Łódź. Jubileusz Teresy May-Czyżowskiej
Wspaniały sopran Teresa May-Czyżowska świętuje 50-lecie działalności artystycznej. W przyszłą sobotę i niedzielę wieczory w Teatrze Wielkim będą należały do niej i jej gości.
Artystka postanowiła przypomnieć się widowni (14 bm.) jako druga żona młynarza, Dorota z "Krakowiaków i Górali". Praoperę Bogusławskiego na tę okazję muzycznie przygotowuje Kazimierz Wiencek. Reżyseria - Kazimierz Kowalski.
A w niedzielę, 15 bm., wielka gala. Plejada gwiazd łódzkiej sceny, chór i orkiestra. Dyrygują Tadeusz Kozłowski i Kazimierz Wiencek, a gospodarzem wieczoru będzie dyrektor artystyczny Kazimierz Kowalski.
***
Jest absolwentką Wydziału Oratoryjnego prestiżowej Akademii Muzycznej w Grazu w Austrii, także w Grazu w 1968 roku została laureatką I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Śpiewaków Oratoryjnych. Przedtem było jeszcze wiele innych konkursów i nagród, w tym: I nagroda na Międzynarodowym Konkursie Śpiewaków Operowych w Buda-peszcie (1965) i I nagroda na Międzynarodowym Konkursie Śpiewaków Operowych w Sofii (1967). Debiutowała rolą Micaeli w "Carmen" Bizeta na scenie Opery Warszawskiej na przełomie 1958 i 1959 roku. Zanim związała się z Teatrem Wielkim w Łodzi w 1966 roku występowała także w: Zespole Pieśni i Tańca Wojsk Lotniczych, Operze Warszawskiej, kiedy ta jeszcze nie była Teatrem Wielkim oraz Warszawskiej Operze Objazdowej.
Od 1966 związała się z Teatrem Wielkim w Łodzi i już wkrótce okazało się, że jest jego niekwestionowaną gwiazdą; pozycję tę zagwarantowały Artystce perfekcyjne wykonania najbardziej znaczących partii operowych: od koloraturowych, po te najbardziej dramatyczne.
W pamięci melomanów z pewnością pozostały: Gilda w "Rigoletcie" Verdiego, Rozyna w "Cyruliku sewilskim" Rossiniego, Fiordiligi w "Cosi fan tutte" i Konstancja w "Uprowadzeniu z Seraju" Mozarta, Violetta w "Traviacie" Verdiego, Agata w "Wolnym strzelcu" Webera, Mimi w "Cyganerii" Pucciniego, Małgorzata w "Fauście" Gounoda, Desdemona w "Otellu" i Elżbieta w "Don Carlosie" Verdiego, Leonora w "Fideliu" Beethovena oraz tytułowe partie w: "Hrabinie" Moniuszki, "Marii Stuart" Twardowskiego i "Normie" Belliniego; dwie ostatnie nagrodzone Srebrnym Pierścieniem za najlepsze kreacje wokalno-aktorskie.
Kunszt Artystki doceniła publiczność wykupująca bilety na spektakle z Jej udziałem, a także krytyka muzyczna i teatralna, przyznając wiele nagród i wyróżnień.
Niekwestionowanym sukcesem Teresy May-Czyżowskiej, głośno i szeroko odnotowanym przez międzynarodową krytykę, był udział (w partii tytułowej) w japońskiej prapremierze "Halki" Moniuszki w Tokio w 1975 roku, w kraju zaś- wysoko oceniony został udział Artystki w nagraniu płytowym opery K. Kurpińskiego "Henryk VI na łowach", a także płyta "Włoskie duety miłosne" nagrana wspólnie z Paulosem Raptisem.
Teresa May-Czyżowska na szczęście nie zakończyła jeszcze kariery artystycznej; wprawdzie na scenie operowej pojawia się rzadziej, jednak będąc w znakomitej formie wokalnej- koncertuje, daje recitale i jak zawsze podejmuje nowe, często nietypowe dla primadonn operowych, wyzwania. Jednym z nich - uwieńczonym sukcesem - jest charakterystyczna partia Doroty w operze Stefaniego "Krakowiacy i Górale"; zawsze zresztą ta wybitna Artystka podnosiła sobie poprzeczkę, o czym świadczy lista wykonywanych partii operowych. Zawsze też wychodziła z tych zadań zwycięsko przynosząc publiczności wiele niezapomnianych przeżyć i doznań artystycznych.
Wielką pasją Artystki, zwłaszcza ostatnio, jest poezja; na wydanie czekają wiersze będące swego rodzaju osobistym pamiętnikiem z życia i doświadczeń artystycznych, ale też poetyckim wyrazem wielkiej osobowości, bogatej wyobraźni i głębokiej wrażliwości.
Już w 1983 roku za wybitne osiągnięcia artystyczne - Teresa May-Czyżowska uhonorowana została Nagrodą I stopnia Ministra Kultury i Sztuki, a w 2005 roku otrzymała Srebrny Medal Gloria Artis Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.