Artykuły

Katowice. Festiwal Interpretacje od poniedziałku

Pięć spektakli konkursowych młodych reżyserów i dwa mistrzowskie. Do tego osobny konkurs dla twórców słuchowisk i spektakli telewizyjnych. Plus sporo imprez towarzyszących o reżyserii. Tak zapowiada się 19. Ogólnopolski Festiwal Sztuki Reżyserskiej "Interpretacje", który wraca po przerwie w nowej formule - jako biennale.

Tegoroczną edycję zaplanowano między 12 a 18 listopada, oczywiście w Katowicach. Jej dyrektorem artystycznym został dramaturg Ingmar Villqist, który zaproponował, aby "Interpretacje" znów stały się festiwalem młodych reżyserów. Dlatego też po nagrodę główną, czyli Laur Konrada, będą starać się spektakle reżyserów, którzy debiutowali nie później niż 10 lat temu (w latach 2014-2016 granicy wiekowej nie było, a przed 2014 rokiem wynosiła 15 lat od debiutu). Zniesione zostało też hasło przewodnie, które było stosowane podczas ostatnich trzech edycji. Przybyło sporo innych wydarzeń.

O REŻYSERII W SZTUCE I W ŻYCIU

- Zdarzenia tegorocznej edycji festiwalu "Interpretacje" będą działy się w dwóch obszarach. Pierwszy z nich to spektakle teatralne - dwa spektakle mistrzowskie oraz pięć konkursowych. Drugi obszar festiwalu to bardzo rozbudowane wydarzenia towarzyszące, które zostały podporządkowane idei "Interpretacji", czyli namysłowi nad pojęciem reżyserii. Będzie zatem mowa nie tylko o reżyserii teatralnej, ale także o reżyserowaniu filmów, słuchowisk, rejestracji spektakli czy nawet innych dziedzin życia społecznego. Będziemy wspólnie zastanawiać się, na ile nasza rzeczywistość podporządkowanajest socjotechnice - mówi Villqist.

Konkurs główny otworzy "Puppenhaus. Kuracja" w reż. Jędrzeja Piaskowskiego z TR Warszawa - spektakl o wojennej kolaboracji seksualnej (poniedziałek, godz. 16, Pałac Młodzieży). We wtorek uwiodą nas "Chłopi" w reż. Krzysztofa Garbaczewskiego z Teatru Powszechnego w Warszawie (godz. 19, Teatr Śląski). W środę odbędziemy wędrówkę z aktorami ze spektaklu "Zobowiązania zaczynają się w snach" w reż. Magdy Szpecht z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie (godz. 18 lub 20.30, Pałac Młodzieży). W czwartek wstrząśnie nami historia ukazana w przedstawieniu "Reykjavik'74" w reż. Katarzyny Kalwat z Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu (godz. 19, Teatr Śląski). A w przyszły piątek zobaczymy "Zakonnice odchodzą po cichu" w reż. Darii Kopiec z Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu - spektakl o zakonnicach, które odrzuciły habit (16 listopada, godz. 19, Teatr Śląski).

- Mieliśmy razem z komisją konkursową, czyli Wojciechem Majcherkiem i Romanem Pawłowskim, duży problem z wyborem spektakli konkursowych. Było mnóstwo ciekawych propozycji. Ci młodzi reżyserzy wypracowali własny język komunikacji w teatrze, znaleźli też swojego odbiorcę. I zajmują się tematyką, która ich interesuje. W ten sposób stworzyli bardzo ciekawą przestrzeń do dyskusji na temat naszego współczesnego świata. Zapytują też ze sceny o tradycję polskiej literatury. Poprzez swoje spektakle prowadzą dyskusje o filozofii i o człowieku, który próbuje się odnaleźć w skomplikowanym i dynamicznie zmieniającym się świecie - informuje Villqist.

Festiwal będą tradycyjnie otwierać i kończyć spektakle mistrzowskie. Na otwarcie zobaczymy "Wyjeżdżamy" w reż. Krzysztofa Warlikowskiego z Nowego Teatru z Warszawy (niedziela, godz. 18.30, Miasto Ogrodów), a na zakończenie "Męczenników" w reż. Grzegorza Jarzyny z TR Warszawa (18 listopada, godz. 18, Miasto Ogrodów). - Wybraliśmy ich spektakle, dlatego, ponieważ ci artyści stworzyli lata temu nowy język teatru - komentuje dyrektor.

Zmianie nie uległ sposób przyznawania Lauru Konrada. Jak do tej pory grono jurorów, składające się z przedstawicieli środowiska artystycznego, przyznawać będzie tzw. mieszki - każdy o wartości 10 tys. zł. Reżyser, który otrzyma ich większość (przynajmniej 3), zdobędzie Laur.

W jury zasiądą: scenografka Ewa Braun, kuratorka Anda Rottenberg, reżyser Piotr Cieplak, aktor Krzysztof Majchrzak i muzyk Olo Walicki. Dodatkowe 10 tys. powędruje do reżysera, którego upatrzy sobie publiczność (jej wybór nie będzie miał wpływu na otrzymanie Lauru Konrada).

INTENSYWNY TYDZIEŃ FESTIWALOWY

Konkurs o Laur Konrada to niejedyny konkurs tegorocznych "Interpretacji". Trzyosobowe jury będzie oceniało także spektakle telewizyjne zrealizowane w cyklu Teatroteka, wyprodukowane przez WFDiF, oraz słuchowiska Teatru Polskiego Radia. W konkursach Najlepsza Reżyseria Teatru Telewizji oraz Najlepsza Reżyseria Słuchowiska Radiowego pula nagród wynosi 20 tys. zł, co oznacza, że każdy z nagrodzonych reżyserów otrzyma po 10 tys. zł.

Bogaty jest również program wydarzeń towarzyszących. Widzowie zostaną zaproszeni na projekcje filmów dokumentalnych i fabularnych studentów Wydziału Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego oraz słuchowisk radiowych Teatru Polskiego Radia w cyklu Polonia Restituta z okazji 100-le-cia niepodległości Polski. Wezmą też udział w serii spotkań naukowych o reżyserii, projekcjach filmów o Konradzie Swinarskim czy rozmowach z jurorami.

Wstęp na wszystkie wydarzenia, prócz siedmiu spektakli programu głównego, jest wolny. Miejsce projekcji (filmów, słuchowisk, spektakli telewizyjnych) to nowy Wydział Radia i Telewizji UŚ (ul. św. Pawła 2). Szczegółowy program: festiwal-interpretacje.pl.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji