Artykuły

Gdańsk-Katowice. Villqist zrealizował "Helmucika" dla Teatru TV

Ingmar Villqist, pod takim pseudonimem pisze swoje utwory teatralne urodzony w Chorzowie dramaturg, historyk sztuki, reżyser, publicysta, wykładowca ASP w Warszawie. Wysoko oceniona realizacja autorska "Helmucika", dokonana w Teatrze Wybrzeże [na zdjęciu], zachęciła Villqista do przygotowania wersji telewizyjnej.

Wystąpili aktorzy Wybrzeża, a zdjęcia realizowano na Śląsku. Niektóre ujęcia powstawały w nieczynnych halach Huty Kościuszko, inne w mrocznym gmachu Urzędu Wojewódzkiego, były też pełne zagadek podziemia dawnego Komitetu Wojewódzkiego PZPR w Katowicach.

Dramat Villqista po gdańskiej premierze odczytano jako metaforę pełnej okrucieństwa historii i naszej współczesnej codzienności, na której historia wycisnęła swoje piętno. Słowa są wulgarne albo przesadnie gładkie i nieszczere. Niemal każdy gest nacechowany jest podwójnym znaczeniem: czułość nader łatwo zamienia się w torturę. Myśli wielu postaci nie są jasne i proste, ale pokrętne i podstępne. Szybko przekonujemy się, jak łatwo można wszystko odwrócić, zweryfikować, podważyć, zniszczyć.

- "Helmucik" to taka baśń dla dorosłych - mówi autor i reżyser. - Trochę przerażająca i trochę ekstremalna w narracji, ale z głęboko humanistycznym przesłaniem; apelem, by chorzy i bezbronni byli akceptowani, bo tak naprawdę właśnie w nich jest ta najpiękniejsza i najjaśniejsza miłość do człowieka i świata. W obsadzie: Tamara Arciuch-Szyc, Maria Mielnikow, Mirosław Krawczyk, Maciej Konopiński, Maciej Za-bielski, Marcin Czarnik, Jerzy Gorzko, Jacek Labijak, Ryszard Ronczewski, Rafał Kronenberger, Krzysztof Matuszewski, Andrzej Nowiński.

Twórczość dramaturgiczną Ingmara Villqista wielu zalicza do najistotniejszych osiągnięć w polskim teatrze od debiutu Janusza Głowackiego i Tadeusza Słobodzianka. Jako dramaturg zadebiutował dość późno. Dopiero w wieku 35 lat (1995 rok) zwrócił na siebie uwagę miniaturą "Kostka smalcu z bakaliami", nagrodzoną przez "Tygodnik Powszechny". W 1998 r. założył Teatr Kriket z Królewskiej Huty (dawna nazwa Chorzowa). Tam właśnie zasłynął "Oskarem i Ruth" - sztuką, która zdobyła niemal wszystkie nagrody na przeglądach teatrów offo-wych i małych form. Podobny sukces odniosła potem jego "Noc Helvera". Skandynawski pseudonim artysty nie jest przypadkowy. Miłośnicy jego twórczości dramatycznej odnajdą w niej inspirację psychologicznym realizmem rodem z Ibsena czy Bergmana, choć są także wpływy niemieckiej literatury XX wieku i współczesnego dramatu amerykańskiego.

Villqist jest autorem jedenastu dramatów: "Kostka smalcu z bakaliami" (1993), "Oskar i Ruth", "Lemury" (1998), "Noc Helvera" (1999), "Fantom", "Bez, tytułu", "Cynkweiss", "Beztlenowce" (2000), "Entartete Kunst", "Preparaty" (2001), "Helmucik" (2002).

Cztery z nich zostały zrealizowane dla Teatru Telewizji. Większość reżyserował Łukasz Barczyk.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji