Artykuły

Śląska Operetka Kameralna

Artyści Gliwickiego Teatru Muzycznego nie zniknęli z przestrzeni publicznej wraz z jego likwidacją. Próbują odnaleźć się w różnych nowych miejscach, jak przystało na utalentowanych, a zarazem operatywnych muzyków, śpiewaków i tancerzy. Jedną z takich form aktywności śląskich artystów zainteresowanych (a może nawet zafascynowanych?) twórczością Straussa, Lehara, Kalmana czy Offenbacha jest Śląska Operetka Kameralna - pisze Zbigniew Lubowski w miesięczniku Śląsk.

Istnieje ona od 2003 roku, choć o jej prężniejszej działalności można mówić dopiero od momentu zamknięcia GTM w 2016 roku. Nie jest to tradycyjna instytucja kulturalna ze stałą siedzibą, lecz zupełnie niesformalizowany twór organizacyjny, umożliwiający publiczną prezentację atrakcyjnych spektakli operetkowych. Pomysłodawcą i inicjatorem utworzenia ŚOK był Jacek Woleński z Bytomia, filolog i historyk sztuki z wykształcenia, a z zawodu - dziennikarz muzyczny i wieloletni popularyzator muzyki. Propaguje on klasyczny repertuar operetkowy - "Zemstę nietoperza", "Księżniczkę czardasza", "Wesołą wdówkę", "Wiedeńską Krew", "Hrabinę Maricę". Spektakle są wystawiane w Częstochowie, Katowicach, Zabrzu, a także w wielu innych miejscowościach Polski południowej.

Zemsta nietoperza u... cystersów

Jednym z najbardziej osobliwych miejsc, w których gościła Śląska Operetka Kameralna, był XIII-wieczny klasztor w Szczyrzycu w powiecie limanowskim (Beskid Wyspowy). Widzowie mogli obejrzeć w starodawnej scenerii "Zemstę nietoperza" Johanna Straussa - wspomina Woleński. Wybór takiego akurat obiektu nie był bynajmniej przypadkowy. Teren dawnego opactwa cystersów jest doskonale znany przewodnikom turystycznym jako miejsce żerowania licznych gatunków nietoperzy. Trzonem zespołu artystycznego ŚOK są dawni śpiewacy, muzycy i tancerze Gliwickiego Teatru Muzycznego.

Z grona byłych solistów sceny muzycznej z Gliwic trzeba wymienić przede wszystkim Jolantę Kremer, Anitę Maszczyk, Arkadiusza Dołęgę, Oskara Jasińskiego, a także Witolda Wronę i Macieja Musioła. Występują oni w przedstawieniach organizowanych pod auspicjami Śląskiej Operetki Kameralnej - wyjaśnia Jacek Woleński, który wraz z Arkadiuszem Dołęga zajmuje się reżyserowaniem spektakli.

Nie prowadzimy w ogóle dystrybucji biletów na oferowane przez nas widowiska sceniczne oraz na koncerty popularnych arii operetkowych w wykonaniu dawnych solistów GTM. To jest za każdym razem samodzielne zadanie gospodarzy. Na widowni zawsze jednak są komplety publiczności - podkreśla założyciel ŚOK. Naturalną konsekwencją popularności sławnych utworów operetkowych będzie planowane poszerzenie dotychczasowej oferty artystycznej. Początek dekady lat dwudziestych przebiegnie dodatkowo pod znakiem cyklicznych koncertów muzycznych pt. "Piękne głosy - piękne melodie". I właśnie piękne - wpadające natychmiast w ucho - nieśmiertelne melodie operetkowe ze światowej klasyki gatunku, sięgającego swoimi korzeniami złotych czasów operetki wiedeńskiej, wydają się najcenniejszym walorem całego przedsięwzięcia artystycznego.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji