Artykuły

Warszawa. Teatr staropolski. Re: Konstrukcje - pierwszy wykład online

22 kwietnia Instytut Teatralny zaprasza na trzeci w ramach cyklu "Teatr Staropolski. Re: Konstrukcje", ale pierwszy online, wykład Patryka Kenckiego. Tym razem przyjrzymy się zagadnieniu staropolskich przedstawień akademickich. Od tej pory - do odwołania - wszystkie spotkania tego cyklu będą publikowane na stronie www.instytut-teatralny.pl oraz w mediach społecznościowych Instytutu. Po wykładzie zapraszamy na live z prowadzącym.

Pierwszy w nowej formie wykład wideo rozpocznie się 22 kwietnia o godzinie 18.00 i będzie transmitowany na fanpage'u FB, na kanale YouTube oraz na stronie www Instytutu Teatralnego. Po wykładzie odbędzie się "dogrywka", czyli LIVE (Facebook) z prowadzącym.

Zmiana formuły cyklu spowodowana jest oczywiście sytuacją epidemioogiczną, z którą wszyscy się dzisiaj mierzymy, a którą postawiła - i stawia codziennie - przed trudnymi wyborami także instytucje kultury oraz twórców. Wykłady online re-kontruujące teatr staropolski wpisują się w inne działania podejmowane w ramach akcji #INSTYTUTwsieci. Jesteśmy pewni, że za jakiś czas wrócimy z nimi do sali teatralnej Instytutu. Kiedy? Tak szybko, jak będzie to możliwe i bezpieczne.

Cykl wykładów "Teatr staropolski. Re: Konstrukcje" jest próbą prześledzenia przemian estetycznych w staropolskiej sferze widowiskowej i określenia, jak prezentuje się (staro)polskie "ciało widowiskowe". Trzeci wykład poświęcamy przedstawieniom akademickim. Dlaczego?

Na początku XVI stulecia narodził się w Polsce teatr nowożytny. Zaczęło się od zainteresowania akademików komedią antyczną, a następnym krokiem były już inscenizacje łacińskich sztuk pisanych przez współczesnych im humanistów. W ten oto sposób w 1522 roku doprowadzono do wystawienia na Wawelu utworu Iacoba Lochera "Iudicium Paridis". Przedsięwzięcie było owocem współpracy krakowskiej uczelni z ośrodkiem władzy. Dwadzieścia lat później ukazało się spolszczenie sztuki Lochera zatytułowane "Sąd Parysa królewica trojańskiego" a stanowiące zapowiedź narodzin polskiego dramatu.

Wychodząc od przedstawień organizowanych przez akademików, spróbujemy więc przyjrzeć się rozwojowi polskiej twórczości dramatycznej doby renesansu. Przywołamy zarówno dzieła reprezentujące dramat nieregularny (twórczość Mikołaja Reja), jak i te należące do nurtu klasycznego z "Odprawą posłów greckich" Jana Kochanowskiego na czele.

_____

Patryk Kencki - Doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk, przewodniczący Komisji Artystycznej Konkursu "Klasyka Żywa" i wiceprezes Polskiej Kompanii Teatralnej. Założyciel portalu "Teatrologia.info". W przeszłości związany z warszawskim Muzeum Teatralnym, pracował również jako adiunkt na Wydziale Aktorskim i Wydziale Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie oraz jako sekretarz redakcji "Pamiętnika Teatralnego". Autor stu kilkudziesięciu publikacji, w tym monografii "Inspiracje starotestamentowe w dramacie polskiego renesansu (1545-1625)", Warszawa 2012. W tym roku ukaże się jego rozprawa "Staropolski Molire".

HARMONOGRAM WYKŁADÓW:

23.01 | Widowiska liturgiczne

20.02 | Widowiska misteryjne

22.04 | Przedstawienia akademickie

18.05 | Przedstawienia szkół wyznaniowych

21.06 | Sceny plebejskie

18.09 | Teatr magnacki

15.10 | Teatr królewski

19.11 | Teatr zawodowy

10.12 | Teatr Narodowy

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji