Artykuły

Włochy. Oskar Winiarski w "Powinowactwach z wyboru"

2 października w Teatro Cucinelli w Solomeo we Włoszech odbyła się premiera spektaklu "Powinowactwa z wyboru" Johanna Wolfganga Goethego w reżyserii Andrei Baracco, z udziałek polskiego aktora Oskara Winiarskiego, absolwenta krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych.

Opublikowane w 1809 roku "Powinowactwa z wyboru" są czwartą powieścią Goethego. Tytuł nawiązuje do dążenia dwóch substancji chemicznych, które choć związane z trzecią, w obecności czwartej, mają skłonność do zerwania pierwotnego związku, by utworzyć nowy - ze szkodą dla tego pierwszego.

W "Powinowactwach z wyboru" na szalach ważą się ludzkie losy, uderza widoczny kontrast między bytem, a chęcią istnienia, między instynktem a rozumem, między namiętnością a moralnością, między bezpośredniością a refleksją, między losem a świadomym decydowaniem o sobie. Podejmuje się próbę ukazania sił drzemiących w człowieku, które powstają w wyniku rozpadu małżeństwa. (...)

Charlotta i Edward po długim rozstaniu, ponownie się schodzą i postanawiają się pobrać. Zdeterminowani, by chronić swój związek, izolują się daleko od świata. Jednak ich upragniony spokój i równowaga zostają nagle zaburzone przybyciem przyjaciela Edwarda - Kapitana, a następnie przyjazdem siostrzenicy Charlotty - Otylii. Obecność tych dwóch nowych postaci wywołuje kryzys małżeński i stopniowo wpływa na relacje Edwarda i Charlotty doprowadzając do rozpadu ich związku. (...)

Andrea Baracco

Praca nad adaptacją powieści Goethego pozwoliła mi wniknąć w psychikę postaci, które pomimo, że są w nowych związkach, są niezwykle skrępowane w swoich działaniach. Postanowiłam z pełną empatią spróbować wczuć się w ich położenie. Postawić się w sytuacji Charlotty, Edwarda, Otylii i Kapitana. Ich prosta historia opowiada w niezwykle przejmujący sposób o tym, jak bardzo wrażliwa jest dusza ludzka podlegająca miłości, namiętności, pożądaniu, nadziei i śmierci. Najbardziej poruszyło mnie (...) to poczucie niemożności, które zawładnęło wszystkimi postaciami. I tak, Charlotta, nie jest w stanie porzucić Edwarda, związek z nim pozwala jej oprzeć się namiętności, którą żywi do Kapitana. Edward z kolei, nie może wyobrazić sobie życia bez przyjaciela u swego boku, a następnie bez Otylii. Jest do tego stopnia niezdolny, by ich porzucić, że pozostaje mu tylko śmierć. Otylia - to objaw samej niemożności. Świadomie i z heroiczną odwagą oddala od siebie Edwarda, przestaje jeść, mówić. Umiera. W końcu Kapitan, który tak jak Otylia, choć w odmienny sposób ulega poczuciu niemożności i porzuca swoje marzenia o Charlottcie, nie podejmując nawet prawdziwej walki o nią. Mamy zatem do czynienia z historią o zaniechaniu i niemożności.

Powieść ta żywo opowiada o człowieczeństwie które na przestrzeni wieków nie uległo zmianie i również dlatego warto ją dzisiaj przypomnieć.

Maria Teresa Berardelli

tłumaczenie: Agata Borkowska

***

"Powinowactwa z wyboru"

adaptacja:

Maria Teresa Berardelli

reżyseria:

Andrea Baracco

występują:

Elena Arvigo, Silvia D'Amico, Carolina Balucani, Denis Fasolo, Gabriele Portoghese, Oskar Winiarski

scenografia i kostiumy:

Marta Crisolini Malatesta

muzyka:

Giacomo Vezzani

wykonanie:

UmbriaEnsemble

światła:

Simone De Angelis

projekcje:

Luca Brinchi, Daniele Span

asystentka reżysera:

Carolina Balucani

produkcja:

Teatro Stabile dell'Umbria

ze specjalnym wsparciem:

Fondazione Brunello e Federica Cucinelli

prapremiera 2 października 2019

Teatro Cucinelli, Solomeo

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji