Artykuły

Uszy więdną

Burdel, pub, londyńskie zaułki pełne żałosnych i znękanych dzi­wek stanowią scenerię tej sztuki, osadzonej w latach 30. XVIII w. Jej głównymi bohaterami są William Hogart i Harry Fielding. Pierwszy to malarz, grafik, który zasłynął skandalizującymi cyklami "Kariera nierządnicy" czy "Kariera rozpust­nika", drugi - twórca realistycznej powieści angielskiej (m.in. "Histo­rii życia Toma Jonesa"), w czasie, gdy rozgrywa się akcja sztuki, pi­suje liczne satyry wymierzone w osobę premiera Roberta Walpo­le'a. Dopiero ustawa o cenzurze zmusza go do milczenia. W tym samym czasie, na szczęście dla Hogarta, podrabianego przez "pi­ratów", uchwalona zostaje ustawa o prawie autorskim. Nick Dear napisał sztukę o współżyciu i współzależnościach świata polityki, sztuki i półświatka. Rzecz o wolności, prawach i obo­wiązkach artysty wobec siebie i społeczeństwa. Stworzył postacie krwiste, przywołał obyczaje pro­stackie i sprośny język. Niestety, teatr nie uniósł tego przedsięwzię­cia Słaba gra. zwłaszcza męskiej obsady, sprawia, że postacie są papierowe, tło historyczne i proble­my epoki nieważne, a cała para poszła w epatowanie wulgaryzma­mi. Trudno, oczywiście, spodzie­wać się salonowych zachowań i ta­kiegoż języka w burdelu, ale przy aktorskich niedostatkach przedsta­wienia to właśnie rynsztokowe słownictwo i maniery wysuwają się na pierwszy plan, tłamsząc wszyst­ko inne. Uszy więdną. Dwie role pozostają w pamięci: pełna natu­ralności gra Danuty Stenki (Luizy) oraz Jadwigi Jankowskiej-Cieślak (Sary), w krótkich momentach, gdy przestaje szarżować. Zwracają też uwagę kostiumy - stylizowane, z epoki, ale nie mogą uratować przedstawienia.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji