Artykuły

Warszawa. Półwiecze Dialogu

Tak jak nie sposób wyobrazić sobie teatru bez dialogu - postaci na scenie, aktorów i reżysera z widzami, krytykami i recenzentami - tak trudno sobie wyobrazić polski teatr bez "Dialogu" - miesięcznika, który właśnie świętuje półwiecze istnienia.

Powstał w maju 1956 r. Pierwszemu redaktorowi naczelnemu Adamowi Tarnowi udało się przekonać władze, że prawdziwie groźny wróg to wróg nieznany - stąd w samym środku PRL "Dialog" mógł publikować współczesne dramaty angielskie i francuskie, Samuela Becketta np. drukowano tuż po angielskim, a jeszcze przed francuskim wydaniem.

Następca Tarna Konstanty Puzyna poszerzył tematykę pisma o opisy widowisk z pogranicza teatru, często z najbardziej odległych zakątków świata: przedstawień japońskiego teatru nô, spektakli opery pekińskiej, indyjskiego kathakali i kudijattam, widowisk teatralnych z Bali, szamanistycznych z Azji Środkowej itd. Ostatni okres pisma - pod rządami Jacka Sieradzkiego, który na stanowisku naczelnego zastąpił Jerzego Koeniga - to, jak sam mówi: - Próba poszerzania zainteresowań o wszystko, do czego dramaturgia może być pretekstem: wyjście w estetykę, historię, filozofię, politykę, ze sztukami performatywnymi i genderowymi włącznie. Poza tym to, do czego "Dialog" zawsze służył: komentowanie dramaturgii rodzimej i obcej.

Taki jest też plan działania na kolejne pół wieku: - Otwartość na to, co się pojawia, śledzenie trendów - ale nie bałwochwalcze. Oraz próba poszerzania spectrum ludzi zainteresowanych teatrem. Jubileuszowy majowo-czerwcowy numer - z dołączoną płytą zawierającą kompletny indeks publikowanych przez "Dialog" autorów i tekstów - przynosi m.in. próby opisu drogi, jaką polski teatr przeszedł przez ostatnie pół wieku, oraz prognozy przyszłości teatru pióra najwybitniejszych światowych znawców.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji