Artykuły

Nieco inni Mistrz i Małgorzata

Takiego "Mistrza i Małgorzaty" jeszcze nie widzieliście. Teatr Malabar Hotel podszedł do tematu w sposób ciekawy. Efekty zobaczymy już jutro.

Spektakl "Mistrz i Małgorzata" to próba przełożenia języka powieści Bułhakowa na język teatru. Wszystko dzięki teoretycznoliterackim kategoriom "opowiadacza", "polifonii" i "dialogizmu", gdzie świat zostanie opowiedziany przez skontrastowanych ze sobą aktorów-narratorów za pomocą różnych języków teatralnych, bazujących przede wszystkim na teatrze lalek i teatrze dramatycznym.

- Ten pomysł narodzi! się w rozmowach po realizacji "Sprawy Dantona" - mówi Marcin Bartnikowski z Teatru Malabar Hotel. -Szukaliśmy w kręgach literatury rosyjskiej. Zarówno Magda jak i ja z Marcinem uwielbiamy te tematy. Szybko zawęziliśmy wybór do Bułhakowa i Dostojewskiego. Ostatecznie skusiła nas ogólnie znana niemożliwość przełożenia tego tekstu na dzieło teatralne.

Bartnikowski dodaje, że to spektakl stworzony aby go "czytać" tak, jak czyta się powieść. Adaptacja (autorstwa Magdy Miklasz, która równocześnie reżyseruje spektakl i Marcina Bartnikowskiego) podkreśla fakt, iż realizują utwór narracyjny. Tu nie ma udawania, że to dramat. - Cały świat, który tworzymy, ma sugerować zjawiska, a nie przedstawiać je w pełni - podobnie, jak dzieje się w powieści, gdzie musimy uruchomić naszą wyobraźnię - zapewnia Marcin.

W tym ostatnim mają też pomóc lalki. Tym razem będą to płaskie papierowe portrety i plaski teatr papierowy - autorstwa Marcina Bikowskiego. Dodatkowo w spektaklu zobaczymy też multimedia (zrealizowane przez Olka Janasa), które dodają obrazowi głębi oraz pozwalają wprowadzić dodatkowe znaczenia.

- Wszystko dzieje się w bardzo sugestywnej scenografii Ewy Woźniak - podsumowuje Bartnikowski. - Pracujemy z nią po raz kolejny po "Sprawie Dantona".

Warto jeszcze dodać, że tym razem zespól Teatru Malabar Hotel zostanie zderzony z aktorami o różnych rodowodach i doświadczeniach artystycznych. To pogłębi kontrastowość stylistyczną oraz pozwoli na zadanie pytań o wolność i totalitarne zniewolenie człowieka (duchowe, społeczne, polityczne) z różnych perspektyw. Spektakl powstał z myślą o dwóch scenach teatralnych (Warszawa i Białystok) i o graniu "terenowym".

Finansowany jest z funduszy Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Urzędu Miejskiego w Białymstoku. Wsparcia udzieliły Akademia Teatralna/Wydział Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku oraz Białostocki Teatr Lalek. Spektakl zobaczyć będzie można w Białostockim Teatrze Lalek 21 (premiera), 22 i 23 stycznia o godz. 18.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji