Artykuły

Katowice. Muzeum Śląskie bogatsze o Kantora

Pierwszy obraz Tadeusza Kantora kupiło na aukcji Muzeum Śląskie. To "Kompozycja abstrakcyjna" z 1963 r. Dzieło zobaczyć będzie można jeszcze w lipcu podczas kilkudniowej prezentacji.

MŚ to tzw. "muzeum rejestrowe", co daje mu prawo pierwokupu, z czego skorzystało podczas sobotniej aukcji w Domu "Ostoya". Trafią tu też projekty kostiumów i scenografii do sztuk teatralnych, także autorstwa Kantora, akwaforta Zofii Stankiewicz, litografie Henryka Stażewskiego i Jana Lebensteina oraz szklane kompozycje Henryka Albina Tomaszewskiego. Kolekcja polskiego malarstwa współczesnego muzeum liczy dziś 580 prac.

Obraz "Kompozycja abstrakcyjna" jest reprezentatywny dla późnego okresu inspiracji sztuką informel związanego z nurtem awangardy francuskiej i amerykańskiej. W kompozycji dzieła - niezwykle dynamicznej - tkwi napięcie formy i koloru. Ten okres twórczości Kantora to czas dopełniającej się odwilży w sztuce polskiej rozpoczętej warszawskim Arsenałem i otwieraniem się na zjawiska współczesne w sztuce. Obraz został wykonany w technice olejnej, na kartonie naklejonym na płytę pilśniową. Po przekazaniu z Domu Aukcyjnego "Ostoya" zostanie, w ramach odrębnej kilkudniowej prezentacji przygotowanej na II połowę lipca br., pokazany śląskiej publiczności.

Praca Tadeusza Kantora jest pierwszą w zbiorach Muzeum Śląskiego. Poszerza kolekcję polskiego malarstwa współczesnego po 1945 roku, która liczy obecnie 580 obiektów i reprezentuje najciekawszych twórców, przedstawicieli znaczących grup malarskich jak Wprost czy Grupppa oraz interesujące zjawiska artystyczne, m.in. koloryzm, abstrakcję geometryczną oraz neoekspresjonizm. Wśród licznych autorów znajdujemy w niej prace Józefa Czapskiego, Jerzego Tchórzewskiego, Jerzego Nowosielskiego, Jerzego Dudy-Gracza, Kiejstuta Bereźnickiego, Zdzisława Beksińskiego oraz Franciszka Starowieyskiego.

"Kompozycja abstrakcyjna" to nie jedyne dzieło zdobyte w minionej aukcji Domu "Ostoya". Korzystając z prawa pierwokupu, jakie daje fakt bycia prestiżowym "muzeum rejestrowanym", palcówka nabyła kilka innych cennych obiektów: komplet 15 projektów kostiumów i scenografii do sztuk teatralnych autorstwa również Tadeusz Kantora, akwafortę "Kolumna Zygmunta w Warszawie" autorstwa Zofii Stankiewicz (1862-1955), litografię "Tryptyk" z 1984 roku Henryka Stażewskiego (1894-1988), barwna litografię Jana Lebensteina (1930-1999) "Folwark zwierzęcy" z 1974 roku oraz dwie szklane kompozycje wykonane przez Henryka Albina Tomaszewskiego (1906-1993) w 2. połowie lat 80-tych XX wieku: "Patera - kompozycja organiczna" oraz "Kompozycja dynamiczna".

Na zdjęciu: Tadeusz Kantor (1915-1990)

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji