Artykuły

Katowice. Ogromne zainteresowanie Szkołą Pisania Sztuk

Blisko 60 chętnych zgłosiło się do Szkoły Pisania Sztuk, prowadzonej przez Teatr Śląski im. St. Wyspiańskiego w Katowicach. Umiejętność pisania tekstów na scenę szlifuje teraz 17 osób, wybranych przez prowadzącego zajęcia dramaturga Artura Pałygę.

- Chciałem zbudować malutką grupę, myślałem o 7-osobowej, natomiast zainteresowanie okazało się ogromne. Na pierwsze spotkanie przyszło 50-60 osób - powiedział dramaturg.

17 uczestników warsztatów Artur Pałyga (na zdjęciu z Gdyńską Nagrodą Dramaturgiczną 2013)) wybrał na podstawie rozmowy i oceny dwóch tekstów, które musieli przedstawić - jeden własny, a drugi na zadany temat, który brzmiał "Jutro". Efektem pracy każdego absolwenta szkoły ma być sztuka, którą przeczytają publicznie aktorzy Teatru Śląskiego.

- Mam nadzieję, że potem będą żyły swoim życiem i wzbogacą teatralne życie Polski, mając tę pieczątkę Teatru Śląskiego - że tutaj się narodziły, z tego ducha Teatru Śląskiego, z tego, co tu się dzieje - dodał Pałyga.

To już druga edycja warsztatów dla dramatopisarzy w katowickim teatrze. Pierwsza, pilotażowa, odbywała się pod nazwą Szkoły Lokalnych Opowieści. Powstało kilka, zauważonych na konkursach, tekstów autorstwa m.in. Aliny Moś-Kerger, Ireny Świtalskiej i Ewy Olejarz.

Sztuki Artura Pałygi - dramaturga Teatru Śląskiego - były wielokrotnie drukowane w "Dialogu", dwukrotnie zdobyły Grand Prix festiwalu R@Port w Gdyni, a spektakle na podstawie jego tekstów zwyciężyły m.in. w Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Pałyga jest także laureatem Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej.

Najbliższa premiera sztuki jego autorstwa pt. "Muzułmany" w reżyserii Piotra Ratajczaka odbędzie się w Katowicach 5 maja. Inspiracją były teksty włoskiej dziennikarki i pisarki Oriany Fallaci (1929-2006) z ostatnich lat jej życia, ostrzegające przed falą radykalnego islamu.

Jej przestrogi autor zderzył ze światem pracowników galerii handlowej. - O problemach poruszanych przez Fallaci dyskutują podczas przerw na papierosa, które sobie gdzieś kradną podczas ewakuacji, ponieważ co jakiś czas w galeriach odbywają się próbne alarmy bombowe. To jeden z pomysłów na konstrukcję tej sztuki - ewakuacja, ponieważ jest zagrożenie, które zawsze jest gdzieś związane z tym, o czym pisze Falacci" - powiedział Pałyga.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji