Artykuły

Artyści w burdelach Londynu

Prapremierą polską "Szkoły suk­cesu" Nicka Deara w reżyserii Phili­pa Boehma rozpocznie 18 wrze­śnia nowy sezon Teatr Dramatycz­ny w Warszawie. Głównym bohaterem dramatu jest William Hogarth, osiemnastowieczny ma­larz angielski znany z serii rycin "Kariera nierządnicy" i "Kariera rozpustnika".

Nie po raz pierwszy powraca pyta­nie, skąd u ich autora tak duża wie­dza o pubach, domach gier i burde­lach. Tłumaczą ją rozliczne znajomo­ści malarza w londyńskim półświatku oraz liczne rzesze powiernic i kochanek. Ale jest też w "Szkole sukcesu" wątek szczególnie aktualny dla współczesnej polskiej publiczności i twórców. W czasach, gdy na wyspach brytyjskich rodzi się kapitalizm, pre­mier Robert Walpole wprowadził właśnie nowe prawo autorskie. Arty­ści tej miary co Hogarth i Henry Fiel­ding stają przed wyborem, czym ma być sztuka: czy tylko towarem? A kim sam artysta - zwykłym wyrobnikiem czy też moralnym i duchowym auto­rytetem? Tym fundamentalnym py­taniom towarzyszą codzienne wątpli­wości - kim jest artysta wobec swo­jej rodziny, żony, kochanki. Philip Boehm, Amerykanin z po­chodzenia, ożeniony z Polką, wysta­wiał już w Teatrze Dramatycznym w 1988 r. dwie jednoaktówki Arthura Millera "Elegię dla pewnej pani" i "Coś jakby historię miłosną". Autora­mi scenografii są Annabelle Batchelor, Estelle Butler i William Htay z Wimbledon School of Art, muzyki - Kata­rzyna Nowakowska. W przedstawie­niu występują m. in. Jadwiga Jankow­ska-Cieślak, Aleksandra Konieczna, Leon Charewicz, Wojciech Wysocki, Ewa Isajewicz-Telega i Sławomir Orze­chowski.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji