Artykuły

Kraków. "Teresica - una pasión" na weekend majowy

Po ciepło przyjętej "Loterii na mężów" Karola Szymanowskiego Opera Krakowska kontynuuje publikowanie archiwalnych nagrań swoich spektakli. W weekend majowy na YouTube ukaże się jedna z najbardziej interesujących produkcji w repertuarze teatru - opera serenata "Teresica - una pasión", osnuta na XVI-wiecznych pieśniach hiszpańskich.

Nagranie, którego dokonano w 2014 roku zostanie udostępnione 1 maja o godzinie 18:30 i będzie można je obejrzeć przez 72 godziny (do 4 maja, g. 18:30).

Przenosimy się do renesansowej Hiszpanii. Hrabina Donna Anna (wzorowana na prawdziwej Anie de Mendoza y de la Cerda, pięknej Hiszpance noszącej opaskę na oku, która w wieku 12 lat została zmuszona do poślubienia dużo starszego arystokraty) z okazji swoich urodzin wyprosiła u męża pozwolenie na wystawienie w pałacowym ogrodzie sztuki teatralnej pt. "Teresica". Mąż hrabiny, Don Ruy, niechętnie zgadza się na to przedsięwzięcie, przeczuwając katastrofę. Od dawna w zachowaniach Donny Anny kryje się coś tajemniczego, podobnie jak w historii Teresiki, wiejskiej dziewczyny, bohaterki wystawianej opowieści...

Spektakl wyreżyserował Fred Apke, niemiecki aktor, reżyser, dramaturg, który debiutował w 1989 roku w Black Box Theater w Oslo sztuką "Z powodu choroby zamknięte", a w 2003 roku rozpoczął działalność w Polsce, realizując m.in. w Bałtyckim Teatrze Dramatycznym własną adaptację "Fausta" Goethego z Martą Klubowicz w roli Mefistofelesa. "Teresika" była kolejnym owocem ich współpracy. Marta Klubowicz dokonała także przekładu libretta (sceny dramatyczne są w języku polskim, a pieśni w językach oryginalnych) oraz wystąpiła roli Donny Anny.

- Miałem 17 lat, kiedy u mojego przyjaciela usłyszałem tę muzykę. Ja, z pokolenia rocka (), po raz pierwszy usłyszałem tę muzykę Złotego Wieku Hiszpanii i byłem porażony Ona nigdy mnie już nie opuściła. Słuchałem jej i nie mogłem się od niej oderwać - przyznawał Fred Apke.

Muzycznie spektakl przygotował i poprowadził Zygmunt Magiera, dyrygent, śpiewak, pedagog, założyciel i szef artystyczny OCTAVA ensemble oraz specjalista w zakresie wykonawstwa muzyki dawnej.

Całość przedstawienia składa się ze scen dramatycznych przeplatanych muzyką renesansowej Hiszpanii, którą publiczność zna z twórczości takich zespołów jak L'Arpeggiata czy Hesprion XXI. Melodyjne, a jednocześnie pełne dramatyzmu pieśni zaaranżował Mikołaj Blajda:

- Materiał muzyczny, z którego korzystałem, był bardzo różnorodny. Z jednej strony były to kunsztowne, wielogłosowe, polifoniczne utwory, z drugiej tradycyjne, jednogłosowe pieśni wykonywane z towarzyszeniem jednego instrumentu. Jednak te właśnie pieśni zrobiły na mnie największe wrażenie (m.in. "En la mar", "Hija Mia", "Era escudo"). Nasuwa mi się porównanie z polską muzyką tradycyjną, którą przez wiele lat się zajmowałem: muzyka ta, nie zapisywana w nutach, funkcjonująca jedynie w bezpośrednim przekazie podlega jakiejś niezwykłej, naturalnej "filtracji", dlatego to co pozostaje, jest bardzo autentyczne, a przez to ujmująco piękne w swej prostocie.

Spektakl został bardzo ciepło przyjęty przez krytyków i dziennikarzy:

- Wystarczy jedna wspaniała rola, jedna aktorka, wrażliwością i talentem sprawiająca, że jej się wierzy, a urodą, w tym przypadku - co jakże istotne - także urodą głosu, przyciągająca uwagę, i już wieczór teatralny jest udany - pisał w "Dzienniku Polskim" Wacław Krupiński, mając na myśli odtwórczynię tytułowej roli - Iwonę Sochę. Z kolei Mateusz Borkowski na łamach "Gazety Wyborczej" zauważał:

- Dramaturgicznie "Teresica" należy do () znakomitej aktorki Marty Klubowicz, która przejmująco i wyraziście zagrała Donnę Annę, stworzyła pełnokrwistą rolę, godną szekspirowskiej heroiny. Wokalnie był to triumf Iwony Sochy, która świetnie poradziła sobie z renesansowymi pieśniami, śpiewała po starofrancusku, katalońsku i starowłosku. Bożenie Pędziwiatr udało się wyczarować piękny ogród - artyści występują w pałacowym patio z roślinnymi girlandami rodem z wiszących ogrodów Semiramidy i arabskimi mozaikami. Jej dziełem są również piękne kostiumy, a zwłaszcza drobiazgowo zaprojektowana suknia, w której Klubowicz wygląda iście królewsko.

Oprócz Marty Klubowicz i Iwony Sochy, zobaczymy w nagraniu także cenionych solistów oraz chórzystów Opery Krakowskiej: Krzysztofa Kozarka (Miguel), Agnieszkę Cząstkę-Niezgódkę (Matka), Marka Gerwatowskiego (Pelayo), Stanisława Knapika (Joan).

Nagranie archiwalne spektaklu "Teresica - una pasión" zostanie opublikowane na oficjalnym kanale YouTube Opery Krakowskiej 1 maja o 18:30, czyli tradycyjnej porze przedstawień przy Lubicz 48. Będzie ono dostępne przez 72 godziny. W ten sposób teatr pragnie zachęcić swoich Widzów do pozostania w kontakcie ze sztuką operową w czasie, gdy regularna sceniczna działalność jest z konieczności zawieszona.

**

TERESICA - UNA PASIÓN

opera serenata z pieśniami Złotego Wieku

przekład libretta: Marta Klubowicz

.

Realizatorzy:

Tekst i inscenizacja: Fred Apke

Kierownictwo muzyczne: Zygmunt Magiera

Aranżacja i opracowanie muzyczne: Mikołaj Blajda

Scenografia i kostiumy: Bożena Pędziwiatr

Choreografia: Romana Agnel

Asystent reżysera, inspicjent: Magdalena Wąsowska

Suflerka: Dorota Sawka

.

Obsada:

Teresica: Iwona Socha

Hrabina Donna Anna: Marta Klubowicz

Hrabia Don Ruy: Jan Monczka

Miguel, żołnierz: Krzysztof Kozarek

Matka: Agnieszka Cząstka-Niezgódka

Pelayo, brat Teresiki, były żołnierz: Marek Gerwatowski

Joan, stary krawiec: Stanisław Knapik

Don Fernando: Zygmunt Magiera

.

Zespół wokalny:

Piotr Boronowicz, Marek Gerwatowski, Marcin Herman, Magdalena Kozyra, Jolanta Gadacz-Leśniak, Łukasz Lelek, Natalia Mańka, Kamila Mędrek-Żurek Rafał Pawłowski, Lidia Pirowska, Paweł Popowicz, Joanna Rakoczy, Anna Wodyńska-Piętka, Mariusz Zarzycki

.

Zespół instrumentalny:

Paweł Wójtowicz: skrzypce

Wiesław Suruło: flety

Alina Grochala: viola da gamba

Sylwia Romek: perkusja

Anna Wiktoria-Swoboda: teorba, gitara barokowa

.

Spektakl będzie dostępny od 1 maja 2020, g. 18:30 na oficjalnym kanale YouTube Opery Krakowskiej

przez 72 godziny (do 4 maja, g. 18:30)

https://youtu.be/WqmewtC6goc

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji