Artykuły

Wrocław. Wojcieszek w Notatniku Teatralnym

Najnowszy i kolejny podwójny numer (2008 47/48) Notatnika Teatralnego niemal w całości poświęcony jest wrocławskiemu filmowcowi i dramaturgowi Przemysławowi Wojcieszkowi. Swój "Pierwszy kontakt" wspomina z nim Jacek Głomb, a współpracę z tym twórcą m.in. Małgorzata Bulanda i Przemysław Bluszcz w rozmowach z autorami NT.

Na wstęp do "Wojcieszkowego" numeru NT składa się próba opisu postaci i jej dorobku filmowego i dramaturgicznego, jaką przedstawia Roman Pawłowski ("Rebeliant i moralista") uzupełniona rozmową z Przemysławem Wojcieszkiem, którą zapisał Paweł Sztarbowski ("Porządkuję rzeczywistość").

Dział Przybliżenia to głównie rozmowy z ludźmi, którzy w pracy zetknęli się z bohaterem numeru: Łukasz Maciejewski rozmawia z operator kamery filmowej Jolantą Dylewską ("Ciąg dalszy), Agata Skwarczyńska z legnicką scenograf Małgorzatą Bulandą ("Zakazane miejsca"), zaś Wojciech Wojciechowski z reżyserem i dyrektorem artystycznym wałbrzyskiego teatru Piotrem Kruszczyńskim ("Święte oburzenie"). Tę cześć numeru zamyka wspomnienie dyrektora Teatru Modrzejewskiej Jacka Głomba ("Pierwszy kontakt"), który objaśnia okoliczności w jakich Wojcieszek filmowiec trafił do (legnickiego) teatru i co z tego (fenomenalny sukces "Made in Poland") wynikło.

W dziale Rozmowy, Rozmyślania przeczytamy rozmowy z aktorami, którzy zagrali w filmach i (częściej) dramatach Wojcieszka: Łukasz Maciejewski rozmawia z Przemysławem Bluszczem ("Gniewko, syn rybaka") oraz z Rafałem Maćkowiakiem "("Biały koń. Czarny baran"), Kaja Stępkowska z Stanisławem Brudnym ("Bogu nie udała się starość"), Anna Matusiak z Anną Ilczuk i Mirosławem Haniszewskim ("Teatr dla każdego"), Izabela Szymańska z Marią Seweryn i Rafałem Mohrem ("Dla Jezusa"), a Katarzyna Migdałowska z Aleksandrą Cybulską, Dariuszem Majem, Andrzejem Szubskim i Ryszardem Węgrzynem ("Prosta historia").

Z kolei Ooddalenia to zgodnie z nazwą spojrzenie na Wojcieszka i jego sztukę z perspektywy nieco dalszej niż wewnątrzpolska. Z Kate Loewald i Jackson Gay rozmawia Milan Lesiak ("Made in USA") - to perspektywa amerykańska. Z kolei rosyjskie spojrzenie na dokonania tego twórcy prezentowane jest we fragmentach dwóch tekstów Pawła Rudniewa i Grigorija Pasławskiego (pod wspólnym redakcyjnym tytułem "Młodopolscy"). Interesujące są w tym kontekście refleksje Heidi Carlsen ("Cena pożądania"), która bez najmniejszej znajomości języka polskiego - co przyznaje - oglądała jeden ze spektakli Wojcieszka posiłkując się wyłącznie szeptanymi podpowiedziami. Dział ten kończy jednak perspektywa krajowa, choć muzyczna raczej, niż teatralna. To rozmowa Magdaleny Piejko z Barbarą Wrońską i Radosławem Łukaszewiczem z zespołu Pustki ("Dziadek był zachwycony"), który parokrotnie współpracował już przy filmach i spektaklach Wojcieszka.

Dział Próby syntezy to autorskie teksty ks. Andrzeja Draguły ("Księża prowincjonalni"), Łukasza Maciejewskiego ("Obciach"), Piotra Kletowskiego ("Trylogia młodości") i Magdaleny Kołaczyńskiej ("Teatr przestrzeni").

Ponad 270 stron tekstów i ilustracji poświęconych Wojcieszkowi i współpracującym z nim artystom kończy scenariusz ostatniego z jego dramatów, zrealizowana w Teatrze Polonia sztuka "Miłość ci wszystko wybaczy" oraz "Kronika twórczości Przemysława Wojcieszka" w opracowaniu Jarosława Minałto.

Bonusem do tego niezwykłego numeru Notatnika Teatralnego jest załączona do pisma płyta CD z muzyką zespołu Pustki.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji