Autorzy

Trwa wczytywanie

Eduard Künneke

Ur. 27 I 1885, Emmerich nad Renem. Zm. 27 X 1953, Berlin.
Studia muzyczne odbywał w Berlinie, początkowo w Hochschule fur Musik, potem w Akademii Muzycznej u Maxa Brucha. Natychmiast po otrzymaniu dyplomu podjął szereg praktycznych, choć może nieefekto­wnych zajęć: dawał lekcje prywatne, prowadził Męskie Towarzystwo Śpiewacze w Poczdamie, kierował nagraniami wokalnymi w firmach płytowych, jednocześnie komponował. Interesował się przede wszyst­kim operą, ale bez dużego szczęścia j pierwszy jego utwór tego ga­tunku: "Die Marmorfrau", nie został w ogóle wystawiony, dwa na­stępne: "Robins Ende" (1909) i "Coeur As" (1913), miały wprawdzie pre­miery, lecz nie miały powodzenia. Kunneke był już wówczas związany z teatrami jako kapelmistrz. W 1907 został chórmistrzem nowo otwar­tego Neues Operettentheater na Schiffbauerdamm, od 1909 prowadził dworski teatr w Mannheimie, w 1911 pracował jako kapelmistrz i kom­pozytor u Maxa Reinhardta w jego Deutsches Theater. W 1916 przy­jął posadę kapelmistrza w Friedrich-Wilhelmstadtisches Theater. Tutaj miał już do czynienia, wyłącznie z operetkami i tutaj postanowił sam popróbować sił w tym lżejszym gatunku.
Jego początkowe sukcesy na tym polu przypadły na lata bezpośred­nio po I wojnie. Dużym powodzeniem cieszył się jego pierwszy sing-spiel "Dorf ohne Glocke" (1919), potem napisał dwie słabsze pozycje: "Der Vielgeliebte" (1919) i "Wenn Liebe erwacht" (1920), ale następne dzieło - "Kuzynek z księżyca" ("Der Vetter aus Dingsda"; 1921) - okazało się jego najpopularniejszą operetką, jedyną grywaną z powodzeniem do dziś. W Polsce oglądaliśmy także drugą obok "Kuzynka" interesują­cą pozycję - "Szczęśliwej podroży!" ("Gluckliche Reise", 1932), natomiast nie dorównywały już tym dwu operetkom inne, chociaż napisał ich 25. Najbardziej znane to: "Casino-Girls" (1923), "Lady Hamilton" (1926), "Die blonde Liselott" (1927), "Lockende Flamme" (1933), "Klein Dorrit" (wg Di­ckensa! 1933), "Herz uber Bord" (1935), "Die grosse Sunderin" (1935), "Zauberin Lola" (1937), "Der grosse Name" (1938). Ostatnia jego operetka nosi tytuł "Hochzeit mit Erika" (1949). W okresie powojennym Kunneke zamierzał dyrygować, jeździć po Europie z koncertami, zły stan zdro­wia zmusił go jednak szybko do przerwania artystycznych podróży i rezygnacji z tych planów.
Należał do grupy reprezentującej tzw. operetkę berlińską, z tym że on najbardziej spośród swych kolegów (Lincke, Hollander, Gilbert, Kollo) zbliżał się twórczością do opery komicznej i singspielu. Za­wsze miał upodobanie do wielkich finałów, scen ansamblowych, ce­chował go znakomity zmysł konstrukcji muzycznej utworu. Natomiast jego język muzyczny był raczej tradycyjny i nie miał ambicji nadą­żania za nowościami harmonicznymi i aranżacyjnymi, jakie lansowano w latach 1930-ych także w muzyce rozrywkowej. Podobnie zresztą w swych utworach poważniejszych ("Koncert fortepianowy", "Uwertura", suity orkiestralne) był raczej eklektykiem. Utwory te nie posiadają dziś żadnego znaczenia.
Źródło: Przewodnik Operetkowy Lucjan Kydryński, PWM 1994

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji