Najstarsza córka
"Córka źle strzeżenia" (La Fille mal gardee) to najstarszy balet, jaki w repertuarze światowym przetrwał aż do naszych czasów. Jego premiera w Grand Theatre w Bordeaux odbyła się 1 lipca 1789 roku. Niespełna 20 lat później wystawił ją warszawski Teatr Narodowy. Dziś nie wiadomo czyją muzykę wykorzystał twórca "Córki źle strzeżonej", Jean Dauberval. Zachował się scenariusz i przekazywana drogą ustnej tradycji konstrukcja choreograficzna. Przez ponad dwa wieki balet zmieniał tytuł i muzykę. W1828 r. w Paryżu do dawnej partytury swoje partie dopisał Ferdynand L. Herold, zaś w 1864 r. w Berlinie - Peter Ludwig Hertel dał "Córce" nową muzykę, zachowując niektóre fragmenty partytury Herolda. Obecnie jedne teatry korzystają z partytury Hertla, inne - Herolda, często dopełniając je muzyką innych. Henryk Konwiński wraz z kierownikiem muzycznym najnowszej premiery, Krzysztofem Dziewięckim, obok Hertla wykorzystuje jeszcze fragmenty "Włoszki w Algierze", "Wilhelma Tella" i "Jedwabnej drabinki" Gioacchina Rossiniego. Autorem scenografii jest Jan Bernaś.
"Córka źle strzeżona", modna w przedrewolucyjnej Francji wiejska sielanka, uznana być może za prototyp komicznego baletu z akcją. Było w niej wiele zapożyczeń z różnych współczesnych sztuk, więc i późniejsi realizatorzy dość swobodnie z nią sobie poczynali. Ale był to zapewne nie lada baletowy kąsek, skoro mierzyły się z nim najwybitniejsze tancerki (Maria Taglioni, Anna Pawłowa, Halina Szmolcówna, Barbara Karczmarewicz) i wielcy choreografowie (Paolo Taglioni, Marius Petipa, Frederick Ashton, Alicia Alonso, Piotr Zajlich).
W Bytomiu szykuje się baletowe święto.