Autorzy

Trwa wczytywanie

Gioacchino Rossini

Ur. 29 II 1792, Pesaro. Zm. 13 XI 1868, Passy (pod Paryżem).
Gioacchino Rossini uczył się początkowo gry na fortepianie i śpiewu, później zaś studiował kompozycję w Liceum Filharmonicznym w Bo­lonii. Licząc 14 lat, napisał swoją pierwszą operę "Demetriusz i Polibiusz", wystawienia doczekała się ona dopiero później, w nowo opra­cowanej wersji. Pierwszą operą, w której młody Rossini objawił się muzycznemu światu, była "La cambiale di matrimonio" ("Weksel małżeń­ski"), napisana w 1810 przez 18-letniego kompozytora na zamówienie weneckiego teatru San Moise. Następne dzieła to: "L'equivoco stravagante" ("Dziwaczne nieporozumienie"), "La scala di seta" ("Jedwabna dra­binka"), "La pietra del paragone" ("Kamień probierczy"), "Signor Bruschino", kantata "Didone abbandonata" ("Dydona opuszczona"), oratorium "Cyrus w Babilonie". Rossini staje się popularny. Jednak pierwszy poważny sukces przynosi mu dopiero napisana w 1813 opera "Tankred w Syrakuzach", oparta na tragedii Woltera, a kamieniem milowym na drodze do wielkiej sławy staje się wystawiona w tym samym roku świetna opera komiczna "Włoszka w Algierze". W dalszym ciągu powstają: "Elisabeth, regina d'Inghilterra" ("Elżbieta, królowa Anglii"), "Turek we Włoszech", i wreszcie następuje bezprzykładny triumf "Cyrulika sewil­skiego" (nb. po kompletnym niepowodzeniu premierowego przedstawie­nia). Rossini staje u szczytu sławy, którą utwierdzają następne dzieła: "La gazza ladra" ("Sroka złodziejka"), "Otello" i "Semiramida". Z końcem 1823 wyjeżdża do Londynu (wraz z małżonką, wybitną śpiewaczką), gdzie zostaje zaangażowany jako dyrygent całego cyklu swoich oper, następnie zaś osiada w Paryżu, otrzymując stanowisko dyrektora tam­tejszej Opery Włoskiej. Ogółem w ciągu 19 lat Rossini stworzył 38 oper oraz szereg innych utworów wokalnych i instrumentalnych, stając u szczytu sławy i powodzenia materialnego. Ostatnią jego operą był "Wilhelm Tell", napisany dla Opery paryskiej w 1829. Od tego czasu oprócz "Stabat Mater" nie skomponował już żadnego większego dzieła.
Rossini to bez wątpienia jeden z najświetniejszych w historii kom­pozytorów operowych i jemu to w przeważającej mierze zawdzięcza muzyka włoska ponowny wzrost swoich wpływów i znaczenia na tere­nie Europy. Najistotniejsze cechy jego talentu to wyjątkowa łatwość inwencji melodycznej, nieporównany zmysł humoru, wyrażanego mu­zycznymi środkami, trafność muzycznej charakterystyki osób lub sy­tuacji. Dlatego też był Rossini nade wszystko mistrzem w dziedzinie opery buffa i w jego właśnie twórczości ten gatunek muzyczny osiąg­nął szczyty rozkwitu. Nie znaczy to, by należało lekceważyć twórczość Rossiniego w zakresie opery seria, reprezentowanej m. in. przez takie dzieła, jak: "Tankred", "Otello", "Mojżesz", a przede wszystkim "Wilhelm Tell". Dobry smak, zgrabność konstrukcji i niezwykła finezja łączą się u Rossiniego z prostotą użytych środków (np. w zakresie instrumentacji). Opery Rossiniego przynoszą ponowny rozkwit stylu tzw. wło­skiego bel canta, kontynuowanego następnie przez Belliniego, Donizettiego i częściowo także Verdiego (we wczesnym okresie jego twór­czości).
Źródło: Przewodnik Operowy Józef Kański, PWM 1997

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji