Artykuły

(anty)Biografia

"Wiera Gran" Weroniki Murek w reż. Jędrzeja Piaskowskiego w Teatrze Żydowskim w Warszawie. Pisze Michał Centkowski, członek Komisji Artystycznej XXIV Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Oparty na tekście Weroniki Murek spektakl Jędrzeja Piaskowskiego, na pierwszy rzut stanowi odrzucającą wszelkie roszczenia poznawcze widzów antybiografię. Świadomie zacierające ślady, trawestujące przeżycia, zniekształcające fakty przedstawienie Teatru Żydowskiego stanowi raczej, dzięki efektownej, przypominającej nieco telewizyjne studio scenografii Aleksandra Prowalińskiego, z rozmachem zainscenizowaną, błyskotliwą i dowcipną teatralną fantazję na temat rozpalającej wyobraźnie gwiazdy europejskiej estrady.

Krótki spektakl Piaskowskiego właściwie w całości rozgrywa się w świecie wyobrażonym. Stanowi projekcję fantazji twórców na temat tytułowej bohaterki - divy, kobiety wyzwolonej, a jednocześnie pełnej sprzeczności, podziwianej i nienawidzonej. Aktorzy, odgrywając kolejne wcielenia, czy może raczej wyobrażenia o Gran, zakorzenione gdzieś w naszej wyobraźni zbiorowej tworzą jeden spójny organizm, polifoniczny chór. Stawiają pytania, na które nie ma właściwie żadnej odpowiedzi, czy może raczej, każda odpowiedź jest właściwa. Bo przewodnią myśl warszawskiego spektaklu stanowi przekonanie, że do żadnej obiektywnej prawdy o czasie minionym, o dawnych grzechach i zasługach właściwie nie mamy dziś dostępu. Pozostają nam więc wyłącznie wyobrażenia. A jednak barwny świat rewii, w którym po wojnie królowała Dwojra Grynberg, polska Żydówka, dociera na scenę odbity zniekształcony w strzępach i fragmentach. Choćby za sprawą oryginalnych, nieco abstrakcyjnych kostiumów projektu Atelier 1683, w których monochromatyczną czerń przełamują lśniące, pełne cekinów i piór iście campowe dodatki, a także dowcipnej inspirowanej burleską choreografii Katarzyny Sikory.

Najważniejsza jednak jest w tym spektaklu, podobnie jak w życiu Wiery, muzyka. Dobrze znane przeboje Gran, w znakomitych, nieoczywistych, chwilami szorstkich aranżacjach braci Lisów oraz Bartosza Ignora, z płaskich, choć zgrabnych i wpadających w ucho szlagierów, stają się zapisem autentycznie bolesnych przeżyć artystki. Jak gorzkie, przejmujące "Nie dręcz" z finału przedstawienia. Jest jeszcze, intrygujący, choć niełatwy tekst Weroniki Murek. Z powracającym jak refren obrazem upalnej Warszawy, rozgrzanej słońcem i ogniem powstańczej pożogi. Trudno o lepszą biografię Wiery Gran, artystki ze spalonego miasta.

***

Weronika Murek WIERA GRAN. Reżyseria: Jędrzej Piaskowski, scenariusz sceniczny: Weronika Murek i Jędrzej Piaskowski, ruch sceniczny i choreografia: Katarzyna Sikora, kostiumy: 1683 Atelier, scenografia i światła: Aleksander Prowaliński, wideo: Marta Nawrot, muzyka: Bartosz Ignor, Michał Lis, Piotr Lis, Premiera w Teatrze Żydowskim w Warszawie 24 listopada 2017.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji