Artykuły

Grand Prix dla "Raportu Panika"

XX Festiwal Sztuk Autorskich i Adaptacji Windowisko w Gdańsku. Pisze Grażyna Antoniewicz w Polsce Dzienniku Bałtyckim.

W Windowisku powinny brać udział zespoły teatralne, które poszukują własnych dróg. Niestety, te, które zobaczyliśmy w tym roku, zatrzymały się w pół drogi, bowiem twórcy mało odważnie szukają, nie eksperymentują.

W dwudziestym Ogólnopolskim Festiwalu Sztuk Autorskich i Adaptacji o Grand Prix walczyło siedem spektakli. Zwyciężył monodram "Raport Panika" Artiego Grabowskiego.

W Windowisku powinny brać udział zespoły teatralne, które poszukują własnych dróg. Niestety, te, które zobaczyliśmy w tym roku, zatrzymały się w pół drogi, bowiem twórcy mało odważnie szukają, nie eksperymentują.

Zgubiony sens

Przedstawienia grane w różnych konwencjach nie zawsze były czytelne dla widza. Niekiedy wśród efektów ginął sens, a może po prostu go nie było?

Jubileusz to także okazja do wspomnień.

- Zaczęliśmy w 1999 roku, był to wówczas Ogólnopolski Festiwal Małych Form Teatralnych, ale już wtedy nazywał się on Windowisko - wspomina Katarzyna Burakowska, szefowa Klubu Winda Gdańskiego Archipelagu Kultury. - Robiliśmy go z Markiem Brandem i po pierwszym festiwalu powiedziałam Markowi, że dużo jest festiwali małych form teatralnych w Polsce, więc musimy wymyślić coś, co będzie nas odróżniało od innych. Wtedy Marek postanowił: To my zrobimy festiwal, na którym będą występować tylko teatry posługujące się słowem. I od 2000 roku był to już Ogólnopolski Festiwal Sztuk Autorskich. Przyjeżdżały więc teatry, które same pisały sobie teksty albo pisał je im zaprzyjaźniony kolega.

- To u nas w 1999 roku zadebiutowały Ingmar Villqist. Prowadzony przez niego teatr KRIKET z Chorzowa zdobył wtedy Grand Prix. Potem dołożyliśmy adaptacje tekstów niescenicznych. Zawsze zmieniała się formuła jak zmieniał się dyrektor artystyczny festiwalu, bo wiadomo że to są osobowości, zarówno Marek Brand i Jarek Rebeliński, jak i Tomek Kobiela - dodaje Katarzyna Burakowska.

Trafiło je

Jurorami byli reżyserzy Pawek Szkotak i Adam Nalepa oraz aktor Piotr Łukawski.

Nagrodę Marszałka Województwa Pomorskiego Grand Prix, w wysokości 4000 zł, otrzymał monodram oparty na motywach "Dziennika panicznego" Rolanda Topora oraz tekstach Artiego Grabowskiego, w reżyserii Marka Kościółka.

Nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska - Gdańskie Stypendium Teatralne dla najlepszej reżyserki festiwalu, w wysokości 8000 zł, dostała Rita Jankowska za spektakl "Trafiło je" [na zdjęciu] Stowarzyszenia Zróbmy Sztukę.

- Doceniliśmy, że pracując z amatorami potrafiła ich tak znakomicie poprowadzić - powiedział Adam Nalepa. - Ze sceny emanowała niesamowita wprost energia. Widać było, że zabawa w teatr sprawia im ogromną radość, że tworzą wspólnotę. Rita Jankowska swój scenariusz pisała dla konkretnych osób, kierując się ich możliwościami.

Udane Kazanie

Kolejne wyróżnienie - nagroda Dyrektora Gdańskiego Archipelagu Kultury dla najlepszej aktorki festiwalu w wysokości 1000 zł, dostała Marta Grygier za rolę w monodramie "Kamica'79", a Nagrodę Dyrektora Gdańskiego Archipelagu Kultury dla najlepszego aktora festiwalu w wysokości 1000 zł otrzymał Błażej Tachasiuk z Chojnickiego Studia Rapsodycznego za kreację w spektaklu "Kazanie XXI".

Wydarzeniem artystycznym stał się wzruszający, pokazany poza konkursem spektakl "Istny cyrk" Teatru Przebudzeni z Ostródy.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji