Artykuły

Gdańsk. Wyniki konkursu dla tancerzy "Rezydencja 2010"

Wyniki Konkursu "rezydencja 2010", ogłoszonego przez klub ŻAK w Gdańsku.

Do konkursu "rezydencja / premiera 2010" i "rezydencja / work in progress 2010" zgłoszono 12 projektów. Dwa projekty nie były rozpatrywane (zgodnie z Regulaminem konkursu - pkt. 7; jedna aplikacja wpłynęła po terminie, druga nie zawiera wymaganych załączników).

W dniu 5.01.2010 komisja w składzie: Agata Brzóska, Katarzyna Pastuszak i Magdalena Renk-Grabowska dokonała wyboru projektów zgłoszonych w konkursie "rezydencja / premiera 2010", które będą zrealizowane w I połowie 2010 roku w Klubie ŻAK:

1. Roman Krężel / solo "Ślub" / termin realizacji 4 - 30.05.2010 / 3 pkt. (maksymalna liczba)

2. Sławek Bendrat / solo "pinku chirashi" / termin realizacji 4 - 30.05.2010 / 3 pkt.

3. Agnieszka Artych i Bartosz Kondracki / duet "Ad Infinitum" / termin realizacji 11.03 - 11.04.2010 / 2 pkt.

W konkursie "rezydencja / work in progress 2010" Roberto Olivan będzie pracował z Iwoną Gilarską nad solem "Na krawędzi" w terminie 17.02 - 10.03.2010. Solo stanowi część spektaklu "Z nieba do ziemi i z ziemi do nieba". Konkurs "rezydencja / work in progress 2010" - praca z Jozefem Fručkiem i Lindą Kapetanea zostanie rozstrzygnięty do 25.01.2010.

ROMUALD KRĘŻEL "ŚLUB"

Romuald Krężel - absolwent Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi. W Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi zagrał rolę Konrada-Maski w "Wyzwoleniu" w reżyserii Waldemara Zawodzińskiego. Związany z Teatrem Nowym im. Kazimierza Dejmka w Łodzi za dyrektury Zbigniewa Brzozy, gdzie grał w spektaklach: "Słońce w kuchni" na podstawie opowiadania Iwaszkiewicza w reżyserii Marcina Brzozowskiego oraz "Choroba młodości" w reżyserii Ireneusza Janiszewskiego. Twórca niezależny i poszukujący, niezwiązany z żadną instytucją teatralną. Współzałożyciel Republiki Warszawa - Stowarzyszenia Działań Twórczych, współpracuje z 1500m2 do wynajęcia na warszawskim Solcu, z Teatrem Maat i Centrum Kultury w Lublinie oraz Teatrem Szwalnia w Łodzi założonym przez Marcina Brzozowskiego. W Teatrze Maat w Lublinie realizuje projekt z tancerzem, choreografem i reżyserem Tomaszem Bazanem "Idiota albo trans, prezentacje" inspirowany twórczością Dostojewskiego i postaciami świętych jurodiwych rosyjskich, który w pierwszej wersji work in progress został zaprezentowany na 14. Międzynarodowym Festiwalu Konfrontacji Teatralnych w Lublinie. Jednocześnie pracuje nad kolejnym spektaklem "Wake up in the evening" z Teatrem Maat, którego premiera odbędzie się w styczniu 2010 roku.

Woli nie nazywać siebie aktorem, ale raczej twórcą teatralnym, poszukuje łączenia różnych dziedzin teatru (spektaklu dramatycznego, teatru tańca, performansu). Bada współczesne aktorstwo w kontekście zmieniających się warunków teatralnych poprzez warsztaty Techniki Improwizacji Stephena Booka.

"ŚLUB" ma być performancem - akcją - zdarzeniem. Próbą połączenia wyrazu aktorskiego z ruchem - tańcem. Sprawdzeniem, gdzie te dwa nośniki artystycznej treści mogą się spotkac i nierozerwalnie połączyć. Ma to być próba spektaklu opartego na obudzeniu energii w ciele - nośniku treści artystycznej bez zbędnego podziału na dane środki wyrazu, połączenie profesjonalnego aktorstwa z nieprofesjonalnym tańcem. Poszukiwaniem obecności performera/ aktora/ tancerza na scenie i jego manifestacji poprzez artystyczną wypowiedź.

AGNIESZKA ARTYCH I BARTOSZ KONDRACKI "AD INFINITUM"

Bartosz Kondracki - pierwsze kroki jako tancerz stawiał w zespole tanecznym Caro Dance w Siedlcach. Zdobył liczne tytuły i nagrody w Krajowych Mistrzostwach oraz Mistrzostwach Europy i Świata, m.in. Wicemistrz Polski modern dance solo. Był tancerzem Kieleckiego Teatru Tańca. Występował m.in. w "Wieczorze małych form" (postać: Lokaj), "Zdarzyło się w Jeruzalem" (postać: Arab, Terrorysta), "Zakochany Paryż". Od stycznia 2009 jest tancerzem Państwowej Opery Bałtyckiej. Występuje w balecie Izydory Weiss pt. "Eurazja. Balet w dwóch częściach" (postać: Żołnierz). W 2007 rozpoczął naukę w Wyższej Szkole Umiejętności w Kielcach.

Agnieszka Artych - edukację taneczną rozpoczęła w wieku 14 lat w zespole tańca nowoczesnego "Caro dance" w Siedlcach. Była laureatką wielu przeglądów oraz festiwali tanecznych (m.in. na Międzynarodowym Festiwalu Tańca w Wasilkowie). Uczęszczała do zespołu tanecznego AKT działającym przy Kieleckim Teatrze Tańca, w którym tańczyła również jako adept. Brała udział w licznych warsztatach tanecznych. Szkoliła się m.in. u Luciano di Natale, Ira Nadia Kodiche, Joyss'a, Rasheed'a, Filipa Szatarskiego. Obecnie jest studentką germanistyki oraz kieunku Taniec w Wyższej Szkole Umiejętności w Kielcach.

"AD INFINITUM" - Pożądanie. Namiętność. Strach. Obłęd. Pustka. Cisza. Paleta ludzkich uczuć jest ogromna, nieskończona. Każdej radości towarzyszy smutek, każdej miłości - rozczarowanie. Czy nad prawdziwym, głębokim uczuciem da się zapanować? Da się je oswoić? Czy miłość dwojga ludzi do siebie i otaczającego ich świata, przez który wspólnie kroczą to tylko iluzja, przyzwyczajenie?

Spektakl, oparty na technikach tańca współczesnego, składa się z 4 części. Każda z nich ilustruje kolejny etap życia człowieka, zmagającego się z trudami miłości (od poznania, namiętności, dojrzałej miłości aż do nieodgadnionej starości). Wykorzystane różnego rodzaju projekcje ruchomego obrazu oraz gra świateł, potęgują wszelakie doznania odbiorcy, uwrażliwiają go, zaś ruchoma bieżnia, po której kroczą tancerze, to symbol poszukiwań, tułaczki, a także przemijania. Spektakl jest próbą odzwierciedlenia nieskończonej potęgi, jaką jest miłość, jej wielkość, różnorodność, siłę.

SŁAWEK BENDRAT "pinku chirashi"

Sławek Bendrat - tancerz, choreograf, reżyser. Studiował na wydziale pedagogiki baletu Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie; absolwent Poznańskiej Szkoły Baletowej. Przez wiele lat był związany jako tancerz z Polskim Teatrem Tańca Ewy Wycichowskiej w Poznaniu, biorąc udział w licznych premierach w kraju i na całym niemal świecie. Po wyjeździe z Polski rok spędził w Niemczech w teatrze w Nordhausen, następnie dwa sezony w Luzerner Theater w Szwajcarii jako tancerz i choreograf. W Szwajcarii współpracował również z Klein Theater w Lucernie i SIVC w Zurychu. Od dwóch lat jest w zespole Baletu Narodowego w Marsylii (Ballet National de Marseille) kierowanego przez Frederica Flamanda, gdzie oprócz ról w bieżącym repertuarze, stworzył własną choreografię "Le Manque". Latem 2008 r., wspólnie z Dominikiem Krawieckim, zrealizował film "ID".

"pinku chirashi" - spektakl zainspirowany zjawiskiem społecznym, które pojawiło się w Japonii. Dotyczy życia seksualnego Japończyków i ich miłości, która staje się coraz mniej realna. Najmłodsze pokolenie, zapracowane, w szaleńczym wyścigu szczurów nie ma już czasu na życie prywatne. Oddaje się zatem w samotności jedynie uciechom z nadrukowanymi na pościeli dziewczynkami, przypominającymi postaci z komiksów. Japończycy kochają się w laleczkach, prowadzą równoległe życie w komputerowych grach "powieściach", miesiącami zamknięci w swoich pokojach. Postępujący rozkład realnych kontaktów między ludźmi widać w relacjach damsko-męskich, gdzie prawie połowa dorosłych przyznaje się, że nie ma znajomych płci przeciwnej.

IWONA GILARSKA "NA KRAWĘDZI"

Gilarska Iwona - tancerz, choreograf, absolwentka AWFu i Studium Tańca Współczesnego w Poznaniu oraz dyplom tancerza zawodowego przyznawany przez ZASP, wykładowca techniki tańca współczesnego i improwizacji w IKA Winda oraz AST ŻAK w Gdańsku, także jazzu w Sopockiej Szkole Artystycznej i The Salsa Kings Studio. Współzałożyciel Artystycznego Stowarzyszenia "Kultywator 3Miejski" oraz członek zarządu de Ruimte Academie (Belgia). Występowała na scenach polskich (Gdańsk, Warszawa, Poznań, Kraków, Lublin, Łódź, Kalisz) oraz międzynarodowych (Czechy, Litwa, Holandia, Belgia, Niemcy, Islandia, Japonia. Singapur). Współpracowała z David Cassel Project (Belgia), Goerlitz Tanzcompany (Niemcy), Teatrem Okazjonalnym (Sopot), Teatrem Poza tym i Teatr Tańca i Muzyki Kino Variatino (Gdańsk), Pilskim Teatrem Tańca, EPP Dancevision TV. Trzykrotna laureatka Stypendium UM Gdańska (2003, 2007 i 2008), otrzymała także Stypendium Samorządu Województwa Pomorskiego (2008), nagroda publiczności oraz za najlepszą dramaturgię za "W czerni i bieli" (Festiwal Tańca Polemiqi W-wa 2005), nominowana za współchoreografię do przedstawienie "Kwadrat.Wersja6" do nagrody "Artysty Roku 2005". Zwyciężczyni miesięcznej artystycznej rezydencji w Szwajcarii ufundowanej przez Fundację Kulturalną PRO HELVETIA w Warszawie (2009).

"Na krawędzi" - to część spektaklu "Z nieba do ziemi i z ziemi do nieba", to II część tryptyku "W poszukiwaniu równowagi". "W pół do godziny" stanowi jego I część.

Uważność to odzyskiwanie czasu. Zatrzymujemy się, by doświadczyć innego stanu rzeczywistości. Przekraczamy kolejne granice, upadamy, podnosimy się, idziemy dalej Nasza dualistyczna natura walczy, ale również pragnie oddechu. Ucieka się do marzeń i świata iluzji, do sfery umysłu bycia tu i teraz, ponad wszelkimi poziomami, do świata transcendentalnego. W tej sferze nie ma granic. Czy uda się oddzielić stan umysłu od fizyczności i poczucia gruntu pod nogami? Jakie transformacje należy przejść? Przekroczenie umownej rzeki z "W pół do godziny" zabiera autorkę w inny wymiar. Idzie, upada, znowu idzie, idzie dalejoscyluje gdzieś pomiędzy stałością a dalszym biegiem czasu.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji