Artykuły

Najstarsza córka

"Córka źle strzeżenia" (La Fille mal gardee) to najstarszy ba­let, jaki w repertuarze świato­wym przetrwał aż do naszych czasów. Jego premiera w Grand Theatre w Bordeaux odbyła się 1 lipca 1789 roku. Niespełna 20 lat później wystawił ją warszawski Teatr Narodowy. Dziś nie wiado­mo czyją muzykę wykorzystał twórca "Córki źle strzeżonej", Jean Dauberval. Zachował się scenariusz i przekazywana dro­gą ustnej tradycji konstrukcja choreograficzna. Przez ponad dwa wieki balet zmieniał tytuł i muzykę. W1828 r. w Paryżu do dawnej partytury swoje partie dopisał Ferdynand L. Herold, zaś w 1864 r. w Berlinie - Peter Ludwig Hertel dał "Córce" nową muzykę, zachowując niektóre fragmenty partytury Herolda. Obecnie jedne teatry korzystają z partytury Hertla, inne - Herolda, często dopełniając je muzyką innych. Henryk Konwiński wraz z kierownikiem mu­zycznym najnowszej premiery, Krzysztofem Dziewięckim, obok Hertla wykorzystuje jeszcze fragmenty "Włoszki w Algie­rze", "Wilhelma Tella" i "Jedwabnej drabinki" Gioacchina Rossiniego. Autorem scenografii jest Jan Bernaś.

"Córka źle strzeżona", mod­na w przedrewolucyjnej Fran­cji wiejska sielanka, uznana być może za prototyp komicz­nego baletu z akcją. Było w niej wiele zapożyczeń z róż­nych współczesnych sztuk, więc i późniejsi realizatorzy dość swobodnie z nią sobie po­czynali. Ale był to zapewne nie lada baletowy kąsek, skoro mierzyły się z nim najwybit­niejsze tancerki (Maria Taglioni, Anna Pawłowa, Halina Szmolcówna, Barbara Karczmarewicz) i wielcy choreogra­fowie (Paolo Taglioni, Marius Petipa, Frederick Ashton, Alicia Alonso, Piotr Zajlich).

W Bytomiu szykuje się baletowe święto.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji