka-Jasińska, 2016

 

Omówienia sztuk niewystawionych

Czarny

1K, 4M

dramat

Jerzy – 38, Olaf – 45, Pamela – 19, Jaromir – 24, Szymon – 19 lat

Po świętach Bożego Narodzenia w kancelarii parafialnej zjawia się Olaf, mężczyzna w średnim wieku. Znany polityk z kręgów postkomunistycznych przybył na zaproszenie księdza Jerzego. Olaf nie rozumie, czego może oczekiwać ksiądz od zatwardziałego ateisty. Wypytywany o osobiste szczegóły dotyczące ostatnich dni przyznaje, że niedawno został okradziony. W Wigilię spotkał przemarzniętego dziewiętnastolatka i zaprosił go do siebie. Skradzione kosztowności są obecnie w posiadaniu księdza Jerzego. Olaf przyznaje, że podarował chłopakowi rodzinne pamiątki w zamian za usługi seksualne. Potem zgłosił ich kradzież na policji. Jerzy chce się dowiedzieć, czy Olaf wie coś o losach Szymona, który od tamtego nie pojawił się w domu rodzinnym. Krok po kroku odsłaniają się przyczyny, które pchnęły Szymona do prostytucji.

 

Hotel Grand

współautor: Artur Krawczyk

obsada: 4M (wiek bohaterów zmienia się, na początku mają po 19 lat)

gatunek: tragikomedia

czas: 1989 - 2012

miejsce: Grand Hotel w Łodzi, wystrój odpowiedni dla czasu akcji

Paweł Jurek ukazuje społeczeństwo w czasie przemian ustrojowych na przykładzie czterech przyjaciół, spotykających się co kilka lat w tym samym pokoju w Hotelu Grand. Koledzy rozmawiają o pierwszych wolnych wyborach, w rozmowie krystalizują się ich postawy. Lewar jest barmanem w hotelowej restauracji, a niebawem ma zostać kierownikiem. Wskutek nacisków przyjaciół Jodła przyznaje, że jego ojcem jest działacz partyjny. Lewar nie interesuje się polityką, węsząc we wszystkim układy. Mija sześć lat. Spotykając się w hotelu, opowiadają o tym, co udało im się osiągnąć przez ten czas. W ciężkich warunkach zmarła babcia Mefista, która pomagała sobie w latach przemian sprzedażą bimbru. Pozostali bohaterowie cieszą się wolnością, ale też krytycznie patrzą na poczynania Solidarności. Koledzy wyrzucają Chabasowi żydowskie pochodzenie i lekceważą trudną sytuację Mefista, pozostawiając go samemu sobie. Po jedenastu latach Lewar jest już kierownikiem hotelowej restauracji, ale cierpi na braki w wykształceniu, które nie pozwalają mu wspiąć się wyżej po drabinie kariery. Mefisto, obecnie działacz PiS, odmawia pomocy Jodle, który znalazł się w trudnej sytuacji. Rok 2012. Nawet Lewar, który wylosował bilet, zjawia się w znanym pokoju hotelowym, by obejrzeć mecz z kolegami. Paweł Jurek zastanawia się, jak ważna jest w naszym życiu polityka i analizuje stałość postaw.

 

W dużym domku

13 osób + pies

farsa

dwóch dorastających chłopaków i młoda dziewczyna, reszta postaci w średnim wieku

Pastisz telenoweli – z szekspirowskimi intrygami w tle i morałem o niedźwiedziej przysłudze... W wielkiej willi za miastem właśnie skończył się wywiad z Maksem, znanym biznesmenem; nieustanne telefony od niejakiego Radka doprowadzają go do szału. Ze względu na bezpieczeństwo własne i rodziny każe podglądać wszystkich domowników kamerą video. Okazuje się, że Radek, niepokojący nieznajomy, sporo mąci w rodzinie: żona zatrudnia go, by zlikwidował Maksa; córka ulega jego namowom i wstępuje do sekty; syn zakochuje się w nim; dziwka zwierza mu się z nienawiści do Maksa. Biznesmen rozprawia się ze wszystkimi i w rezultacie zostaje sam: syn popełnia samobójstwo, żona zostaje zabita, córka przepada bez wieści, dziwka odchodzi. Firma Maksa bankrutuje. Wszystko przez Radka, którego przysłała do Maksa Elżbieta, jego była żona. Zrobiła to w dobrej wierze, chcąc pomóc Radkowi znaleźć dobrze płatną pracę. Jurek wyśmiewa w tej sztuce manipulacje dziennikarskie, bezrefleksyjną pogoń kobiet za pięknem, wątłe więzi przyjaźni i miłość uwarunkowaną.

 

Zabawa w zdrady

3K, 3M

komedia na trzy pary

wicedyrektor banku (trochę przy kości), gospodyni domowa (lekko zahukana), dziennikarka (nienaturalnie odchudzona), inżynier (łysiejący safanduła), biznesmen (przeżywa drugą młodość), fotograf (wieczny chłopiec) – wszyscy w średnim wieku

Trzy kobiety dochodzą do wniosku, że są zaniedbywane przez swoich partnerów. Podejrzewają, że są zdradzane. Wyobraźnia podsuwa im pomysł na rewanż: umawiają się, że wzbudzą w nich zazdrość opowiadając o swoich rzekomych kochankach. Plan skutkuje. Partnerzy stają się zazdrośni i próbują odzyskać swoje panie. Momentem zwrotnym akcji jest spotkanie mężczyzn i ustalenie kontrplanu. Zaniepokojone kobiety dochodzą do wniosku, że nawet jeśli mężczyźni zdemaskują ich "zdrady", to zawsze mogą jeszcze zrobić "to" naprawdę. Gra kończy się dobrze. Kobiety odzyskują zainteresowanie mężczyzn, a mężczyźni zmieniają nieco styl życia. Tylko co będzie, kiedy panowie odkryją, że zdrady były nieprawdziwe?

 

Zdołowanie

4K, 2M + statyści

dramat społeczny

zgwałcona uczennica liceum, młoda psycholog policyjna, Jan – mąż policjantki, Piotr – chłopak młodej dziewczyny oraz pielęgniarki i praktykanci

Dwie kobiety w roli przesłuchiwanej i przesłuchującej. Pierwsza – Joanna, uczennica liceum, na skutek gwałtu zachodzi w ciążę. Osamotniona, nie ma wsparcia wśród najbliższych. Druga, Marta, obawia się, że kiedy mąż dowie się o jej bezpłodności, odejdzie. W trakcie szczerej rozmowy Jan przyznaje, że od dawna wiedział o jej bezpłodności. To on przed laty usuwał jej ciążę, w którą zaszła na skutek gwałtu. Zakochał się w niej od pierwszego wejrzenia. Tajemnicę zachował dla siebie ze strachu przed odrzuceniem. Marta prosi Joannę, żeby urodziła dziecko dla niej. Jan nie pochwala tego pomysłu. Po nieprzyjemnej rozmowie z żoną, wściekły wraca do pracy. Sadza kolejną pacjentkę na krześle ginekologicznym i wzywa praktykantów na obserwację zabiegu, który o mało nie kończy się śmiercią kobiety. Joanna rodzi i przychodzi do Marty z niemowlęciem. Marta jest jej bardzo wdzięczna. Czy Marta i Jan będą jeszcze w stanie ułożyć sobie życie rodzinne?

Źródło omówień: www.adit.art.pl

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji