Artykuły

Lewa strona rzeczywistości

Tradycje dramatopisarskie Lidii Amejko mają pierw­szorzędne znaczenie dla zrozumienia jej opowia­dań, bo oszczędne gospodarowanie słowem i spo­sób kreacji bohaterów przypomina rzeczywistość właśnie teatralną. Autorka należy do tych twórców, dla których opowiadanie jest tworzeniem - w pier­wotnym tego słowa znaczeniu. Żyjemy na tyle, na ile da się opowiedzieć naszą historię. Dlatego bohaterowie Lidii Amejko nieustannie mówią, bo świat nie ujęty w ramy opowieści nie istnieje. Bohaterowie opowiadań Amejko żyją w rzeczywi­stości elastycznej, "przenicowanej na lewą stronę". Nie są do końca pewni ani swego istnienia, ani na­zwiska, ani czasu, w którym żyją. "Trzeba by znaleźć coś solidnego i trwałego, czym dałoby się przy­szpilić taką miałkość jak istnienie" - mówi jedna ze stworzonych przez pisarkę postaci. Opowiadania Li­dii Amejko, czasem powiązane ze sobą cienką nicią fabularną, są próbą zdefiniowania ludzkiego losu i śmierci, próbą opowiedzenia o samotności czło­wieka. Zrozumiałe w tym kontekście stają się liczne odniesienia religijne i filozoficzne czy korowód zmarłych postaci przewijający się przez te opowie­ści - jak w znakomitym, mówiącym o przemijaniu i wrastaniu człowieka w miejsce, opowiadaniu "Pan Dwadrzew­ko". Warta uwagi jest również warstwa narracyjna "Głośnych historii", nawiązująca wyraźnie do tradycji ustnej gawędy czy ballady. Bohaterowie Lidii Amej­ko - postaci różnej proweniencji i często niskiej społecznie pozycji - filozofując na swój sposób dochodzą do prawdy. Ta z kolei pozwala im - rozmaicie - na spokojne ży­cie, spokojną śmierć bądź znośną egzystencję. "Głośne historie" - zbiór kilkunastu opowiadań - to debiut książkowy Lidii Amejko. Kilka z tych opowia­dań (historie Uriela i Gumajki) miało swoją drama­turgiczną prapremierę w "Męce pańskiej w butel­ce" - dramacie opublikowanym w 1995 r. To debiut późny, może nawet skromny, ale dojrzały, bo autor­ka nie pozostawia w nim miejsca na jakiekolwiek nieistotne pasaże, a znakomite połączenie warsz­tatu językowego, dowcipu i groteski z niebanalną tematyką czynią z opowiadań Lidii Amejko jedną z ciekawszych polskich książek ostatniego czasu.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji