Artykuły

Gdańsk. Balet "Sen nocy letniej" od kulis

Tancerka Sayaka Haruna-Kondracka, choreograf Gray Veredon, dyrygentka Anna Duczmal-Mróz oraz dyrektor Romuald Wicza-Pokojski w ponad 10-minutowym dokumencie wspominają pracę nad "Snem nocy letniej" Felixa Mendelssohna-Bartholdy'ego. Film można oglądać online, na profilu FB Opery Bałtyckiej.

"Sen nocy letniej" był ostatnią premierą na deskach Opery Bałtyckiej, którą wystawiono przed decyzją o zamknięciu instytucji kultury w Polsce z powodu koronawirusa. Odbyła się 28 lutego 2020 roku.

- Świat sztuki nie zamyka się na widzów, choć odpowiedzialnie musiał zamknąć swoje drzwi na czas pandemii - mówią realizatorzy filmu z Kuźniar Media. - Ekipie udało się jeszcze przed obostrzeniami zagościć na próbie generalnej.

Nagrali trwający 13 minut film, który przeprowadza nas od pierwszych prób nad spektaklem do premiery. Widzimy jak choreograf, tancerze, orkiestra i dyrygentka budują poszczególne elementy dzieła, które składają się na porywające widowisko - idealne połączenie ruchu, muzyki i emocji.

- W operze wszystkie sfery się przenikają - tłumaczy Anna Duczmal-Mróz, dyrygentka. - Tancerze, śpiewacy nie istnieją bez muzyki, muzyka bez śpiewaków i tancerzy. To są naczynia połączone, które łączą się w ostatniej fazie pracy przed przygotowaniem do premiery. Jesteśmy jednym żywym organizmem.

"Sen nocy letniej" z muzyką romantycznego kompozytora Felixa Mendelssohna-Bartholdy'ego, w warstwie dramatycznej oparty jest na komedii Szekspira. Gray Veredon, choreograf spektaklu oparł realizację na swojej pierwszej wersji baletu, którą przygotował dla Teatru Wielkiego w Łodzi w 1985 roku.

Okazuje się jednak, że nawet tak doświadczony i utalentowany choreograf jak Gray Veredon czuje niepokój w początkowej fazie pracy: - Wchodzisz do studia i stajesz twarzą w twarz z około 40 tancerzami. Musisz umieć im zaimponować, aby mieli przeświadczenie, że "ten facet wie, o czym mówi". To będzie dobra zabawa, dzięki niemu będziemy mogli się rozwijać. To czasem mnie przeraża - kończy jednak wypowiedź z uśmiechem.

Jedną z ról w "Śnie" - Puka - kreuje tancerka Sayaka Haruna-Kondracka [na zdjęciu], jedna z najjaśniejszych gwiazd zespołu baletowego Opery Bałtyckiej.

- Chcę po prostu dać upust temu, co czuję, co widzę. Na scenie chcę kipieć życiem - mówi o budowaniu postaci Haruna, która z gdańskim teatrem związana jest od 2012 roku. Widzowie mogli podziwiać jej talent w wielu spektaklach wybitnych choreografów: Izadory Weiss: "Sen nocy letniej", "Czekając na", "Fun", "Light", Emila Wesołowskiego: "Chopinart", Patricka Delcroix: "Clash", Jiříego Kyliána: "Six Dances", "Falling Angels". W repertuarze Opery Bałtyckiej wciąż są ją zobaczymy w "Pinokiu" Giorgio Madii, "Dziadku do orzechów" Francoisa Mauduita czy "Giselle" Adolphe`a Adama.

Artyści w filmie podkreślają, jak ważne w odbiorze dzieła są emocje.

- Należy rozumieć, że muzyka komunikuje treść w odmienny sposób, niż słowo mówione - tłumaczy choreograf. - Należy ją poczuć w sercu. Z baletem jest podobnie.

Veredon przypomina też o pierwotnym znaczeniu ruchu - zanim ludzie wymyślili system słów, które ułożyli w system języka, porozumiewali się przecież dźwiękami i gestami.

A całość składać się musi "na SPA dla duszy" - przekonuje dyrektor opery Romuald Wicza-Pokojski i zapewnia: - Jesteśmy coraz bardziej otwarci na operę jako teatr, operę jako teatr współczesny, operę jako miejsce, w którym można oddać się refleksji.

Premierę dokumentalnego filmu o pracy zespołu Opery Bałtyckiej nad spektaklem obejrzeć możemy od 29 marca 2020 roku online, na profilu FB instytucji. Realizatorem filmu jest firma Kuźniar Media, która będzie odpowiadać za budowanie wizerunku i rozwój medialny instytucji.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji