Artykuły

Warszawa. #CzytelniaDramatuIT. Prezentacje online Instytutu Teatralnego

W ramach aktywności #INSTYTUTwsieci od ponad trzech tygodni Instytut Teatralny prezentuje codziennie swoje najważniejsze (przeniesione do sieci) projekty, nieudostępniane wcześniej materiały wideo, publikacje popularnonaukowe i premiery wydawnicze online. W tym tygodniu w e-ramówce Instytutu pojawia się nowy cykl wideo - #CzytelniaDramatówIT.

Będą w niej przypominane performatywne czytania, które odbywały się w Instytucie w latach 2009 - 2019. Powstawały one pod opieką reżyserką cenionych reżyserów i reżyserek, między innymi Michała Kmiecika, Eweliny Marciniak, Pawła Passiniego, Moniki Strzępki, Weroniki Szczawińskiej, Barbary Wysockiej, Michała Zadary. Pierwsze czytanie online już w środę o godz. 19:00 (YouTube, Facebook).

Wszystkie czytania przygotowywane były w Instytucie Teatralnym przez zespoły twórcze, w skład których wchodzili zawsze badacze lub historycy teatru. Inspiratorem czytań był prof. Dariusz Kosiński, a dotyczyły one tekstów klasycznych: Juliusza Słowackiego, Aleksandra Fredry, autorów oświeceniowych, Stanisława Wyspiańskiego, kobiecej literatury dwudziestolecia międzywojennego. Każdorazowe czytanie wydobywanego z niepamięci dramatu stawało się okazją do dyskusji o ich aktualności.

W tym tygodniu zaprezentowane zostaną dwa archiwalne nagrania czytań - w tym jedno niepublikowane do tej pory: "Zasypać bunkry" Idy Kamińskiej w reżyserii Karoliny Maciejaszek (2018), które powstawało w ramach cyklu "Scena Niepodległych Kobiet" oraz "Dziady" Juliusza Słowackiego z cyklu "Słowacki. Dramaty wszystkie" w reżyserii Michała Zadary (2010).

W księgarni Prospero (www.prospero.e-teatr.pl) dostępne są jeszcze dwie książki, będące efektem badawczym czytań: "Poza kanonem. Wyspiański" i "Nikt mnie nie zna, czyli Fredro niekanoniczny".

***

8 kwietnia, godz. 19.00 | "Zasypać bunkry", reżyseria Karolina Maciejaszek.

Występują: Beata Bandurska, Michał Czachor, Malgorzata Hajewska-Krzysztofik, Marta Jalowska, Marcin Pempuś, Kaśka Pilichowska, Miłogost Reczek, Mateusz Trzmiel.

Projekcje wideo: Michał Januszaniec.

Napisany w jidisz tekst Idy Kamińskiej na pierwszy rzut oka sprawia wrażenie dramatu utrzymanego w konwencji realizmu psychologicznego, opisującego powojenne losy grupy Żydów przez trzy lata okupacji mieszkających w bunkrze. Wyjście na powierzchnię i powrót do życia odsłaniają niemożliwe do zaleczenia traumy bohaterów oraz różne mechanizmy radzenia sobie z nową rzeczywistością. Najciekawszy jest jednak potencjał symboliczny sztuki, pozwalający patrzeć na nią w szerszym kontekście, jako na głos o trudnych relacjach polsko-żydowskich i przerażającej powtarzalności historii. Rachela - jedna z głównych postaci dramatu - żydowska matka w żałobie po synu stanowi tu niejako figurę zbiorowej pamięci. Na pytanie amerykańskiego dziennikarza, czy "straciła kogoś w tej katastrofie", odpowie: "Sześć milionów Żydów". Kobieta i Żydówka na zawsze już pozostanie "obcą w domu".

Pokaz i rozmowa odbyły się 25 października 2018 w Instytucie Teatralnym.

***

Instytut od lat dokumentuje wydarzenia, których jest organizatorem i prowadzi rozległą działalność projektową w obszarze Nowych Mediów. W ostatnich tygodniach - przyłączając się do akcji #zostańwdomu - prezentuje codziennie propozycje e-wydarzeń i e-inspiracji: niepublikowane materiały wideo, najważniejsze projekty przeniesione do sieci, ciekawe publikacje popularnonaukowe, premiery wydawnicze online oraz wiele innych propozycji upowszechniających i budujących - bez konieczności wychodzenia z domu - wiedzę o polskim teatrze. A wszystko spakowane w ścieżki tematyczne i cykle, które pomagają użytkownikom łatwiej odnaleźć się w e-repertuarze IT.

E-ramówki można śledzić na stronie www.instytut-teatralny oraz w kanałach społecznościowych Instytutu (Facebook, Instagram, kanał YouTube).

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji