Artykuły

Poznań. Choreografie Urszuli Bernat-Jałochy w Zamku

Polski Teatr Tańca zaprasza na autorski wieczór choreograficzny Urszuli Bernat-Jałochy. 9 maja o godz. 20 w CK Zamek będzie można obejrzeć jej dwa spektakle: "Percepcja" i "Nondescript".

Dwa utrzymane w skrajnie odmiennej estetyce spektakle: "Percepcja" (2015) [na zdjęciu] i "Nondescript" (2014), razem prezentują polemiczną, ale jednocześnie wnikliwą i wieloaspektową analizę społecznych mechanizmów - przyglądają się napięciom między unifikacją a indywidualizmem, sferami kulturowej i fizycznej cielesności.

Czym jest mężczyzna? Czym jest kobieta? Jak wyglądają? Co robią? Gdzie pracują? Jak się ubierają? A gdyby tak przestać określać i spróbować zobaczyć człowieka wolnego od znaczeń nadawanych mu przez kulturę?

Spektakl NONDESCRIPT Urszuli Bernat-Jałochy, która szkoliła się pod okiem fachowców ze Scottish School of Contemporary Dance, jest taneczną refleksją nad płcią kulturową. Artystka, niczym genialny chirurg, przeprowadza - przy muzyce Michela Legranda, Sakamoto czy Biosphere - wiwisekcję na ciągle żywym stereotypie, traktującym o płci kulturowej (z recenzji Moniki Nawrockiej-Leśnik, KulturaPoznań.pl).

Choreografka pozbywa tancerzy tak "naturalnych" przymiotów jak określony strój czy fryzura, ubierając ich w jednakowe kostiumy. Daje tym samym pole na zastanowienie się, czym są stereotypy tworzące mężczyznę i kobietę. Redukując człowieka do samego ciała stawia wizualne pytanie, czy jest on nadal człowiekiem, czy może bezosobowym, androgynicznym materiałem?

***

Spektakl PERCEPCJA porusza temat mechanizmów rządzących współczesnym społeczeństwem i determinujących zachowanie jednostki.

Autorka zgłębia problem wszechobecnego w europejskiej kulturze indywidualizmu. Korporacje i media kreują sztuczne potrzeby i nakaz powierzchownego wyróżniania się z tłumu zmuszając jednostki do przyporządkowania i ciągłej reinterpretacji własnej tożsamości. W skali makro zjawisko jest nie do objęcia, jednak Urszula Bernat-Jałocha proponuje spojrzeć na nie z perspektywy grupy - kilku osób zgromadzonych w klubie - w której jak w soczewce skupia się obraz relacji międzyludzkich.

Tworząc przedstawienie, artyści skupili się na odsłanianiu mechanizmów autokreacji. Przedstawiają je poprzez projekcje wizualne z kilku perspektyw, dając widzowi możliwość zobaczenia tylko pozornie nieistotnych detali spektaklu, których nie mógłby dostrzec z miejsca na widowni:

"[...] drobne ruchy dłoni, mimika twarzy, podkreślony czarną kredką do oczu ciemny makijaż. Pozwalają dokładniej przyjrzeć się dyskusji przy barze, która odbywa się niemal wyłącznie za pomocą dłoni, a w której wyraża się zarówno chęć i uciekanie przed dotykiem drugiej osoby, zaproszenie i negacja." (Katarzyna Prus-Zajączkowska, kulturapoznan.pl)

Jest to możliwe dzięki oprawie wizualnej autorstwa Jago Chalcińskiej - producentki video, VJki, realizatorki projektów multidyscyplinarnych z pogranicza video-artu, VJingu i performance'u audiowizualnego. Warstwę muzyczną stworzył Paul Tinsley, założyciel grupy muzycznej Violent Yoga, kompozytor muzyki do wielu filmów i spektakli tanecznych. Autorką scenografii i kostiumów jest Adriana Cygankiewicz, której prace można było podziwiać m.in. w przedstawieniach takich artystów, jak Susane Jaresand, Jacek Przybyłowicz czy Ewa Wycichowska.

Spektakl zrealizowany w ramach Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego "Młoda Polska"

***

NONDESCRIPT

choreografia: Urszula Bernat-Jałocha

kostiumy: Adriana Cygankiewicz; współpraca: Ewa Bernat

muzyka: Michel Legrand, Ben Frost, Andy Stott, Alva Noto & Ryuichi Sakamoto, Biosphere

aranżacja muzyczna: Zuzanna Majewska

obsada: Urszula Bernat-Jałocha, Zbigniew Kocięba, Marcin Motyl, Katarzyna Rzetelska, Dominik Więcek

--

PERCEPCJA

choreografia: Urszula Bernat-Jałocha

muzyka: Paul Tinsley

video: Jagoda Chalcińska

reżyseria świateł: Ewa Garniec

kostiumy i scenografia: Adriana Cygankiewicz

czas trwania: 45 min

obsada: Urszula Bernat-Jałocha, Zbigniew Kocięba, Paweł Malicki, Marcin Motyl, Katarzyna Rzetelska, Sandra Szatan, Dominik Więcek

premiera: 25 września 2015, MP2 na Międzynarodowych Targach Poznańskich

Projekt realizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Scena dla tańca 2017.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji