Artykuły

Don Juan 100 lat później

Sztuka Moliera w Teatrze Polskim.

Jarosław Kilian sięga po jedną z najbardziej "niepokojących", "dwuznacznych" - jak pisał Jan Kott sztuk Moliera, po "Don Juana". Historię najsłynniejszego uwodziciela, który igrał z Niebem, przenosi w schyłek XVIII wieku, w czasy triumfu i jednocześnie zmierzchu rozumu, w czasy Goi, Markiza de Sade, Woltera...

- Dla mnie Don Juan jest człowiekiem schyłku XVIII wieku. Czasu przełomu w tradycji europejskiej. Momentu w historii naszej cywilizacji, kiedy bezpowrotnie skończyła się doba nowożytna i rozpoczęła Nowoczesność... - tłumaczy reżyser.

Dlaczego Don Juan uwodzi i porzuca kobiety? - On to robi z "nieznośnej lekkości bytu". Uwodzenie kobiet przychodzi mu z łatwością. W doznaniach erotycznych poszukuje metafizyki. Pewnie najchętniej zamknąłby się w jednej miłości, ale nie wierzy, że ona istnieje, że może się zdarzyć - mówi Jarosław Kilian.

Schyłek XVIII wieku podkreśla scenografia Adama Kiliana. Kształt grobowca Komandora zainspirowany jest twórczością Antonia Canovy, wielkiego rzeźbiarza neoklasycystycznego.

Kostiumy inspirowane są modą paryską tamtych lat.

Don Juana zagra Piotr Adamczyk, który niedawno zakończył zdjęcia do nowego filmu Jerzego Antczaka "Pragnienie miłości", w którym zagra Fryderyka Chopina. Rolę Sganarela, którą w paryskiej premierze w 1665 roku kreował sam Molier, w Teatrze Polskim zagra Krzysztof Kołbasiuk.

Występują również: Izabela Kuna, Marcin Jędrzejewski, Piotr Bąk, Krzysztof Banaszyk, Krzysztof Kumor, Ewa Gołębiowska-Makomaska, Małgorzata Sadowska, Artur Janusiak, Janusz Zakrzeński, Michał Jarmicki, Lech Ordon i Bogdan Potocki. Przekład - Bohdan Korzeniewski, układ pojedynków - Tomasz Grochoczyński. Premiera w piątek (9 marca) o godz. 19 w Teatrze Polskim.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji