Artykuły

Łódź. Letnie warsztaty Chorei

"Jak w ulu!" to cykl edukacyjno-integracyjnych i interdyscyplinarnych warsztatów z zakresu tańca, muzyki, teatru oraz ekologii, skierowanych do osób niewidomych i słabowidzących oraz młodych animatorów z województwa łódzkiego. Teatr Chorea zaprasza w lipcu, w sierpniu i we wrześniu.

Tematem przewodnim warsztatów będą pszczoły, ich środowisko oraz znacząca rola tych owadów w życiu człowieka i ich wpływ na ekosystem.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

6, 13, 20, 27 września 2018, godz. 17:00-19:00

9-15 lipca 2018 - I Letnie warsztaty miejskie

13-19 sierpnia 2018 - II Letnie warsztaty miejskie

Zajęcia ruchowo-taneczne będą opierały się na połączeniu intensywnych treningów fizycznych z elementami akrobatyki, współczesnych form tańca, pracy z partnerem i przestrzenią, nauką asekuracji i wzajemnej uważności, pracą nad świadomością własnego ciała i świadomością pracy w grupie, pracą nad dynamiką i ekspresją ruchu, umiejętnością koncentracji i improwizacji. Układy choreograficzne i ćwiczenia połączone z intensywną pracą nad rytmem i muzycznością, inspirowane będą ruchem owadów, w szczególności "tańcami pszczół".

Prowadzenie: Magdalena Paszkiewicz i Janusz Adam Biedrzycki

Magdalena Paszkiewicz - Tancerka, choreograf, magister fizyki, doktor nauk ekonomicznych, instruktorka tańca współczesnego, starszy wykładowca w PWSZ w Skierniewicach. Kierownik artystyczny Teatru Tańca "PRO" Łódzki Dom Kultury (od 1998 była związana z TT "PRO" jako tancerka). Najważniejsze premiery, reżyseria, choreografia i taniec: "BorderLine" (2007, debiut reżyserski), "Roboczogodziny, czyli Kobiecość Krańcowa" (2009), "Historie być może prawdziwe" (2012), "Wióry lecą!" (2012), "Pokojówki" (2013). Aktorka Teatru Kilku Osób, kierowanego przez Mariana Glinkowskiego. Premiery reż. M.Glinkowski: "Słowa pomieszane ze snami" (na podstawie prozy poetyckiej Z.Herberta, 2010), "Orfeusz" (inscenizacja poematu C.Miłosza "Orfeusz i Eurydyka" oraz tekstów Wergiliusza, Z.Herberta i R.M.Rilkego, 2012). Reżyser i choreograf spektaklu "Vidomi" (2014), "Brzydal" (2013) oraz monodramu "Upadek - PsychoSomatic GAYm" (2010) Teatru CHOREA, twórczyni warsztatów choreograficznych dla młodzieży niewidomej i słabowidzącej w projektach "Art-Impulsy" (2014) oraz "Vidomi - Kontynuacje" (2015).

Janusz Adam Biedrzycki - aktor, tancerz, choreograf, instruktor teatralny. Absolwent Wydziału Humanistycznego, kierunek Kulturoznawstwo, specjalizacja: Folklorystyka i etnologia, oraz Teatrologia i filmoznawstwo, na Uniwersytecie Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie. Absolwent Zarządzania Kulturą Instytutu Teorii Literatury, Teatru Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Łódzkiego. Współzałożyciel i członek Teatru CHOREA. Członek integracyjnego Teatru Prawd Dziwnych, działającego przy Środowiskowym Domu Samopomocy w Łęcznej. Współpracował ze Stowarzyszeniem Integracji Społecznej przy warsztatach terapii zajęciowej. Członek kursu "Pedagog w Teatrze", organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Współpracował z teatrami: NeTTheatre w Lublinie, Teatr Lalki i Aktora Pinokio w Łodzi. Autor choreografii do spektakli "Koguty Borsuki i inne Kozły" (reż. Iga Załęczna), oraz monodramu "Upadek - PsychoSomatic GAYm". Pomysłodawca i realizator cyklu warsztatów dla młodzieży narażonej na wykluczeniem społecznym, zakończonych spektaklem "Brzydal" (2014). Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w latach 2010 i 2014 oraz Urzędu Miasta Łodzi w latach 2013 i 2017. Pomysłodawca i realizator projektu "Vidomi" oraz "Vidomi-Kontynuacje" (2015/2016), cyklu warsztatów tanecznych zakończonych spektaklem, z udziałem osób niewidomych i słabowidzących. Współtwórca podręcznika "Trening fizyczny aktora", powstałego we współpracy z Łódzką Szkołą Filmową, przy wsparciu IMT (2015). Uczestnik szkolenia z obsługi osób z niepełnosprawnością wzroku i słuchu, prowadzonego przez Fundację Kultury bez Barier, w Poleskim Ośrodek Sztuki w Łodzi (2017). Uczestnik kursu i stażu z playworkingu w Rezerwacie Dzikich Dzieci, w Pracowni Sztuczka, w Centrum Kultury w Lublinie (2017). Pomysłodawca i współtwórca projektu edukacyjno-artystycznego "Ciemność. To co jest ukryte", cyklu warsztatów dla niewidomych i słabowidzących oraz młodych tancerzy z województwa Łódzkiego (2017).

Warsztaty muzyczne

9-15 lipca 2018 - I Letnie warsztaty miejskie

13-19 sierpnia 2018 - II Letnie warsztaty miejskie

Warsztaty będą polegały na pracy z głosem. Poprawne ustawienie głosu, posługiwanie się słowem. Ćwiczenia wywodzące się ze śpiewu, ćwiczenia rytmiczno-melodyczne, ćwiczenia oddechu uspokojenie i wyrównanie. Praca z głosem i wibracjami inspirowana odgłosami owadów.

Prowadzenie: Paweł Odorowicz

Paweł Odorowicz - muzyk, instrumentalista, kompozytor, aranżer, kameralista, sideman, realizator nagrań, producent muzyczny, animator kultury. Pierwszy (podobno) polski "elektryczny" altowiolista. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie altówki dr hab. Jacka Dumanowskiego. W latach 2011-2014 wykładowca w Katedrze Muzyki Współczesnej, Jazzu i Perkusji tejże uczelni (praktyka wykonawcza muzyki współczesnej). Wielopłaszczyznowy, wielokierunkowy wykonawca, twórca i kompozytor - od muzyki poważnej, poprzez piosenkę i jej pochodne, aż po muzykę ilustracyjną. Był wspołtworcą i pomysłodawcą Miedzynarodowego Konkursu Wspołczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie. Organizował Studencki Festiwal Piosenki w Krakowie. Wspołpracował z lubelskim Stowarzyszeniem "W Strone Sztuki", zajmujacym sie wyławianiem młodych talentow muzycznych. Dwukrotny stypendysta MKiDN (2011 i 2014). W 2016 roku laureat Turnieju Muzyków Prawdziwych w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie. W 2017 roku otrzymał stypendium twórcze Prezydenta Miasta Lublina na skomponowanie kwartetu smyczkowego inspirowanego muzyką ludową lubelszczyzny. Dwukrotny zdobywca nagrody Grand Prix w Konkursie Muzyki Folkowej "Nowa Tradycja", organizowanym przez Polskie Radio: w 2014 roku z zespołem trzy Dni Później, a w 2017 roku z autorskim projektem "Pieśni Przejścia" wykonywanym przez duet Grochocki_Odorowicz. W 2017 roku współtworzył projekt "Senioritas" aktywizujący seniorów, realizowany w Filharmonii Szczecińskiej. Od 2013 roku współpracuje z Teatrem CHOREA jako wykonawca, współtwórca i kompozytor muzyki w koncertach i spektaklach. Od 2015 roku współpracuje z reżyserem Leszkiem Mądzikiem (Scena Plastyczna KUL), komponując oraz na żywo wykonując muzykę do jego spektakli. Ma na swoim koncie ponad 40 wydawnictw CD i DVD, na których pojawia się jako muzyk, producent, aranżer i realizator. Aktualnie współpracuje również ze Stowarzyszeniem MONAR - Klub Profilaktyki Środowiskowej NIE NUDA w OZORKOWIE.

Warsztaty literacko - teatralne

6, 13, 20, 27 września 2018, godz. 19:00-21:00

9-15 lipca 2018 - I Letnie warsztaty miejskie

13-19 sierpnia 2018 - II Letnie warsztaty miejskie

Podczas warsztatów zostaną przeprowadzone ćwiczenia praktyczne poprzedzone teoretycznym wstępem na temat znaczenia słowa w dramacie i wypowiadaniu go na scenie. Praca z uczestnikami oparta będzie na metodologii Sensory Labyrinth Theatre - konstruowanie postaci poprzez doświadczenia sensoryczne. Uczestnicy będą zaangażowani w przygotowanie teatralnych etiud na wybranych tekstach literackich. Praca nad artykulacją i emisją głosu oraz ciałem, oddechem, zmysłami i nad własnymi emocjami. Praca nad budową scenariusza teatralnego.

Prowadzenie: Wiktor Moraczewski

Wiktor Moraczewski - absolwent Kulturoznawstwa (studia pierwszego stopnia), specjalności teatrologicznej na Uniwersytecie Łódzkim (Katedra Dramatu i Teatru). Obecnie student I roku studiów magisterskich: Teatr w kulturze, prowadzonych przez Katedrę Dramatu i Teatru UŁ. Związany z Ośrodkiem Kultury "Górna" w Łodzi, gdzie był współorganizatorem i uczestnikiem polskich i zagranicznych projektów m.in. "Radar", realizowanego metodą Sensory Labirynth Theatre, której jest certyfikowanym instruktorem. Doświadczenie w tej dziedzinie oraz europejski certyfikat zdobył uczestnicząc w międzynarodowym teatralnym projekcie Ritual Beyond Roots, odbywającym się w ramach programu Erasmus+ w Rumunii i podczas zagranicznych projektów, m.in. w Calypso - il teatro per il sociale (Włochy). Od 2015 roku współpracuje z Fundacją - Instytutem Teatralnym im. Mieczysława Hertza w Łodzi. W 2016 roku zajmował się adaptacją tekstu i dramaturgią do spektaklu Anny Cichy-Fatygi pt. "Ku wielkiemu morzu" w reżyserii Jacka Orłowskiego. Przedmiotem jego pracy licencjackiej były sale teatralne w łódzkim Hotelu Grand. W ramach projektu Instytutu - (m)Łodzi - realizował wystawę fotograficzną "7.15 p.m.", która była również częścią jego pracy badawczo-naukowej. Druga odsłona tej wystawy została zaprezentowana w Art_Inkubatorze w Fabryce Sztuki, podczas trwania Ogólnopolskiego Festiwalu Teatralnego Perspektywy 2017: Teatr - awangarda w działaniu, i podczas III Zjazdu Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych. Od 2017 roku współpracuje z Teatrem CHOREA w Łodzi jako dramaturg. W ostatnim czasie zrealizował scenariusz do spektaklu "Ciemność. To co jest ukryte", w reżyserii Janusza Adama Biedrzyckiego i Magdaleny Paszkiewicz. Od kilku lat prowadzi także aktywną działalność recenzencką, którą rozpoczął w studenckich gazetach festiwalowych, wydawanych podczas łódzkiego Festiwalu Szkół Teatralnych oraz Ogólnopolskiego Festiwalu Teatru Młodych "Dziatwa", obecnie pisze recenzje dla "Kalejdoskopu" i "Dziennika Łódzkiego".

Warsztaty pszczelarskie

9 lipca 2018, godz. 11:00-15:00

Zajęcia będą dotyczyły historii pszczół, na podstawie zgromadzonego przez doświadczonego pszczelarza materiału wideo i zdjęć. Odbędą się także zajęcia manualne polegające na zapoznaniu się z substancjami wytwarzanymi przez pszczoły i metody ich prostych przetwarzań do celów spożywczych i leczniczych. Ponadto zajmiemy się projektowaniem i konstruowaniem mini pasiek i uli. Zajęcia będą również dotyczyły takich zagadnień jak: Taniec pszczół jako forma komunikacji; Metody integracji roju, czyli co spaja pszczelą społeczność (zapachy, spożywanie pokarmu, tj. wspólne karmienie się, przekazywanie energii w kłębie); Wspólnota i symbioza jako warunek przetrwania.

Prowadzenie: Marcin Sudziński

Marcin Sudziński - absolwent m.in. Państwowego Technikum Pszczelarskiego w Pszczelej Woli, Wydziału Pedagogiki i Psychologii UMCS na kierunku Animator i Menedżer Kultury oraz Wydziału Humanistycznego UMCS na kierunku Kulturoznawstwo. Muzyk, gitarzysta, autor piosenek, współtwórca zespołu rockowego Stodoła i Janowiecki Band, fotograf (Akademia Fotografii w Warszawie).

Warsztaty Master Class "Ciało / Rytm / Głos - Aktor wielowymiarowy"

10 lipca 2018, godz. 10-16.00

24 sierpnia 2018, godz. 10-16.00

To propozycja doświadczenia na własnym ciele bazowego zjawiska chorei - połączenia ruchu, dźwięku i słowa oraz poszukiwania własnych, oryginalnych możliwości używania wszystkich tych środków wyrazu jednocześnie. Warsztat rozpoczyna intensywny trening fizyczny opracowany przez aktorów CHOREI, na który składają się: elementy akrobatyki, podstawy pracy z partnerem i przestrzenią, wzajemna uwaga, asekuracja, świadomość własnego ciała, świadomość grupy. Kolejnym etapem pracy jest łączenie struktur ruchowych wypracowanych samodzielnie przez uczestników z budowanymi podczas warsztatu muzycznymi układami polirytmicznymi. Podstawowe ćwiczenia oddechowe, uruchamianie rezonatorów i praca nad barwą głosu, służąca rozwijaniu naturalnych możliwości głosowych uczestników.

Prowadzenie: Dorota Porowska i Tomasz Rodowicz

Dorota Porowska - aktorka, reżyserka, choreografka. Studiowała polonistykę na Uniwersytecie Warszawskim. W okresie 1984-2004 aktorka Ośrodka Praktyk Teatralnych "Gardzienice", wystąpiła w spektaklach zespołu: "Awwakum", "Carmina Burana" i "Metamorfozy". Od 2002 wraz z Elżbietą Rojek, w ramach "Gardzienic" prowadziła formację "Tańców Labiryntu". Współzałożycielka Stowarzyszenia Teatralnego CHOREA. W 2004 roku, już jako Teatr CHOREA, wyreżyserowała spektakl "Tezeusz w labiryncie". W latach 2004-2009 brała udział w spektaklach CHOREI: "Po Ptakach", "Bakkus" i "Śpiewy Eurypidesa". W 2009 roku wyreżyserowała spektakl "Antygona" według tragedii Sofoklesa (w koprodukcji z Teatru CHOREA i Teatru KANA). W 2011 roku wzięła udział w projekcie "Oratorium Dance Project" CHOREI. W następnym roku we współpracy CHOREI z białoruskim Korniag Theatre realizowała eksperymentalny projekt "Rok 2012". W tym samym roku wzięła udział w realizacji spektaklu "Sen nocy letniej" w Zakładzie Karnym w Opolu Lubelskim, w reżyserii Joanny Lewickiej, oraz zagrała w spektaklu "Merdytacje" powstałym na motywach dramatu Alfreda Jarry 'Ubu król', realizowanym przez Stowarzyszenie Sztuczne z Lublina, w reżyserii Lizy Szczęśliwej. W 2013 roku współtworzyła projekt społeczno-teatralny "Wszędodomni", realizowany z mieszkańcami ośrodków dla bezdomnych w Łodzi. W 2014 roku zagrała w spektaklu "Z drugiej strony" będącym polsko-białoruską koprodukcją Teatru CHOREA i Korniag Theatre. Cały czas uprawia rozbudowaną działalność dydaktyczną, prowadząc warsztaty teatralne dla studentów i młodzieży, między innymi na studiach podyplomowych Instytutu Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. W 2009 realizowała warsztaty dla młodzieży w ramach programu "Teatr Polska". Uczestniczyła w projektach z bezdomnymi (w Lublinie i Łodzi), seniorami, dziećmi z "trudnej" ulicy Abramowskiego w Łodzi, oraz w międznarodowym projekcie "Expeditions", realizowanym w środowiskach defaworyzowanych w Tarragonie (Hiszpania), Renns (Francja) i na warszawskiej Pradze.

Tomasz Rodowicz - dyrektor Artystyczny Teatru CHOREA. Aktor, reżyser, muzyk, pedagog, swego czasu historyk filozofii i pszczelarz. Absolwent Wydziału Historii Filozofii na Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie. Współpracował z Jerzym Grotowskim w latach 1974-1979. Współtwórca Ośrodka Praktyk Teatralnych "Gardzienice", jego czołowy aktor oraz lider programu dydaktycznego w latach 1977-2003. Współzałożyciel Stowarzyszenia Teatralnego CHOREA i jego lider od 2004 roku. Dyrektor artystyczny Fabryki Sztuki w Łodzi od 2007 roku. Dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Retroperspektywy i Ogólnopolskiego Festiwalu Teatralnego Perspektywy. Wykładowca na: Uniwersytecie Łódzkim, Akademii Teatralnej w Krakowie (filia w Bytomiu), Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. L.Schillera w Łodzi. Lider licznych projektów dydaktycznych i artystyczno-edukacyjnych dla aktorów, instruktorów teatralnych i animatorów kultury na całym świecie.

Warsztaty ekologiczne

9-15 lipca 2018 - I Letnie warsztaty miejskie

13-19 sierpnia 2018 - II Letnie warsztaty miejskie

Zajęcia będą poświęcone ekologii w codziennym życiu - w domu, pracy, szkole. Podczas warsztatów zastanowimy się jak stworzyć ekologiczną scenografię, do budowy której użyjemy nietypowych materiałów budowlanych takich jak: tektury, opakowania po jajkach, pudełka po lodach, skrawki styropianu, folii, puszki, korki, słomki, patyczki i wiele innych. Warsztaty ekologiczne nie tylko rozwiną zdolności twórcze i manualne, ale również przybliżą zagadnienia związane z ochroną środowiska. Zajęcia pozwolą uświadomić uczestnikowi ogromne znaczenia sposobu życia każdego z nas dla stanu środowiska (oszczędność wody, energii, ekologiczne zakupy, transport, odpady). Jak robić zakupy z głową, czyli co i jak kupować, aby nie zostać posiadaczem całej masy zbędnych, szkodliwych dla środowiska i dla zdrowia rzeczy?

Prowadzenie: Jolanta Królicka

Jolanta Królicka - artysta plastyk. Prowadzi zajęcia plastyczne dla dzieci i młodzieży w Poleskim Ośrodku Sztuki w Łodzi. Jako ilustrator współtworzy program TVP, pt. "Supełkowe ABC", skierowany do dzieci niedosłyszących. Regularnie prowadzi autorskie zajęcia plastyczne dla dzieci w ramach Twórczych Warsztatów w Fabryce sztuki w Łodzi.

Letnie warsztaty miejskie

9 -15 lipca 2018 - I Letnie warsztaty miejskie

13-19 sierpnia 2018 - II Letnie warsztaty miejskie

Siedmiodniowe intensywne warsztaty prowadzone przez specjalistów z dziedziny teatru, ruchu, tańca, plastyki i pszczelarstwa, z zakresu obserwacji i zdobywania wiedzy w prowadzeniu warsztatów integracyjnych, przeznaczone dla młodych animatorów. W trakcie sesji letniej uczestnicy będą mogli zapoznać się z metodami pracy Teatru CHOREA, a także zobaczą jak zorganizowana jest praca w pszczelej rodzinie. Jak pszczoły wytwarzają miód, pyłek, wosk czy też propolis. Jakie właściwości posiadają produkty pszczele oraz jak wybrać dobry produkt. Jak postępować w przypadku użądlenia oraz wiele innych ciekawostek ze świata pszczół i prowadzenia pasieki.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji