Artykuły

Dziady

Niewiele przedstawień w XX wiecznym polskim teatrze wywołało tak silny oddźwięk i cieszyło się takim powodzeniem jak "Dziady" w inscenizacji Konrada Swinarskiego, których premiera odbyła się w lutym 1983 roku. Do Starego Teatru w Krakowie ciągnęły pielgrzymki z całej Polski. Samo przedstawienie stało się punktem odniesienia dla późniejszych realizacji arcydzieła Adama Mickiewicza.

Tym, co fascynowało w spektaklu Swinarskiego, była oryginalność formy i od­waga interpretacji. Reżyser nie tylko zer­wał z tradycyjnym podziałem na scenę i widownię, ale też uruchomił jako teatralną przestrzeń niemal cały budynek Stare­go Teatru, rozmieszczając akcję również w westybulu, na balkonie i podestach usta­wionych na widowni. Takie zabiegi przyb­liżały akcję dramatu do widza, który sta­wał się współuczestnikiem zdarzeń. Poz­bawione poetyckiej koturnowości i dystan­su "Dziady" objawiły się jako intymna opowieść o człowieku i jego relacji z Bo­giem, społeczeństwem, tradycją, historią. Swinarski operował dosadnym, nawet dra­stycznym obrazowaniem. Sprowadził do teatru prawdziwych dziadów proszalnych spod krakowskich kościołów, zatrudnił ka­skadera, który jako Rollinson wyskakiwał przez okno, uczestnicy obrzędu jedli praw­dziwą kaszę i jajka na twardo podczas Wielkiej Improwizacji. Jednocześnie wpi­sywał dramat Konrada w tradycyjną chrze­ścijańską symbolikę, ustawiając u boku bohatera skrzydlate anioły i rogate diabły. Rejestracji telewizyjnej spektaklu do­konano w dziesięć lat po premierze. Jej twórcą był Laco Adamik. Pracował on wcześniej z Konradem Swinarskim przy przeniesieniu na telewizyjny ekran inne­go słynnego przedstawienia ze Starego Teatru - "Wyzwolenia" Stanisława Wyspiańskiego. Udało się zachować integral­ność pierwowzoru i nie naruszyć koncep­cji Konrada Swinarskiego. Powstało przy tym wykreowane środkami telewizyjny­mi pasjonujące widowisko nie mające wprawdzie tej bezpośredniości i temperatury co spektakl teatralny, za to dzięki obiektywowi kamery odsłaniające w wie­lu przypadkach te z elementów akcji i scenicznego obrazu, które umykają uwadze widza teatralnego.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji