Artykuły

Romantyzm - i współczesność

SEZON teatralny w pełni.W stolicy premiera do­słownie goni premierę. A co najważniejsze - wśród wie­lu tytułów są i takie, z którymi od razu warto się zapoznać.

Prym zdecydowanie wiedzie Teatr Narodowy, i to na swych obu scenach. Na scenie głównej zobaczyć możemy "Dzieje Wa­cława" Stefana Garczyńskiego, wystawione po raz pierwszy, mimo że od śmierci poety mi­nęło już lat 140. Garczyński (1805-1833) to zapomniany nasz poeta romantyczny, przyjaciel Mickiewicza, który na wieść o wybuchu powstania listopado­wego przedarł się do kraju, walczył w jego obronie, a po u­padku czynu zbrojnego znów musiał podjąć tułacze życie e­migranta. Trudy wojenne dały szybko znać o sobie. Ciężko cho­ry na płuca Garczyński udaje się zgodnie z zaleceniami leka­rzy na południe i w drodze do Włoch umiera w Avignonie, gdzie zostaje pochowany na miejscowym cmentarzu.

W tej ostatniej drodze towa­rzyszy mu do końca wiernie A­dam Mickiewicz, z którym się wcześniej Garczyński w Dreźnie zaprzyjaźnił. Doglądając chore­go przyjaciela, czuwa nad wy­daniem jego dzieł, których korektę sam przeprowadził. To właśnie Mickiewicz pierwszy wysoko ocenił twórczość swego młodszego kolegi, którego opo­wiadaniom wojennym zawdzię­czamy "Redutę Ordona". Ale lata mijały, nowe i wspanial­sze dzieła powstawały, o Gar­czyńskim powoli nawet poloniś­ci poczęli zapominać.

I oto ożył na Scenie Narodo­wej, w pięknym kształcie nadanym jego "Dziejom Wacława" przez Adama Hanuszkiewicza, któremu tę premierę zawdzię­czamy w oprawie scenograficz­nej Mariana Kołodzieja i z mu­zyką Andrzeja Kurylewicza. Spektakl to fascynujący zwłasz­cza dla tych - tak licznych u nas przecież wielbicieli poezji romantycznej, bo obracamy się w kręgu spraw dobrze nam zna­nych choćby z poezji Mickiewi­cza i Słowackiego, i niemal w podobnych sytuacjach scenicz­nych.

W spektaklu tym w głównej roli - na tle imponującej ob­sady aktorskiej - występuje młody Krzysztof Kolberger. Pe­łen młodzieńczego uroku, a za­razem żaru i wewnętrznej siły, znakomicie współgra z sylwetką bohatera romantycznego. Rokuje niemałe nadzieje na przyszłość.

A w Teatrze Małym, filii Te­atru Narodowego "Karto­teka" Tadeusza Różewicza, mimo kilkunastu lat od swej prapremiery równie żywotna i aktualna jak wówczas, na sce­nie Dramatycznego. Świetnie i z wyczuciem poprowadzona przez reżysera Tadeusza Minca, z przejmującą, znakomicie opra­cowaną rolą Wojciecha Siemio­na. Wstrząsająca biografia po­kolenia Kolumbów t tragiczny­mi wspomnieniami z czasów wojny i jakże trudnym okre­sem powojennej stabilizacji.

W"Ateneum" wracamy do romantyzmu: do "Fanta­zego" Juliusza Słowackie­go. Do zabawy słowem i zabaw z uczuciem, do drwiny z ro­mantyczności z jej pozy i sztuczności, do pochwały życia prostego i afirmacji prawdzi­wych wielkości.

Ta niemal salonowa komedia zakończona samobójczym strza­łem ofiarującego swe życie ro­syjskiego Majora dla dobra lu­dzi mu bliskich, pełna jest zmienności tonów, nastrojów i hierarchii poruszanych spraw. Stąd i realizacja sceniczna nie jest tak prosta, jak mogłoby się wydawać. I mimo niewątpli­wych zalet przedstawienia, trudno je uznać za w pełni u­dane. Jakoś zatracił się ten Fan­tazy i nie bardzo wiadomo w końcu, kogo mamy przed sobą ; czy pana znudzonego dotychcza­sowym życiem i szukającego prawdziwej odmiany, czy po prostu człowieka o wypalonym sercu. Bo poety szukającego piękna w życiu, choćby fałszy­wego, było w nim chyba naj­mniej, mimo że piękne poda­wanie wiersza Jest jednym z głównych atutów tego przed­stawienia.

No bo też stawka aktorska - co się zowie! W roli tytułowej Jerzy Kamas. Idalię gra Alek­sandra Śląska. Rzecznickiego Jan Świderski (jego rozmowa z Idalią o rzekomym porwaniu tejże stała się najmocniejsza sceną tego przedstawienia), Ma­jora gra Ignacy Machowski, hra­biostwo Respektów: Hanna Skarżanka na zmianę z Haliną Kossobudzką i Jerzy Kaliszewski. Spektakl reżyserował Ma­ciej Prus, poetycką oprawę sce­nograficzną zawdzięczamy Mar­cinowi Stajewskiemu, znanemu nam dotąd z teatralnych prac telewizyjnych.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji