Artykuły

Warszawa. Projekcja spektakli U-Theatre z Tajwanu

Fundacja Dantian i Kino Apolonia zapraszają na wyjątkowy filmowy pokaz U-Theatre z Tajwanu. 24 czerwca o godz. 19.00 w Kinie Apolonia odbędą się pokazy filmowych rejestracji dwóch spektakli: "Beyond Time" oraz "Meeting with Bodhisattva".

U-Theatre, to nie mająca porównania, zjawiskowa synteza teatru, tańca, sztuk walki, gry na bębnach i medytacji.

"U" wymawiane w języku chińskim przypomina słowa "doskonałość", ale w starożytnych Chinach, symbolem tym określany był także aktor.

U-Theatre, założyła urodzona na Tajwanie Liu Ruo-Yu, która w 1986 r. uzyskała tytuł magistra sztuki teatralnej na New York University, a następnie trafiła na rok do klasy mistrzowskiej prowadzonej przez Jerzego Grotowskiego, legendarnego polskiego reżysera i reformatora teatru XX wieku. Ten prawdziwie przełomowy rok, uświadomił jej, że każde dzieło teatralne jest w istocie wyrazem "indywidualnej postawy wobec życia". Po powrocie na Tajwan, zaczęła budować zespół, który do dziś znakomicie łączy współczesne techniki teatralne z tajwańską i chińską kulturą. W 1993 r. zaprosiła do współpracy urodzonego w Malezji Huang Chih-Chuna, który miał za sobą dwudziestoletnie doświadczenie w grze na instrumentach perkusyjnych. Huang zaczynał bębnić gdy miał sześć lat, a uprawiać sztuki walki, gdy miał dziesięć. Uczył się także tańca i medytował podczas swoich pobytów w Indiach i Tybecie. To on powiedział Liu, że aby nauczyć się grać na bębnie, trzeba najpierw nauczyć się medytacji. Od tego czasu ich teatralną praktykę zaczęła wyznaczać medytacja i chińskie sztuki walki, włącznie z tai chi (taiji), które stały się podstawową szkolenia zespołu. Niekonwencjonalny system treningowy, "medytacji poprzez bębnienie" tchnął energię w grupę i dostarczył solidnych podstaw pod współczesną artystyczną ekspresję zespołu, którego spektakularne spektakle, stały się znakiem rozpoznawczym U-Theatre na świecie.

U podstaw założonego w 1988 roku przez Liu i współtworzonego przez Huanga, U-Theatre, leży filozofia Zen, która mówi o równoważeniu Tao (samoświadomości i samodoskonalenia) z umiejętnościami artystycznymi. Cel, jaki wyznaczają sobie U-artyści, to odkrywanie duchowej siły i podnoszenie jakości życia, w życiu w zgodzie z naturą i poprzez praktykowanie nowoczesnego teatru. Dlatego też, nie przypadkiem, w surowym otoczeniu gór Laochuan (nieopodal Taipei), artyści, stworzyli swoje miejsce na ziemi w którym żyją i ćwiczą.

Podczas wieczoru z U-Theatre w kinie Apolonia,

w sobotę 24 czerwca o godz. 19:00, przedstawimy filmowe rejestracje dwóch spektakli: Beyond Time oraz Meeting with Bodhisattva

Fundacja Dantian uzyskała pozwolenie teatru na jednorazową publiczną projekcję obu spektakli, będzie to więc jedyna okazja, aby je obejrzeć.

Sala kinowa ma 119 miejsc, a sprzedaż biletów w cenie 15 zł rozpocznie się na pół godziny przed seansem.

Zapraszamy na tę wyjątkową projekcję, zwłaszcza amatorów tańca, sztuk walki czy medytacji w ruchu!

***

"Beyond Time"

W spektaklu ruchy tańca symulują ruch planet Układu Słonecznego. Artyści U-Theater jak zawsze niezwykle precyzyjni, odchodzą tym razem w niektórych sekwencjach od tradycyjnego stylu gry na bębnach. Poruszając się z bębnami na ramionach, tworzą harmonię rytmu z tempem. Deszcz, zaćmienie i pełnia księżyca mienią się w tym spektaklu niebieskimi światłami, a wszystko wydaje się być zwielokrotnione dzięki lustrzanej scenie. A nadto wszystko, w pierwszym planie, niesamowici, ascetyczni artyści. Słyszymy śpiewy, a porwani przez perkusyjny wir, możemy poczuć uwolnienienie z tyranii czasu. Pustka i substancja, człowiek i wszechświat... pokazują nowy wymiar rzeczywistości, której poznanie, może na koniec doprowadzić do duchowego przebudzenia.

"Meeting with Bodhisattva"

Bodhisattva (dosł. Przebudzone dobro), buddyzmie, tradycji mahayana, to istota, która przez systematyczne ćwiczenie wyzwalających działań dąży do stanu buddy, kierując się altruistyczną motywacją przynoszenia pożytku innym. Kiedy Bodhisattva schodzi na ziemię, widzi mnóstwo głupoty czynionej przez ludzi. Zmienia się w wojownika (Huang) i wchodzi w marzenia ludzi. Chociaż ma obawy przed nieznanym, udaje mu się unikać zagrożeń i szuka mądrości. Doskonali się, do momentu aż osiągnie równowagę i spokój. Ponieważ używa miecza, widzi własne tchórzostwo, ale ten miecz dodaje mu też odwagi, dzięki czemu może stawić czoła przeciwnościom. Bądź wodą podczas wchodzenia do wody, bądź jasny podczas wchodzenia do światła, bądź pusty, gdy chcesz osiągnąć pustkę, bądź niezniszczalny, aby osiągnąć niezniszczalność Tak mogłaby przebiegać ścieżka wojownika do samorealizacji.

Głosy o U-Theatre:

"Wspaniałe i złożone piękno bębnienia, dźwięku i ciszy..."

The New York Times, NY

"Dyscyplina ich jest równa wojskowej, a jednocześnie ich wirtuozeria spektakularna..."

Le Figaro, Paryż

"Spektakl U-Theatre był chyba najbardziej metafizyczną realizacją perkusyjną Zen, jaką widziałam i była to wizualna radość Iluminacja gwiaździstej pustki, gdzie spadki meteorytów zmieniały się w wiry, oszałamiała".

Diane Baker, Taipei Times

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji