Artykuły

Bydgoszcz. Nazar wystawia Donizzetiego w Operze Nova

Zespół Opery Nova pracuje w pocie czoła. Na inaugurację XVI Bydgoskiego Festiwalu Operowego przygotowuje "Napój miłosny". Spektakl Gaetano Donizzetiego zobaczymy podczas festiwalu dwukrotnie: 18 i 19 kwietnia o godz. 19.

NAPÓJ MIŁOSNY

W fabule został wykorzystany, znany od średniowiecza, motyw napoju o mocy łączenia kochanków (Tristan i Izolda). "Napój miłosny" jest komedią liryczną i uczucie przywołane w tytule opery wybrzmiewa w partiach Adiny i Nemorina.

Krzysztof Nazar, reżyser przedstawienia, pytany, czy nie boi się reżyserować opery zupełnie innej niż "Król Ubu", którą przygotowywał, odpowiada nieco przekornie: - Jeżeli jest się zawodowcem, trzeba zmierzyć się ze wszystkim. Trochę niesprawiedliwie mówi się, że libretta do oper są kiczowate i płytkie. Trudno jednak przecież, żeby grzebały w duszy człowieka.

KRZYSZTOF NAZAR - REŻYSER

Ukończył reżyserię łódzkiej szkole filmowej, ale interesuje go przede wszystkim teatr. Sceniczny debiut reżysera to inscenizacja "Drzewa" Myśliwskiego w Teatrze Nowym w Poznaniu w 1989 roku. W latach 1995-2000 był dyrektorem Teatrze Wybrzeże w Gdańsku. Na scenie operowej zadebiutował w 1993 roku "Królem Ubu" w Operze Krakowskiej. W tym teatrze wystawił też "Czarną maskę" Krzysztofa Pendereckiego oraz "Damę Pikową" Piotra Czajkowskiego. Reżyser opowiadając o głównym bohaterze "Napoju miłosnego" Nemorino, zakochanym w Adinie, przekonuje, że człowiek zaangażowany w coś, nie kontroluje się, przez co staje się śmieszny dla otoczenia. Jak dodaje, w wyreżyserowanej przez niego operze, nie zabraknie ani komedii, ani tragedii oraz wzruszenia.

Iwona Sowińska, która objęła kierownictwo muzyczne nad spektaklem, opowiada, że w "Napoju miłosnym" urzekające jest piękno muzyki. - Mamy nadzieję, że udało nam się połączyć lekkość i komizm z tragedią i refleksją - dodaje.

IWONA SOWIŃSKA - DYRYGENT

Ukończyła Akademię Muzyczną w Krakowie. W latach 1999-2001 przebywała na stypendium w USA, studiując dyrygenturę w College of Musical Arts w Ohio. Od października 2002 roku jest dyrygentem asystentem w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji