Artykuły

Gombrowicz w pigułce

Piszę dla przyjemności, zwykł był mawiać {#au#405}Gombrowicz{/#}, a przyjemność autora dawno już stała się udziałem czytelnika. I widza. Na warszawskich scenach można ją sobie teraz fundować w sporych dawkach, czas jest po temu i okazja niezwyczajna. Przypominanie współczesnych autorów polskich na 40-lecie PRL warszawskie teatry rozpoczęły pokazaniem pełnej trylogii scenicznej Gombrowicza. O ambitnym acz nudnym "Ślubie" we Współczesnym pisaliśmy, pora spojrzeć na dwa skrajne utwory - młodzieńczą "Iwonę" (1938) i późna "Operetkę" (1967).

Nic łatwego, nic prostego nas nie czeka, czego teatry, niestety, nie sygnalizują widzowi, wydając ledwie ulotkę (Dramatyczny) lub efekciarski program "a propos" (Powszechny). Wszystko to jest przejawem swoistej nonszalancji w traktowaniu popularyzatorskiej roli teatru, a ta poza rozplenia się niebywale.

Ale do rzeczy. Sztuka pierwsza i sztuka ostatnia. Bliźniacze w doprowadzeniu do absurdu teatralnego stereotypu, jednakie w kulcie dla formy pożerającej treść, nabrzmiałe groteską. Gombrowicz w pigułce.

Smaczniejsza jest ta z Powszechnego. Tragikomiczna historia Iwony, brzydactwa, które zburzyło spokój całego dworu, wyzwoliło lawinę brudów i nieprawości, znalazła w zespole sygnalizującym swój 10 sezon, wyśmienitą oprawę. Zaczyna się niewinnie, jak w grzecznej farsie, żeby rozhulać się mnogością odcieni groteski i logicznie pokazać Gombrowiczowską dwoistość postaci (działają i komentują, są i stają się w oczach innych), efektownie doprowadzić do finału, do nieuchronnej śmierci Iwony - Cimcirymci.

Przedstawienie toczy się w płonących oknach dekoracji Banuchy, współtworzących wspaniale klimat wieczoru. No i obfituje w kreacje aktorskie Dubrawskiej, Zapasiewicza, Mariusza Benoit. Iwona - Darii Trafankowskiej (rola - jak wiadomo niezwykle trudna, pozbawiona materii a duża) wypada blado. Książę Filip Aleksandra Machalicy zbyt chyli się ku prostej komediowości. Nic to, przedstawienie wsparte na trzech aktorskich filarach, budzi zasłużone uznanie i należny śmiech.

Iwona, niewinne dziewczę, zrywające maski udania z dworskich twarzy, musiała zginąć. W "Operetce" inaczej. Piękna i czysta Albertynka zatriumfuje. Zwycięży świat masek, strojów, gorsetów, starczej sztuczności, próżnego władztwa. Iwonę jeszcze pożarł świat. Albertynka tańczy naga na jego gruzach. Ponad historią, ponad konkretnym losem, kartą z dziejów.

Bo nie jest to żaden nasz świat. To każda, uniwersalna społeczność, głupia, autodestrukcyjna, obumierająca nieuchronnie w swoim sosie. Prus, jeden z wnikliwszych czytelników Gombrowicza, nie dał się uwieść pokusie łatwej aluzyjności, płaskiego historyzmu, za to jasno wyłożył jedną z fundamentalnych obsesji Gombrowicza: ideę młodości. Żeby brzmiało jaśniej, stonował nawet operetkową ramę, która (znowu ta forma!) miała sztukę, ten "boski idiotyzm", wznieść na krańce absurdu.

Owszem, jest, ale nie jako zabawa, raczej jako atawistyczna pozostałość rewolucyjnie zmiatanej epoki (ze świetną zresztą muzyką Satanowskiego).

Znamy tę "Operetkę", 3 lata temu święciła sukcesy. Dziś widz w rzędzie obok chrapał smacznie. Czasy się zmieniły? Nie tylko. Obsada także. Tu, przeciwnie niż w Powszechnym, inaczej zresztą niż w wielu innych "Operetkach" (Dejmkowskiej czy Braunowskiej) nie ma roli-filara. Tylko Marek Kondrat potrafi skupić na swojej kreacji uwagę widza. Ani młody Stanisław Wronka jako mistrz Fior, ani Karol Strasburger (Książę Himalaj) nie znajdują dość usprawiedliwienia dla nałożenia

Gombrowiczowskiej "Gęby". Szczęściem sporo drobnych mniejszych ról, w rękach wytrawnych aktorów - Księża Gospodyni - Łuczycka, Proboszcz - Gawlik, markiza - Traczykówna. Szczęściem świetna Albertynka (Monika Świtaj) - nie tylko dla walorów ciała (strip-tease niewinny jak łza) ale i talentu aktorskiego.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji