Kraj. List poparcia dla Pawła Wodzińskiego
Otwarty list poparcia środowiska artystycznego dla kandydatury Pawła Wodzińskiego na stanowisko dyrektora Teatru Polskiego w Bydgoszczy.
10 marca 2017 roku
Szanowny Pan
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Wiceprezes Rady Ministrów
Prof. dr hab. Piotr Gliński
--
Szanowny Pan
Rafał Bruski
Prezydent Miasta Bydgoszczy
Otwarty list poparcia środowiska artystycznego dla kandydatury Pawła Wodzińskiego na stanowisko dyrektora Teatru Polskiego w Bydgoszczy
Szanowny Panie Ministrze,
Szanowny Panie Prezydencie,
Wobec ogłoszonego konkursu na stanowisko dyrektora Teatru Polskiego w Bydgoszczy chcemy wyrazić poparcie dla kandydatury dotychczasowego dyrektora, Pawła Wodzińskiego.
Trzy sezony jego dyrekcji zaowocowały pobudzającym do myślenia i podejmującym istotne tematy społeczne i kulturowe programem artystycznym oraz ustabilizowaniem niezwykłego zespołu, świadomego pełnienia misji publicznej. W tym czasie powstały aż 22 premiery teatralne, co oznacza, że niemal w każdym miesiącu realizowano nowe przedstawienie. W tę intensywną pracę bydgoskiego teatru zaangażowani byli uznani artyści teatralni, reżyserki i reżyserzy, których twórczość nie tylko zyskała uznanie publiczności, ale została też doceniona na polskich i zagranicznych festiwalach.
Od czasu objęcia dyrekcji przez Pawła Wodzińskiego bydgoskim spektaklom towarzyszą rozbudowane wydarzenia kontekstowe - działania edukacyjne, debaty i warsztaty - prowadzone przez wybitnych twórców, ekspertów i dziennikarzy. Co więcej, w myśl misji publicznej wydarzenia te są ogólnodostępne i darmowe, dzięki czemu mogą w nich uczestniczyć wszyscy chętni. Doprowadziły one do utworzenia grupy wiernej publiczności biorącej żywy udział w życiu teatru, twórczo rozbudzonej wieloma adresowanymi do niej programami, zainteresowanej proponowanymi przez teatr formami - jednym słowem, publiczności, która znalazła tu swoje miejsce.
Niezwykle interesująca okazała się także zmieniona staraniem dyrekcji formuła Festiwalu Prapremier, który co roku gromadzi widzów lokalnych, publiczność przyjeżdżającą tu specjalnie z całej Polski, a także - od czasu poszerzenia programu o spektakle zagraniczne - artystów i widzów z innych krajów. Festiwal nie ma już charakteru (kolejnego) konkursu, ale stał się raczej otwartą debatą na ważne tematy; został wzbogacony o wiele wydarzeń towarzyszących, dyskusji, spotkań, koncertów. Ta nowa odsłona okazała się bardzo trafna i została w pełni zaakceptowana przez publiczność.
Powstawanie i stabilizowanie się wartościowej i spójnej linii programowej teatru jest procesem wymagającym konsekwencji, namysłu, prowadzenia intensywnej pracy - ale również procesem długotrwałym. Wizerunek artystyczny i społeczny buduje się latami. Wierzymy, że Teatr Polski w obecnym kształcie, pod przewodnictwem Pawła Wodzińskiego, ma niepowtarzalną szansę rozwijania tak dobrze realizowanego w pierwszych sezonach programu artystycznego, inspirującego i ważnego dla miasta, ale również dla widzów przyjeżdżających tu licznie spoza Bydgoszczy - wszak to właśnie w minionych sezonach powstała opinia o Teatrze Polskim jako "jednej z najważniejszych, najbardziej nowatorskich scen w kraju". Warto stworzyć takie warunki, by TPB mógł tę świetną opinię utrzymać i potwierdzić.
Z wyrazami szacunku,
dr Agata Adamiecka-Sitek, kierowniczka Działu Naukowo-Wydawniczego Instytutu Teatralnego im. Z. Raszewskiego w Warszawie
Michał Borczuch, reżyser teatralny
dr Anna R. Burzyńska, Uniwersytet Jagielloński, "Didaskalia"
Michał Centkowski, recenzent tygodnika "Newsweek Polska"
dr Piotr Dobrowolski, Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu, recenzent teatralny
prof. dr hab. Krystyna Duniec, Instytut Sztuki PAN
prof. UAM Ewa Guderian-Czaplińska
dr Piotr Gruszczyński, dramaturg Nowego Teatru w Warszawie
Jolanta Janiczak, dramatopisarka
Marta Keil, kuratorka teatralna
Michał Kmiecik, reżyser teatralny
Katarzyna Knychalska, redaktorka naczelna portalu teatralny.pl i czasopisma "nietak!t"
dr Marcin Kościelniak, Uniwersytet Jagielloński, "Didaskalia"
dr Joanna Krakowska, Instytut Sztuki PAN, "Dialog"
dr Monika Kwaśniewska, Uniwersytet Jagielloński, "Didaskalia"
dr Piotr Morawski, redakcja "Dialogu", Instytut Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego
Witold Mrozek, krytyk teatralny
Maciej Nowak, dyrektor artystyczny Teatru Polskiego w Poznaniu, krytyk teatralny
prof. Grzegorz Niziołek, Uniwersytet Jagielloński, "Didaskalia"
Karolina Ochab, dyrektorka Nowego Teatru w Warszawie
Andrzej Pakuła, Korporacja Teatralna
Roman Pawłowski, zastępca dyrektora artystycznego TR Warszawa
dr Joanna Puzyna-Chojka, teatrolog, Uniwersytet Gdański, dyrektor programowy Festiwalu Nowego Teatru
prof. Dobrochna Ratajczakowa
Grzegorz Reske, kurator i producent teatralny
Wiktor Rubin, reżyser teatralny
dr Agata Siwiak, kuratorka teatralna, Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu
Anna Smolar, reżyserka teatralna
Paweł Soszyński, krytyk teatralny dwutygodnik.com
Weronika Szczawińska, reżyserka teatralna
Małgorzata Szczęśniak, scenografka
Iza Szostak, choreografka
Katarzyna Szyngiera, reżyserka teatralna
Krzysztof Warlikowski, reżyser teatralny, założyciel i dyrektor Artystyczny Nowego Teatru w Warszawie
Mirosław Wlekły, dziennikarz