Artykuły

Między końcem a początkiem

Piorunujące wrażenie robi rzeźba "Thanatos polski", która dosłownie wychodzi ze ściany w sali po lewej stronie. Z bieli, jak z nicości lub wód Styksu, wyłania się niewielka łódka z rozłupanym przez piorun pniem dębu, do którego konarów artysta horyzontalnie przybił deskę - o łódzkiej wystawie "Ku Górze - hommage a Jerzy Grotowski" Krzysztofa M. Bednarskiego pisze Katarzyna Rakowska w Gazecie Wyborczej - Łódź.

Krzysztof M. Bednarski, autor słynnego "Moby Dicka" pokazywanego na stałe w ms2, stworzył w Atlasie Sztuki wystawę ku czci Jerzego Grotowskiego. Opowiada o życiu i śmierci. Porusza uczucia i intelekt

Bednarski, rzeźbiarz, twórca instalacji i działań na pograniczu performance, współpracował z Grotowskim od roku 1976. Wielki twórca teatru wybrał studenta rzeźby na autora plakatów do parateatralnych przedsięwzięć Teatru Laboratorium. Bednarski wykonał afisze do "Czuwania", "Przedsięwzięcia Góra", "Przedsięwzięcia Ziemia", "Drzewa ludzi". Ale w Łodzi z prezentacji plakatów zrezygnował. Wybrał inne ważne realizacje, które Grotowski znał i cenił, choć nie były bezpośrednio związane z jego sztuką.

Piorunujące wrażenie robi rzeźba "Thanatos polski", która dosłownie wychodzi ze ściany w sali po lewej stronie. Z bieli, jak z nicości lub wód Styksu, wyłania się niewielka łódka z rozłupanym przez piorun pniem dębu, do którego konarów artysta horyzontalnie przybił deskę. Wijące się na dnie korzenie zmarniałej jabłoni oplata łańcuch. Zarazem monumentalizm (bo rzeźba odsyła do Ukrzyżowania) i kruchość (delikatne, spróchniałe drewno lada moment może się rozpaść jak słabe ludzkie ciało). Ból, cierpienie, nadzieja. Na przeciwległej ścianie na prawach nietypowego lustra wyświetla Bednarski zdjęcie "Thanatosa" zrobione w szczerym, zaśnieżonym polu nad Bugiem, gdzie w zimą 1984 roku znalazł wszystkie elementy rzeźby. Inscenizacja dedykowana jest przyjaciołom z Teatru Laboratorium, którzy w 1981 r. po raz ostatni zagrali razem we Wrocławiu spektakl - nie spektakl pt. "Thanatos polski - inkantacje".

W Atlasie Sztuki artysta prezentuje także cykl reliefów z drewna "Vision and Prayer", wykonany w 1989 roku pod wpływem lektury poematu amerykańskiego poety Dylana Thomasa. Nawiązując do formy liryków, Bednarski wyrył na deskach dwa kształty: romb i klepsydrę, symbolizujące narodziny (kobiece łono) i śmierć (grób).

Obie prezentowane w Łodzi realizacje ilustrują splatanie się początku i końca. Jedna - odwołując się do uczuć, druga - do intelektu.

Krzysztof M. Bednarski, "Ku Górze - hommage a Jerzy Grotowski", Atlas Sztuki (ul. Piotrkowska 114/116), wystawa czynna do 19 kwietnia.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji