Artykuły

"Madam Sans Gene" w Syrenie

Warszawska "Syrena" wystąpiła z pierwszą premierą sezonu - komedią muzyczną "Madame Sans Gene" Antoniego Marianowicza i Janusza Minkiewicza, z muzyką Stefana Kisielewskiego. Sztuka osnuta jest na kanwie głośnej komedii pod tym samym tytułem Victoriena Sardou, jednego z najwybitniejszych twórców francuskiego teatru bulwarowego.

Sztuka Sardou wystawiona u schyłku zeszłego wieku w Paryżu cieszyła się ogromnym powodzeniem, przy czym w tytułowej roli święciła triumfy sławna gwiazda Gabriela Rejane. W r. 1894 "Madame Sans Gene" trafiła na sceny polskie, wystawiono ją w Krakowie z Honoratą Leszczyńską w roli tytułowej. Sztuka ma zresztą na naszych scenach świetne tradycje - w warszawskich "Rozmaitościach" graliw niej tej miary mistrzowie naszej sceny, co Helena Marcello Palińska, Bolesław Leszczyński, Wincenty Rapacki i Mieczysław Frenkiel. W latach międzywojennych rolę tytułową grywały znakomite aktorki: Maria Przybyłko-Potocka i Irena Eichlerówna, której partnerował Kazimierz Junosza-Stępowski w roli Napoleona.

Po wojnie klasyczną komedię Sardou - historię słynnej praczki a następnie księżnej i marszałkowej Francji z czasów napoleońskich, której ze względu na niekonwencjonalne maniery nadano przydomek "Madame Sans Gene" czyli "Pani bez żenady" - adaptowali do wymogów współczesnego teatru i współczesnego poczucia humoru znakomici satyrycy, Antoni Marianowicz i Janusz Minkiewicz. Ich sztuka wystawiona została po raz pierwszy w 1958 r. na scenie "Syreny" z Hanką Bielicką w roli tytułowej.

Po blisko ćwierćwieczu "Madame Sans-Gene" ponownie składa wizytę warszawskiej publiczności. W przedstawieniu reżyserowanym przez Jerzego Gruzę tytułową rolę gra Lidia Korsakówna, która po próbie generalnej tak powiedziała Kurierowi o swym zadaniu aktorskim:

- Radość moja ogromna, że nareszcie gram tę rolę. Daje mi ona możliwość pokazania wszystkich swych umiejętności, czego dotychczas, występują w różnych programach składankowo-rewiowych, nie miałam. "Madame Sans-Gene" w obecnej wersji to musical, który stwarza znakomite możliwości dla wykonawców. Świetny jest także materiał literacki.

W roli Napoleona występuje Kazimierz Brusikiewicz, Fouchego gra Bogdan Łazuka, Lefebre'a - Eugeniusz Robaczewski, cesarzowa Marię Ludwikę - Ewa Szykulska, Eternela - Jerzy Bielenia, hrabiego Nepperga - Tadeusz Pluciński i inni. Scenografia Marka Lewandowskiego, kierownictwo muzyczne - Czesław Majewski, choreografia - Bogdan Jędrzejak.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji