Autorzy

Trwa wczytywanie

Mart Crowley

CROWLEY Mart
(ur. 21 sierpnia 1935, Vicksburg, Mississippi, USA)

Amerykański dramatopisarz, scenarzysta i producent telewizyjny. W 1967 roku ukończył studia na Uniwersytecie Katolickim w Waszyngtonie i przeniósł się do Hollywood, gdzie pracował przy produkcjach telewizyjnych, między innymi jako asystent reżyserki Natalie Wood. 14 kwietnia 1968 roku na scenie off-Broadway odbyła się premiera jego debiutanckiej sztuki "The Boys in the Band" (w Polsce wystawionej pod tytułem "Dyskretny urok faunów"). Bohaterowie - młodzi homoseksualiści spotykają się w mieszkaniu Michaela na Manhattanie, aby uczcić urodziny jednego z nich - Harolda. Sztuka odniosła ogromny sukces, została entuzjastycznie przyjęta przez zarówno krytykę, jak i publiczność. Zagrano ponad tysiąc spektakli; żaden z kolejnych dramatów Crowleya nie zrobił takiej furory. W 1970 roku na podstawie "The Boys in the Band" powstał film pod tym samym tytułem; w 2001 roku, również na podstawie scenariusza Crowleya nakręcono sequel "The Men from the Boys" (Mężczyźni z chłopców). Bohaterowie spotykają się w tym samym mieszkaniu trzydzieści lat później, po śmierci jednego z uczestników spotkania.
Drugi dramat Crowleya, "Remote Asylum" (Odległy azyl), którego premiera odbyła się w Ahmanson Theatre w Los Angeles w 1970 roku, nie spełnił związanych z nim oczekiwań. Pozycję autora umocniła natomiast kolejna sztuka - autobiograficzna "A Breeze from the Gulf" (Bryza znad zatoki), nominowana przez krytyków z Los Angeles do nagrody za najlepszą sztukę (Best Play). W latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych Crowley napisał trzy sztuki telewizyjne: "There Must Be a Pony" (Musi być kucyk, 1986), "Bluegrass" (1988), "People Like Us" (Ludzie tacy jak my, 1990).
Martin Crowley był też scenarzystą i producentem emitowanego w latach 1979-84 serialu "Hart to Hart" (Hart obok Harta), którego głównym bohaterem jest milioner Jonathan Hart. W 1995 roku Crowley wystąpił w filmie dokumentalnym "The Celluloid Closet" (Szafa pełna klisz), który pokazuje zmieniający się w przeciągu dziesięcioleci sposób przedstawiania homoseksualistów w kinie.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji