Artykuły

Olsztyn. Urodziny Brechta na Scenie Margines

Scena Margines zaprasza 13 lutego na 111. urodziny Bertolta Brechta.

Czy teatr ma być kurtyzaną na wysokich obcasach, umalowaną czerwoną, błyszczącą szminką? Czy może powinien być zaangażowanym partnerem społeczeństwa w sytuacjach kryzysowych? - to tylko nieliczne z pytań na jakie spróbują odpowiedzieć goście zaproszeni na imprezę urodzinową Bertolta Brechta. Ten genialny reformator teatru obchodzi w tym roku swoje 111 urodziny. Wy oczywiście też jesteście zaproszeni. Wszyscy są zaproszeni!!! To będzie wyjątkowa zabawa w konwencji proletariackiego balu. Krawaciarską inteligencją nie wpuści się!!! WSTĘP WOLNY!!!

Na urodzinowej imprezie Bertolta Brechta pojawią się niezwykle znaczące nazwiska młodego pokolenia ludzi związanych z teatrem. Opowiedzą o brechtowskich zjawach na deskach polskiego teatru. Będzie krytyk literacki, Igor Stokfiszewski, który w latach 2001-2006 był redaktorem działu literackiego magazynu "Ha!art". Igor od 2006 roku jest członkiem zespołu "Krytyki Politycznej". Jako dramaturg zrealizował z reżyserem Wojtkiem Klemmem "Piekarnię" Bertolda Brechta (Teatr Stary, Kraków 2008). Swoje recenzje publikował m.in. w "Gazecie Wyborczej", "Tygodniku Powszechnym", "Krytyce Politycznej", "Notatniku Teatralnym". Jako recenzent filmowy współpracował z programem telewizyjnym Kinematograf (TVP1). Swoją obecność na urodzinowej imprezie zapowiedział również filozof i tłumacz, Paweł Mościcki. Paweł publikował m.in. w "Principiach", "Sztuce i filozofii", "Arteriach", "Pamiętniku Literackim", "Res Publice Nowej". Jest członkiem redakcji "Przeglądu Filozoficzno-Literackiego". Zarówno Igor Stokfiszewski i Paweł Mościcki to specjaliści w tematyce Bertolta Brechta. Dzięki nim nie tylko poznamy sylwetkę tego dramaturga. Wspólnie spróbują odpowiedzieć na pytanie: Dlaczego młodzi reżyserzy coraz częściej sięgają po teksty Brechta, aby wyrazić własny bunt wobec rzeczywistości? Spotkanie poprowadzi dramaturg, kurator projektów teatralnych i kulturoznawca, Bartosz Frąckowiak. Bartosz pracował jako dramaturg spektakli tj.: Tramwaj zwany pożądaniem Tennesee Williamsa w Teatrze Polskim w Bydgoszczy (2006), Lilla Weneda Juliusza Słowackiego w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku (2007), Drugie zabicie psa Marka Hłaski w Teatrze Polskim w Bydgoszczy (2007).

UWAGA!!! Podczas imprezy wydarzą się... performensy i happeningowe gusła na podstawie wybranych utworów Brechta, proletariackie śpiewy na stołach i seans poetycko-spirytualistyczny z wykorzystaniem utworów widmowego jubilata.

***

Bertolt Brecht, właściwie Eugen Berthold Friedrich Brecht (ur. 10 lutego 1898 w Augsburgu, zm. 14 sierpnia 1956 w Berlinie) - niemiecki pisarz, dramaturg, teoretyk teatru, inscenizator, poeta.W 1916 r. poznał o prawie trzy lata młodszą Paulę Banholzer, córkę augsburskich lekarzy - Anny i Karola Banholzerów. Rok później rozpoczął studia medyczne i filozoficzne na Uniwersytecie Monachijskim. Bertold i Paula nigdy nie wzięli ślubu. Pauli, którą Bertold zwykł nazywać "kochaną małą złośnicą" (niem. Liebste kleine Zornige), albo "Bi" ("Bittersweet") zawdzięczamy wspomnienia o Brechcie ("So viel wie eine Liebe: unbekannte Brecht"). W 1992 ukazały się listy Brechta do Pauli, w zbiorze zatytułowanym "Liebste Bi: Briefe an Paula Banholzer".

Dzień po spaleniu Reichstagu (28 lutego.1933) Brecht udał się na emigrację. Najpierw do Danii, potem do Szwecji i Finlandii, ostatecznie zamieszkał w USA, w Santa Monica. Jednak również tam groziły mu represje, bowiem amerykańskie służby bezpieczeństwa uznały go za podejrzanego o spiskowanie przeciwko Ameryce. Było to już po wojnie, więc Brecht wrócił do Europy i założył w NRD swój własny teatr - Berliner Ensemble.Brecht zmarł na atak serca mając lat 58. W swej ostatniej woli wydał polecenia by w jego sercu umieścić sztylet a ciało zamknąć w stalowej trumnie, by nie mogły dostać się do niego robaki. Jest pochowany w Dorotheenfriedhof w Berlinie.

Jego twórczość ma charakter buntowniczy, rewolucyjny; jest społecznie zaangażowana. Brecht najczęściej stawał w obronie robotników i pokrzywdzonych, przeciwko wojnom, atakował kapitalistów i filistrów. Jedną z głównych inspiracji światopoglądowych Brechta był marksizm (jednak należy dodać, że Brecht nie był dogmatykiem), zmieszany z modernistyczną niechęcią do mieszczaństwa.Jego sztuki poruszały problematykę społeczną, odnosiły się krytycznie wobec kapitalizmu i wojny, jak chociażby "Człowiek jak człowiek". Pod koniec lat 20 zwrócił się całkowicie w kierunku agit-prop, tworzył przedstawienia o charakterze dydaktycznym, pouczającym, które pokazywał robotnikom. Potem porzucił Brecht techniki nieco siermiężnego agit-prop na rzecz efektów obcości.

Brecht był ceniony nie tylko za niekwestionowany talent pisarski, lecz także, a może przede wszystkim za wykreowanie nowych metod przekazu teatralnego, mianowicie za stworzenie teatru epickiego i wykorzystanie tak zwanych efektów obcości. Forma ta jest tym ważniejsza, że służy uwydatnieniu treści rewolucyjnej. U źródeł tej koncepcji leży twierdzenie Brechta, że żyjemy obecnie w epoce naukowej, czyli takiej, w której człowiek zdołał ujarzmić przyrodę, jednak nie zmienił nic w stosunkach społecznych.

Brecht chciałby pobudzić społeczeństwo do postawy twórczej, o której pisze następująco: "Jest to postawa krytyczna. (...) polega ona (...) wobec społeczeństwa - na przewrocie społecznym". Otóż w tradycyjnym teatrze spektakl urzekał widza iluzją; widz wczuwa się w postacie i bieg wydarzeń, co stępia jego zmysł krytyczny i czyni go biernym. Dla przedstawień niosących w sobie treści polityczne potrzebny był inny rodzaj teatru. Dlatego właśnie, by zmuszać publiczność do aktywności intelektualnej, Brecht postanowił wprowadzić dystans między widownią a sceną. W tym celu używa właśnie efektów obcości. Metody te stanowią o teatrze epickim, a służą metodzie dialektyki materialistycznej.

***

Sylwetki gości imprezy urodzinowej Bertolta Brechta:

Igor Stokfiszewski

Igor Stokfiszewski (ur. 1979 w Łodzi) - Krytyk literacki. Studiował polonistykę na Uniwersytecie Łódzkim i Jagiellońskim w Krakowie. W latach 2001-2006 był redaktorem działu literackiego magazynu "Ha!art", pracował jako kurator Klubu w krakowskiej Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki. Współpracuje przy międzynarodowych literackich programach stypendialnych z Willą Decjusza w Krakowie. Od 2006 roku członek zespołu "Krytyki Politycznej", współkurator REDakcji KP - otwartej świetlicy kulturalnej mieszczącej się na ul. Chmielnej 26 lok.19 w Warszawie. Współredaktor (wraz z Piotrem Mareckim i Michałem Witkowskim) książki Tekstylia. O "rocznikach siedemdziesiątych" (2002) oraz (z Piotrem Mareckim i Renatą Serednicką) tomu Ludzie, miasta. Literatura Białorusi, Niemiec, Polski i Ukrainy - ślady "nieistniejącego języka" (2008). Współautor scenariusza filmu Grega Zglinskiego Na swoje podobieństwo (2001). Jako dramaturg zrealizował z reżyserem Wojtkiem Klemmem Piekarnię Bertolda Brechta (Teatr Stary, Kraków 2008). Szkice i recenzje publikował m.in. w "Gazecie Wyborczej", "Tygodniku Powszechnym", "Krytyce Politycznej", "Notatniku Teatralnym" "Ha!arcie", "FA-arcie" i "die tageszeitung". Jako recenzent filmowy współpracował z programem telewizyjnym Kinematograf (TVP1). Jest recenzentem książkowym programu Czytelnia (TVP Kultura). Prowadzi seminarium literackie w Wielokulturowym Liceum Humanistycznym im. Jacka Kuronia na warszawskiej Pradze. Mieszka w Warszawie.

Paweł Mościcki

Paweł Mościcki (ur. 1981) - filozof i tłumacz. Studiował kulturoznawstwo i filozofię na Uniwersytecie Warszawskim. Pisze doktorat na polonistyce w Krakowie. Publikował m.in. w "Principiach", "Sztuce i filozofii", "Arteriach", "Pamiętniku Literackim", "Res Publice Nowej", "Kresach", "Glissandzie", "Literaturze na Świecie". Członek redakcji "Przeglądu Filozoficzno-Literackiego". Zajmuje się twórczością Alaina Badiou, Giorgio Agambena, Jacques'a Derridy, Maurice'a Blanchota, Jeana-Luca Nancy'ego. Bada relacje między filozofią a literaturą. Zredagował zbiór tekstów poświęconych twórczości Maurice'a Blanchota (2007). Do jego najnowszych zainteresowań należy myśl postsekularna. Wraz z Julianem Kutyłą przełożył Świętego Pawła Badiou. Współpracuje też z Instytutem Teatralnym w Warszawie, gdzie prowadzi comiesięczny cykl wykładów "Ciało i teatralność", pokazuje użyteczność współczesnych teorii humanistycznych w interpretacji teatru.

Bartosz Frąckowiak

Bartosz Frąckowiak (1982) - dramaturg, kurator projektów teatralnych, kulturoznawca. Studiował na Międzywydziałowych Indywidualnych Studiach Humanistycznych na Uniwersytecie Warszawskim i w Akademii 'Artes Liberales'. Trzykrotny stypendysta Ministra Edukacji Narodowej. Pracował jako dramaturg spektakli: Tramwaj zwany pożądaniem Tennesee Williamsa w Teatrze Polskim w Bydgoszczy (2006), Terrordrom Breslau według powieści Tima Staffela w Teatrze Polskim we Wrocławiu (2006), Lilla Weneda Juliusza Słowackiego w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku (2007), Przebudzenie wiosny Franka Wedekinda w Teatrze Polskim w Bydgoszczy (2007), Drugie zabicie psa Marka Hłaski w Teatrze Polskim w Bydgoszczy (2007). Współpracuje z reżyserem Wiktorem Rubinem. Rozpoznawalni ze względu na tematy, które poruszają w swoich spektaklach i perspektywę, w jakiej to robią. Recenzentka jednego z dzienników pisała, że "górują nad poprzednim pokoleniem autorów czy reżyserów swobodą poruszania się w dziedzinie mediów i ideologii, świadomością mechanizmów politycznych". Obecnie pracuje z Agnieszką Olsten nad scenariuszem spektaklu, którego premiera odbędzie się w maju 2008 roku w Teatrze Narodowym w Warszawie. Uczestniczył w sezonie 2003/04 w realizowanym w Teatrze Dramatycznym w Warszawie projekcie Małgorzaty Dziewulskiej Ibsen. Fragmenty. Przyczynił się do wprowadzenia zawodu dramaturga do polskiego teatru repertuarowego. Autor tekstów poświęconych teatrowi i pokrewnym mu dziedzinom sztuki, które publikował w "Didaskaliach", "Obiegu" i "Teatrze". Interesuje się nowymi i tradycyjnymi mediami, a także kulturą i filozofią miasta. Analizuje związki estetyki z polityką, a swoimi działaniami przełamuje szkodliwy rozdział teorii i praktyki, nauki i sztuki. Stara się zmieniać dyskurs wokół i wewnątrz teatru. Kurator projektu "Performatyka Warszawska", realizowanego w Instytucie Teatralnym w Warszawie i REDakcji KP (styczeń-czerwiec 2008).

***

13 lutego (piątek), godz. 18, miejsce: Scena Margines

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji