Artykuły

Wydrwiony król w operze

W minioną sobotę przedstawiono w Łodzi, w Teatrze Wielkim, pierwszy raz w Polsce, operę Krzysztofa Pendereckiego "Ubu Rex", muzyczne przetworzenie mającej blisko sto lat groteskowej fantasmagorii francuskiego nastolatka Alfreda {#au#620}Jarry'ego{/#} - "Ubu król". Prześmiewczy pierwowzór literacki, posługujący się drwi­ną i absurdem, Penderecki przełożył na język muzyczny, który dla słuchaczy dobrze znających operę jest pełen żartów z jej skostniałych form, a jednocześnie oddaje istotę satyrycznego widzenia świata przez Jarry'ego.

Wizja teatralna pokazana nam w sobotę jest pełnym sukcesem realizatorów. Wspaniała, plastycz­nie prowokacyjna scenografia mistrza Franciszka Starowieyskiego, oscylująca między koszmarem, a jurnym dowcipem, reżyseria Le­cha Majewskiego wywiedziona z poetyki absurdu i groteski, zaska­kujące w teatrze operowym wy­borne aktorstwo śpiewaków - to walory niezaprzeczalne przedsta­wienia.

Jedno zastrzeżenie: to powinno być wykonywane po polsku, a nie po niemiecku. Warstwa słowna jest tu równie ważna jak muzyka. Widz musi wiedzieć na czym polega drwina z samozwańczego króla-chama na tronie, więcej - z władzy, która czerpie "rozkosze" ze swej przewagi nad maluczkimi, a jest głupia i bezradna w rządzeniu kra­jem. Oczywiście o sukcesie przedstawienia decyduje także jego mu­zyczna strona, która spoczywała w rękach Antoniego Wicherka, ka­pelmistrza nie tylko wytrawnego, ale i "czującego" teatr, co w tym przypadku było bardzo potrzebne. Mocną stroną okazał się poziom artystyczny zespołu solistów, któ­rzy świetnie sobie radzili z karko­łomnymi zadaniami postawiony­mi przez kompozytora. Ubu - An­drzej Kostrzewski, Ubica - Vita Nikołajenko rewelacyjni! Zresztą trzeba by przepisać cały afisz...

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji