Artykuły

Niepołomice. "Baron cygański" na hipodromie

Cygańskie rytmy i wiedeńskie walce, wielkie namiętności i małe intrygi - tak będzie wyglądała plenerowa premiera operetki "Baron cygański" Johanna Straussa, przygotowana przez Operę Krakowską, w ramach XII Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej. Spektakle odbędą się w plenerze, na hipodromie obok zamku w Niepołomicach, w cztery kolejne wieczory: 21,22,23,24 czerwca, o godz. 20.

Inscenizacja została przygotowana z dużym rozmachem. Weźmie w niej udział 250 artystów: solistów, chórzystów, muzyków, tancerzy i statystów. Przez scenę przejedzie tabor cygański, a publiczność będzie miała okazję podziwiać piękne konie i oryginalne powozy. Śpiewający i tańczący Cyganie opowiedzą historię, w której pojawi się cudownie odnalezione po latach dziecko, i ukryty skarb, i zagmatwane miłosne perypetie, i pieczołowicie knute intrygi.

Historia pięknej Cyganki Saffi i jej miłości do węgierskiego szlachcica Barinkaya została wyreżyserowana przez Laco Adamika, zaś muzycznie przygotowana przez Tomasza Tokarczyka, który podczas spektakli stanie za pulpitem dyrygenckim. Na scenie zobaczymy najlepszych polskich artystów.

W partii barona Barinkaya wystąpią Adam Zdunikowski, solista Opery Narodowej i Dariusz Stachura, współpracujący z tą sceną solista Teatru Wielkiego w Łodzi. Partię Saffi śpiewać będą: Magdalena Barylak, po sukcesach w Warszawie i Wrocławiu, oraz Anną Noworzyn, gwiazda Opery Śląskiej. W partii Żupana usłyszymy solistę Opery Narodowej Zbigniewa Maciasa oraz Przemysława Roznera, solistę Teatru Wielkiego w Łodzi. Dla postaci księcia Homonay Opera pozyskała dwóch znakomitych barytonów: Mariusza Godlewskiego z Wrocławia i Leszka Skrlę z Gdańska. W partii Arseny wystąpi solistka Opery Krakowskiej Katarzyna Oleś-Bla-cha, zaś komisarza Carnero Kazimierz Różewicz.

"Baron cygański", dzieło napisane z rozmachem, będące próbą realizacji marzenia Straussa o skomponowaniu opery, stąd pełne rozbudowanych i trudnych partii wokalnych, należy dziś do najlepszych utworów tego twórcy zwanego "Królem Walca". Jego prapremiera, która odbyła się w 1885 roku w Theater an der Wien okazała sie wielkim sukcesem, spowodowanym nie tylko świetną muzyką i dobrze napisanym librettem, ale także niespotykaną wówczas inscenizacją opartą na realistycznej scenografii.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji