Artykuły

Kraj. List poparcia dla Pawła Wodzińskiego

Otwarty list poparcia środowiska artystycznego dla kandydatury Pawła Wodzińskiego na stanowisko dyrektora Teatru Polskiego w Bydgoszczy.

10 marca 2017 roku

Szanowny Pan

Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Wiceprezes Rady Ministrów

Prof. dr hab. Piotr Gliński

--

Szanowny Pan

Rafał Bruski

Prezydent Miasta Bydgoszczy

Otwarty list poparcia środowiska artystycznego dla kandydatury Pawła Wodzińskiego na stanowisko dyrektora Teatru Polskiego w Bydgoszczy

Szanowny Panie Ministrze,

Szanowny Panie Prezydencie,

Wobec ogłoszonego konkursu na stanowisko dyrektora Teatru Polskiego w Bydgoszczy chcemy wyrazić poparcie dla kandydatury dotychczasowego dyrektora, Pawła Wodzińskiego.

Trzy sezony jego dyrekcji zaowocowały pobudzającym do myślenia i podejmującym istotne tematy społeczne i kulturowe programem artystycznym oraz ustabilizowaniem niezwykłego zespołu, świadomego pełnienia misji publicznej. W tym czasie powstały aż 22 premiery teatralne, co oznacza, że niemal w każdym miesiącu realizowano nowe przedstawienie. W tę intensywną pracę bydgoskiego teatru zaangażowani byli uznani artyści teatralni, reżyserki i reżyserzy, których twórczość nie tylko zyskała uznanie publiczności, ale została też doceniona na polskich i zagranicznych festiwalach.

Od czasu objęcia dyrekcji przez Pawła Wodzińskiego bydgoskim spektaklom towarzyszą rozbudowane wydarzenia kontekstowe - działania edukacyjne, debaty i warsztaty - prowadzone przez wybitnych twórców, ekspertów i dziennikarzy. Co więcej, w myśl misji publicznej wydarzenia te są ogólnodostępne i darmowe, dzięki czemu mogą w nich uczestniczyć wszyscy chętni. Doprowadziły one do utworzenia grupy wiernej publiczności biorącej żywy udział w życiu teatru, twórczo rozbudzonej wieloma adresowanymi do niej programami, zainteresowanej proponowanymi przez teatr formami - jednym słowem, publiczności, która znalazła tu swoje miejsce.

Niezwykle interesująca okazała się także zmieniona staraniem dyrekcji formuła Festiwalu Prapremier, który co roku gromadzi widzów lokalnych, publiczność przyjeżdżającą tu specjalnie z całej Polski, a także - od czasu poszerzenia programu o spektakle zagraniczne - artystów i widzów z innych krajów. Festiwal nie ma już charakteru (kolejnego) konkursu, ale stał się raczej otwartą debatą na ważne tematy; został wzbogacony o wiele wydarzeń towarzyszących, dyskusji, spotkań, koncertów. Ta nowa odsłona okazała się bardzo trafna i została w pełni zaakceptowana przez publiczność.

Powstawanie i stabilizowanie się wartościowej i spójnej linii programowej teatru jest procesem wymagającym konsekwencji, namysłu, prowadzenia intensywnej pracy - ale również procesem długotrwałym. Wizerunek artystyczny i społeczny buduje się latami. Wierzymy, że Teatr Polski w obecnym kształcie, pod przewodnictwem Pawła Wodzińskiego, ma niepowtarzalną szansę rozwijania tak dobrze realizowanego w pierwszych sezonach programu artystycznego, inspirującego i ważnego dla miasta, ale również dla widzów przyjeżdżających tu licznie spoza Bydgoszczy - wszak to właśnie w minionych sezonach powstała opinia o Teatrze Polskim jako "jednej z najważniejszych, najbardziej nowatorskich scen w kraju". Warto stworzyć takie warunki, by TPB mógł tę świetną opinię utrzymać i potwierdzić.

Z wyrazami szacunku,

dr Agata Adamiecka-Sitek, kierowniczka Działu Naukowo-Wydawniczego Instytutu Teatralnego im. Z. Raszewskiego w Warszawie

Michał Borczuch, reżyser teatralny

dr Anna R. Burzyńska, Uniwersytet Jagielloński, "Didaskalia"

Michał Centkowski, recenzent tygodnika "Newsweek Polska"

dr Piotr Dobrowolski, Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu, recenzent teatralny

prof. dr hab. Krystyna Duniec, Instytut Sztuki PAN

prof. UAM Ewa Guderian-Czaplińska

dr Piotr Gruszczyński, dramaturg Nowego Teatru w Warszawie

Jolanta Janiczak, dramatopisarka

Marta Keil, kuratorka teatralna

Michał Kmiecik, reżyser teatralny

Katarzyna Knychalska, redaktorka naczelna portalu teatralny.pl i czasopisma "nietak!t"

dr Marcin Kościelniak, Uniwersytet Jagielloński, "Didaskalia"

dr Joanna Krakowska, Instytut Sztuki PAN, "Dialog"

dr Monika Kwaśniewska, Uniwersytet Jagielloński, "Didaskalia"

dr Piotr Morawski, redakcja "Dialogu", Instytut Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego

Witold Mrozek, krytyk teatralny

Maciej Nowak, dyrektor artystyczny Teatru Polskiego w Poznaniu, krytyk teatralny

prof. Grzegorz Niziołek, Uniwersytet Jagielloński, "Didaskalia"

Karolina Ochab, dyrektorka Nowego Teatru w Warszawie

Andrzej Pakuła, Korporacja Teatralna

Roman Pawłowski, zastępca dyrektora artystycznego TR Warszawa

dr Joanna Puzyna-Chojka, teatrolog, Uniwersytet Gdański, dyrektor programowy Festiwalu Nowego Teatru

prof. Dobrochna Ratajczakowa

Grzegorz Reske, kurator i producent teatralny

Wiktor Rubin, reżyser teatralny

dr Agata Siwiak, kuratorka teatralna, Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu

Anna Smolar, reżyserka teatralna

Paweł Soszyński, krytyk teatralny dwutygodnik.com

Weronika Szczawińska, reżyserka teatralna

Małgorzata Szczęśniak, scenografka

Iza Szostak, choreografka

Katarzyna Szyngiera, reżyserka teatralna

Krzysztof Warlikowski, reżyser teatralny, założyciel i dyrektor Artystyczny Nowego Teatru w Warszawie

Mirosław Wlekły, dziennikarz

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji